مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

زون دزدگیر اماکن چیست؟

زون دزدگیر اماکن، برای مدیریت و کنترل سنسورهای سیستم دزدگیر اماکن به کار می‌رود. هر سنسور دزدگیر اماکن متناسب با ویژگی‌هایش در جایی از خانه، نصب شده و توسط یک شماره اختصاصی شناسایی می‌شود. دزدگیر اماکن نظارت بر امنیت خانه را بر عهده دارد و در زمانی که آژیر دزدگیر منزل به صدا دربیاید صاحب خانه می‌داند که کدام سنسور دزدگیر اماکن تحریک شده و در کدام منطقه تخلف شده است. به عنوان مثال، اگر درب جلو به عنوان قسمت اول در سیستم زون دزدگیر اماکن شما تعیین شود، در صورت باز شدن غیرمجاز درب، چراغ زون مربوط به آن در پنل کاربری روشن می‌شود. مناطق امنیتی در دزدگیر اماکن در زمان نصب در نظر گرفته می‌شوند و باید به وضوح در صفحه کنترل سیستم دزدگیر منزل مشخص شوند.

مطلب پیشنهادی: انواع دزدگیر اماکن

خانه‌هایی که از دزدگیر منزل استفاده نمی‌کنند، طعمه خوبی برای دستبرد هستند. معمولاً ۳۴% سرقت‌ها از درب ورودی شروع می‌شود. پس یکی از زون‌های مهم همین قسمت است. سپس اولین جایی که سارقان به آن ضربه می‌زنند، اتاق خواب است؛ زیرا بیشتر افراد جواهرات، پول و کالاهای باارزش خود را آنجا نگه می‌دارند. بعد به ترتیب اتاق نشیمن و اتاق ناهارخوری قرار دارند. در بعضی از مناطق دزدی‌ها بین ساعت ۶ صبح تا ۶ بعدازظهر اتفاق می‌افتد، یا به‌عبارت‌دیگر، هنگامی که افراد احتمالاً در محل کار هستند. همه‌ی این آمار، حاکی از اهمیت داشتن یک سیستم دزدگیر اماکن قابل اعتماد با قابلیت پشتیبانی از زون‌های سنسور سیمی و به یسیم است که کار محافظت را به خوبی انجام دهند.

زون دزدگیر اماکن چیست و داشتن زون بیشتر چه مزیتی دارد؟

زون دزدگیر اماکن کانکتوری است در پنل مرکزی دزدگیر اماکن که قابلیت اتصال یک یا چند سنسور به آن وجود دارد. شما به‌وسیله‌ی سنسورهایی که بر روی زون دزدگیر نصب شده‌اند؛ محوطه تحت نظر را مدیریت و کنترل می‌نمایید. در صورت تحریک شدن هر سنسور دزدگیر اماکن، محل ورود غیرمجاز در زون دزدگیر اماکن مشخص می‌شود. بسته به محلی که زون را در آن قرار می‌دهیم سنسورهای متفاوت متصل می‌شود. زون‌ها می‌توانند به بیش از یک سنسور متصل شوند و عملکرد هر سنسور قابلیت برنامه‌ریزی دارد.

نکات مهم در زون‌بندی دزدگیر اماکن

زون‌بندی دزدگیر اماکن

هنگام تعیین چندین منطقه زون‌بندی، باید به نوع و محل آن توجه شود. به عنوان مثال برخی از مردم دوست دارند که پنجره‌های اتاق‌خواب در طبقات بالای ساختمان را باز بگذارند، بدون آنکه سنسور مگنت در آن‌ها فعال شده باشد. دزدگیر منزل این خانه‌ها به برنامه‌ریزی نیاز دارد تا در هر زون دزدگیر اماکن کار مشخصی انجام دهد. یا مثلاً سنسورهای حساس به دود در دزدگیر اماکن، را می‌توان در مناطقی که وجود دود خطرناک می‌باشد؛ مانند گاراژ و زیرزمین فعال نگه داشت ولی در زون مناطق باز مثل حیاط یا تراس فعل بودن سنسور دود لازم نیست.

مطلب پیشنهادی: دزدگیر اماکن چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

هنگامی‌که یک سنسور تحریک شود، شماره زون در صفحه کنترل دزدگیر خانه نمایش داده می‌شود. زون دزدگیر اماکن معمولاً با اعداد نام‌گذاری می‌شوند، بنابراین می‌توانید یک لیست (یا با به خاطر سپردن شماره زون مربوط به هر منطقه) از شماره‌ی هر منطقه در زون آماده کنید تا به شما بگوید کدام شماره به کدام منطقه اختصاص داده‌شده است.

شخصی سازی زون دزدگیر اماکن

هنگامی‌که زون دزدگیر اماکن، بیش از یک سنسور در هر منطقه را پشتیبانی می‌کند؛ درک نحوه استفاده از سیستم امنیتی در مکان موردنظر شما اهمیت زیادی میابد و در نوع برنامه‌ریزی و نصب سنسورها تأثیر دارد. این سیستم‌ها نیاز دارند تا هر سنسور متصل به زون با ip جداگانه، مشخص شود. بنابراین شما می‌توانید یک زون را به سنسورهای متفاوت تجهیز کنید. همچنین می‌توانید به زون‌ها اسامی معنی‌دار بدهید.

وقتی از سنسورهای متنوع در دزدگیر اماکن استفاده می‌کنید، بهتر است که صدای آژیر هر کدام منحصربه‌فرد باشد. مثلاً اگر صدای آژیر سنسور حرکتی و سنسور حرارتی یکی باشد، تشخیص اینکه آلارم مربوط به چه مشکلی و در چه منطقه‌ای است کار سختی است. توجه داشته باشید که سنسورها با هشدارهای مختلف تنظیم شوند تا بتوانید در هنگام بروز حادثه سیستم دزدگیر اماکن را بهتر مدیریت کنید.

یکی از قابلیت‌های مهم و متفاوت دزدگیر اماکن رابین، زون‌های PGM یا قابل برنامه‌ریزی است. این قابلیت ویژه، این امکان را به مالک می‌دهد تا بعد از فعال شدن هر سنسور متصل به این زون‌ها، سناریوی خاصی را اجرا کند. برای مثال بعد از فعال شدن سنسور مگنت درب، چراغ‌های خانه به‌وسیله رله متصل شده به آن‌ها، روشن شوند.

تفاوت های زون سیمی و بیسیم

در سیستم‌های قدیمی با سنسورهای سیمی، دزدگیر اماکن دارای یک کنترل پنل است که شامل یک صفحه‌کلید و یک صفحه‌نمایش می‌باشد و تنها می‌توانند تا ۸ زون را بدون اضافه کردن قابلیت‌های اضافی کنترل کنند. این بدین معنی است که در صفحه مانیتور دزدگیر اماکن تنها می‌توان ۸ سنسور را تحت نظر داشت. پس در این صورت برای خانه‌ای که بخواهیم حداقل دو درب و پنجره و دو اتاق‌خواب آن را با سنسور تجهیز کنیم، با محدودیت مواجه می‌شویم. اما با پیشرفت‌های فن‌آوری، این محدودیت در دزدگیر اماکن‌های بی‌سیم برداشته‌شده و اضافه کردن زون‌های بیشتر امکان‌پذیر است. سنسورهای سیمی به‌وسیله‌ی سیم و سنسورهای به یسیم به‌وسیله‌ی IP مشخص برای هر زون تعریف‌شده و با دزدگیر اماکن ارتباط برقرار می‌کنند.

دزدگیر اماکن رابین

نکته دیگر در مورد دزدگیر اماکن سیمی این است که زون دزدگیر اماکن در آنها تنها یک سنسور را به دزدگیر متصل می‌کند؛ درصورتی‌که سیستم‌های امنیتی بی‌سیم، قابلیت افزودن چندین سنسور به زون دزدگیر اماکن را دارند.

مطلب پیشنهادی: دزدگیر منزل اینترنتی

در دزدگیر اماکن رابین، تعداد ۱۲۸ زون قابل کنترل وجود دارد که ۴ زون قابلیت نام‌گذاری و برنامه‌ریزیPGM را دارد. زون‌ها همواره قابل‌تعریف(fallow) و حذف شدن (bypass) می‌باشند. دزدگیر اماکن رابین قابلیت نصب ۸ زون سیمی و ۳۲ زون بی‌سیم را دارد. درعین‌حال که می‌توان زون‌ها را تا تعداد ۸۸ زون اضافه کرد. زون‌ها را می‌توان به ۴ منطقه پارتیشن‌بندی کرد و برای هر کدام به صورت جداگانه رمز کاربری تعریف نمود.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم امنیت اماکن رابین روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه