مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

انواع چشمی حرکتی در دزدگیر اماکن

محافظت از مکان‌های سکونتی یا تجاری، یک کار عاقلانه است که باید با دقت و حفظ نکات امنیتی انجام شود. نصب دزدگیر اماکن مناسب به میزان زیادی در کاهش آمار سرقت نقش دارد. طی یک نظرسنجی که از سارقان در زندان‌های آمریکا برگزار کردند؛ به این نتیجه رسیدند که ۸۳ درصد از متخلفان تلاش می‌کنند قبل از اقدام به سرقت، دوربین‌های مداربسته و جای چشمی حرکتی دزدگیر در اماکن را پیدا کنند و ۶۰ درصد گفتند که در صورت دیدن دزدگیر خانه به دنبال یک سوژه‌ی جایگزین می‌روند.

این حرف سارقین صادقانه بود چراکه احتمالاً مایل نیستند وقت خود را به‌عمد تلف کنند و ترجیح می‌دهند سرقت خود را با دقت برنامه‌ریزی کنند. در میان کسانی که هنگام تلاش برای سرقت، دزدگیر منزل را کشف کردند؛ نیمی اعلام کردند که این تلاش را متوقف می‌کنند، درحالی‌که ۳۱ درصد دیگر گفتند که شاید عقب‌نشینی کنند. تنها ۱۳ درصد گفتند که حتی پس از کشف چشمی دزدگیر باز هم به تلاش خود ادامه می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: انواع دزدگیر اماکن

سیستم ضد سرقت اماکن

نصب چشمی دزدگیر

نصب چشمی دزدگیر، کار چندان دشواری نیست، به‌خصوص با راهنمایی یک متخصص دزدگیر خانه اما نکته مهم این است که کسی که دزدگیر را نصب می‌کند و انواع چشمی را می‌شناسد، اول از همه بایستی مثل یک سارق فکر کند تا بتواند مناطق امنیتی یا همان نقاط زون دزدگیر اماکن را در خانه تشخیص بدهد. سپس با توجه به کاربری مسکونی، تجاری، سازمانی و یا صنعتی از چشمی متناسب با محل استفاده کند. در هنگام نصب دزدگیر اماکن بهتر است مواردی مانند آلارم (استفاده از آژیرهای بلند در بعضی اماکن ممنوع است)، محرک‌ها در فضای باز و سایر تجهیزات نظارتی در نظر گرفته شود. برخی از نکاتی که هنگام نصب چشمی دزدگیر اماکن باید در نظر داشته باشید؛ تا آلارم های کاذب از دزدگیر خانه دریافت نکنید عبارت‌اند از:

 

• چشمی دزدگیر اماکن را جایی قرار دهید که مستقیما در معرض تابش نور نباشد.

• چشمی دزدگیر بایستی در جایی که تغییرات دما زیاد است قرار نگیرد.

• از نصب چشمی دزدگیر در نزدیکی منابع نور مادون قرمز و دوربین‌های دید در شب خودداری کنید.

• مکان‌هایی که حیوانات می‌توانند به چشمی دزدگیر اماکن آسیب بزنند؛ مکان‌های مناسبی برای نصب نیستند.

انواع چشمی حرکتی دزدگیر

انواع چشمی حرکتی دزدگیر

چشمی یا سنسورهای مختلف با توجه به نوع مکانی که نیاز به محافظت دارد، به‌کار گرفته می‌شوند. دسته‌بندی مختلفی برای چشمی دزدگیر وجود دارد. مثلاً چشمی سیمی و چشمی بیسیم که بر اساس تکنولوژی ساخت آنها به وجود آمده است. دسته‌بندی دیگری از چشمی‌های دزدگیر وجود دارد که بر اساس عملکرد آنها است. سنسورها یا چشمی‌هایی که براثر مشاهده محرک فعال می‌شوند و چشمی‌هایی که به حرکت واکنش نشان نمی‌دهند. چشمی وزنی دزدگیر و سنسورهای ارتعاشی هم نوع دیگری از سنسورهای چشمی دزدگیر اماکن می‌باشند.

مطلب پیشنهادی: زون دزدگیر اماکن چیست؟

چشمی‌های ارتعاشی، سنسورهایی هستند که در هنگام ارتعاش و لرزش اعلام‌خطر می‌کنند. مثلاً اگر در دزدگیر یک بانک یا طلافروشی این نوع سنسور نصب شود؛ به‌محض تلاش برای تخریب دیوار، آژیر دزدگیر فعال می‌شود.. چشمی‌های ارتعاشی که به ضربه حساسیت نشان می‌دهند برای نصب بر روی شیشه پنجره‌ها نیز مناسب هستند.

چشمی وزنی دزدگیر عموماً برای محیط‌هایی که حیوانات خانگی به‌عنوان یک محرک وجود دارد؛ مناسب می‌باشد. کسانی که حیوانات خانگی در منزل نگه‌داری می‌کنند و یا کسانی که در محیط باز از چشمی وزنی دزدگیر اماکن استفاده می‌کنند؛ هشدارهای کاذب دریافت نمی‌کنند. چراکه چشمی وزنی دزدگیر بر اساس وزن و حجم جسم متحرک قادر به شناسایی حیوان می‌باشد و دزدگیر اماکن را بی‌جهت فعال نمی‌کند.

انواع مدل‌های چشمی حرکتی دزدگیر

چشمی حرکتی PIR

چشمی حرکتی PIR

این نوع از چشمی از رایج‌ترین سنسورها است؛ با تشخیص حرکت غیرمجاز، دزدگیر اماکن را فعال می‌کند. چشمی مادون قرمز یا همان PIR، از معمولی‌ترین نوع این سنسور است که با تابش موج فروسرخ منابع گرمایی محیط را شناسایی می‌کند. از مزایای این مدل چشمی در مورد مکان‌های کم تردد و یا محافظت از اشیاء قیمتی است. مثلاً در یک جای خلوت مثل موزه یا اشخاصی که اجناس قیمتی و کلکسیون های باارزش خود را در یک اتاق در خانه خود نگه‌داری می‌کنند؛ هرگونه رفت‌وآمد به آن محدوده ممنوع می‌باشد به‌راحتی می‌توان از این دزدگیر استفاده کرد. در دزدگیر اماکن رابین از دو نوع چشمی سیمی و چشمی بی‌سیم استفاده می‌شود.

چشمی حرکتی ماکروویو

چشمی حرکتی ماکروویو

عملکرد چشمی ماکروویو با الهام از حواس ارتعاش خفاش‌ها می‌باشد؛ به این شکل که با ارسال موج و بررسی بازگشت آن به منبع، تصویر محیط تشخیص داده می‌شود. بعد از آن هرگونه تغییری که منجر به از بین رفتن این تصویر شود به معنی ورود غیرمجاز تلقی شده و اعلام‌خطر می‌شود. چشمی ماکروویو می‌تواند منطقه وسیعی را پوشش دهد و از این نظر یک برتری نسبت به سنسورهای دیگر دارند.

بیم خطی

سنسور بیم خطی

سنسورهای لیزری یا همان بیم خطی نیز نوعی چشمی دزدگیر اماکن محسوب می‌شوند که به‌وسیله خطوطی نامرئی حرکت انسان را تشخیص می‌دهند. این نوع چشمی به‌وسیله سه الی چهار خط لیزری که از دو ستون دزدگیر ساتع می‌شوند، کار محافظت از محیط را انجام می‌دهند. در صورت عبور یک حیوان نهایتاً ۲ خط از خطوط لیزری قطع می‌شوند؛ ولی هنگام عبور انسان از این حصار نامرئی قطعاً سه خط لیزری قطع می‌شود و آژیر دزدگیر را فعال می‌کند. محیط‌های باز مانند تراس‌ها، پنجره‌ها، دیوارهای کوتاه باغ و ویلاها و ورودی‌های بزرگ را می‌توان با استفاده از این سنسور محافظت کرد.

جلوگیری از سرقت منازل

چشمی حرکتی وزنی دزدگیر

چشمی وزنی دزدگیر اماکن، وجود یک موجود زنده در محیط تشخیص می‌دهد؛ اما به‌گونه‌ای تنظیم شده که با توجه به حجم آن موجود، تشخیص می‌دهد که یک انسان در آن منطقه وجود دارد یا یک حیوان کوچک. چشمی وزنی دزدگیر در مدل‌های متنوعی عرضه می‌شوند. چشمی‌های وزنی می‌توانند از نوع ماکروویو و PIR هم باشند و بر اساس حجم هم می‌توانند تشخیص دهند که موجود روئیت شده انسان است و یا حیوان بوده است. در دزدگیرهای وزنی، معمولاً از وزن ۱۵ تا ۴۵ کیلوگرم را برای تشخیص حیوانات، در نظر می‌گیرند. البته این معیار قابل تنظیم می‌باشند.

یکی از دغدغه‌های اشخاصی که حیوانات خانگی دارند و گاهی آنها را در خانه می‌گذارند و بیرون می‌روند، چشمی‌های حرکتی است که در صورت فعال بودن دزدگیر مرتباً آلارم های کاذب می‌دهد. از طرفی غیرفعال کردن دزدگیر منزل موقع خروج هم کار عاقلانه‌ای نیست. چشمی وزنی دزدگیر بیشترین استفاده را برای این صاحب‌خانه‌ها دارد. چشمی وزنی دزدگیر در دو نوع داخل منزل و فضای باز در فروشگاه آرشین موجود است.

اطلاعات بیشتر: سیستم امنیت اماکن رابین

پک‌های دزدگیر اماکن رابین با توجه به نوع عملکرد در مکان‌های خاص مثل دامداری، محیط‌های صنعتی و…ملزومات مورداستفاده را در دزدگیر اماکن گردآوری کرده‌اند تا به خوبی نیاز کاربران را برطرف کنند. در صورتی که جواب سؤالات خود را در این مقاله پیدا نکردید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

برای بررسی دزدگیر اماکن رابین و سیستم‌های نظارت تصویری و امنیت اماکن ارائه شده توسط مجموعه آرشین وارد لینک زیر شوید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه