مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دزدگیر ساختمان چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

حفظ امنیت و آرامش از جدی‌ترین مسائلی است که هر کسی در زندگی خود در پی کسب و یا ارتقاء آن است. شاید از زمانی که دزدگیر ساختمان و دزدگیر اماکن به بازار آمد مدت زیادی نگذشته باشد اما این سیستم‌ها به سرعت پیشرفت کردند و محبوبیت زیادی بین مردم دارند.

طبیعی است که مراقبت از خانه از کارهای ضروری بوده که همیشه صاحبان خانه‌ها به آن توجه داشته‌اند و یا محافظت از فروشگاه‌ها که سرمایه‌ی انبوهی در آن قرار دارد. بر اساس نوع استفاده و محیطی که دزدگیر اماکن را در آن نصب می‌کنند، سنسورهای مختلفی در آنها تعبیه می‌شود. سنسور دزدگیر اماکن به تحریک‌کننده‌های محیطی همچون ضربه، آتش و یا حرکت واکنش نشان می‌دهد و کار کنترل و نظارت بر محیط را آسان‌تر می‌کند. قبل از خرید دزدگیر اماکن بهتر از اطلاعات کافی به دست آورید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. در ادامه شما را با سیستم دزدگیر اماکن و کارایی‌های آنها آشنا می‌کنیم.

دزدگیر ساختمان چیست؟

دزدگیر خانه، یک سیستم ضد سرقت منزل می‌باشد که به وسیله سنسورهای مختلف و با امکانات متفاوتی صاحب خانه را از خطر سرقت مطلع می‌سازد. دزدگیر ساختمان نه تنها به عنوان دزدگیر منزل استفاده می‌شود بلکه برای مکان‌های عمومی و مهمی همچون ادارات و فروشگاه‌ها هم کاربرد دارد.

دزدگیر ساختمان به شکل‌های مختلفی نظیر دزدگیر ساده مبتنی بر آژیر و هشدار محلی، دزدگیر اماکن با سیستم آلارم و دزدگیر اماکن با تلفن‌کننده سیمکارتی در بازار موجود است. دزدگیر اماکن از طریق تلفن ثابت هم امکان فعال‌سازی شماره‌های ضروری را دارد اما نکته قابل توجه این است که در صورت قطع شدن سیم‌های تلفن، سرویس‌دهی آنها متوقف می‌شود. بنابراین دزدگیرهای اماکن که از نوع سیم کارتی می باشند قابل اعتمادتر هستند.

مطلب پیشنهادی: انواع دزدگیر اماکن

کاربرد دزدگیر ساختمان در مکان‌های متفاوت

وقتی نام دزدگیر ساختمان به گوش ما می‌خورد ناخودآگاه به دزدگیر منزل فکر می‌کنیم. اما کاربرد دزدگیر ساختمان فراتر از دزدگیر خانه است. سیستم دزدگیر اماکن در ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی و نظامی و حتی به منظور کنترل زندان‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد سیستم دزدگیر اماکن، بسته به نوع سنسورهای به کار گرفته شده، متفاوت است. همچنین دزدگیر ساختمان در مکان‌های بزرگ و کوچک کارایی‌های متفاوتی دارد. اما به طور کلی از دزدگیر ساختمان جهت حفظ امنیت جان و مال ساکنان یا سازمان‌ها استفاده می‌شود. بعضی از دزدگیرهای اماکن فقط به منظور نظارت به کار می‌روند و سارقانی که با مکان‌های مجهز به دزدگیر روبرو هستند به دردسرهای بزرگی می‌افتند. بعضی دیگر از دزدگیر منازل مجهز به سنسورهای مختلف می‌باشند که هدف آنها جلوگیری از بروز حوادث ناگواری مثل آتش‌سوزی است. دزدگیر اماکن می‌تواند به سیستم دوربین مداربسته نیز متصل شود و کارایی‌های بیشتری داشته باشد.

ویژگی‌های دزدگیر ساختمان

انواع دزدگیر ساختمان بر اساس کاری که از آنها توقع داریم، دارای ویژگی‌های متنوعی می‌باشند. مثلا دزدگیر ساختمان بدون سیستم هشدار دهنده، فقط کار نظارت و کنترل محیط را به عهده دارند. سیستم‌های پیشرفته مجهز به نمایشگر تصویر و قابلیت ضبط صدا هستند. معمولا یک یا چند سنسور در دزدگیر اماکن تعبیه می‌شود تا کار شناسایی و تشخیص یک ورود غیر مجاز را انجام دهد و یک سیستم هشدار درآن‌ها تعبیه شده تا صاحبان یا مسئولین را مطلع کند. یک دزدگیر ساختمان معمولا از اجزای زیر تشکیل شده:

• واحد کنترل ساختمان یا کنترل پنل

• حسگر یا سنسور

• تجهیزات هشداردهنده

• اتصالات داخلی

• تجهیزات امنیتی

اصلی‌ترین قسمت در دزدگیر ساختمان بخش کنترل پنل یا مرکز کنترل دزدگیر می‌باشد. در این قسمت، سیگنال‌های ورودی و داده‌های مورد نیاز مورد پردازش قرار می‌گیرند. نوع داده‌ها با توجه به نوع سنسورهای به کار رفته متفاوت است و ممکن است از نوع ارتعاش، صوت یا مانیتورینگ حرکت باشد. تجهیزات هشداردهنده، کار اطلاع‌رسانی هر فعالیت مشکوک را به صاحبان ساختمان و یا افراد مربوطه به عهده دارند. بعضی از این تجهیزات فقط آژیر پخش می‌کنند و بعضی دیگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هنگام ضرورت با شماره‌های ذخیره شده در حافظه تماس می‌گیرند. تجهیزات امنیتی شامل نورافکن دوربین مداربسته و لیزها می‌باشند که حرکات مشکوک را تشخیص می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: ویژگی‌های یک سیستم امنیت اماکن خوب چیست؟

سنسور دزدگیر ساختمان

معمولا از انواع مختلفی از سنسورها بسته به محل نصب و کارایی دزدگیر در خانه‌های هوشمند به عنوان دزدگیر منزل و یا دزدگیر اداره‌ها و یا سازمان‌ها استفاده می‌شود. انواع سنسور دزدگیر اماکن هم به صورت سیمی و هم بی‌سیم کار می‌کنند که برای نصب آن‌ها نیاز به سوراخ کردن دیوار، کف و یا سقف ساختمان نیست. استفاده از سنسور تشخیص حرکت مادون قرمز در سیستم دزدگیر اماکن هم یکی از شیوه‌های مورد توجه است که بسیار رواج دارد. به طور کلی انواع سنسور دزدگیر اماکن عبارتند از:

• سنسور تشخیص حرکت

متداول‌ترین نوع سنسور که جهت دزدگیر خانه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنسور حرکتی می‌باشد که با نام‌های چشمی، رادار، PIR و … نیز شناخته شده است. همانطور که از نام این سنسور مشخص است در صورت حرکت یک فرد در محیط متوجه ورود سارق شده و به شماره‌های ضروری پیغام هشدار ارسال می‌کند.

سنسور تشخیص حرکت

 

مطلب پیشنهادی: انواع چشمی دزدگیر اماکن

• سنسور مگنت دزدگیر اماکن

این مدل سنسور دزدگیر اماکن، مخصوص کنترل باز و بسته شدن در و پنجره‌ها می‌باشد. جهت ایمنی بیشتر، این سنسور راه‌های ورودی به ساختمان را پوشش می‌دهد و در صورت باز شدن درب و پنجره آژیر هشدار به صدا در می‌آید.

• شوک سنسور یا سنسور لرزشی

این سنسور به ضربه و یا لرزش حساس است و بلافاصله فعال می‌شود. تصور کنید در یک مغازه طلا فروشی وجود این سنسور بسیار اهمیت دارد چرا که با هر ضربه اعم از شکستن شیشه ویترین، تخریب دیوارهای جانبی یا سقف مغازه، این سنسور فعال می‌شود.

• دتکتور دود یا آشکارساز دود

در مکان‌هایی که آتش در آن به سرعت پخش می‌شود، وجود یک دزدگیر اماکن با سنسور آشکارساز دود، به شدت لازم است. مثلا در یک انبار کاغد تشخیص و هشدار به موقع آتش‌سوزی جلوی میلیاردها تومان خسارت را می‌گیرد و مانع از بین رفتن سرمایه می‌شود. این سنسورها معمولا به یک سیستم اطفای حریق مرکزی متصل هستند که از برق اصلی کارخانه پشتیبانی می‌شوند.

دتکتور دود

 

مطلب پیشنهادی: سیستم اعلام حریق چیست و چگونه کار می‌کند؟

• سنسور تشخیص گاز شهری

این سنسور به افراد کمک می‌کند تا از خطر نشت گازهای خطرناک مطلع شوند و به خصوص برای اشخاصی که حس بویایی آن‌ها ضعیف است، یک ضرورت محسوب می‌شود. البته بعضی از گازها هیچ بویی ندارند. به طور مثال گاز منواکسید کربن که هیچ بویی ندارد اما گازی سمی و قابل انفجار است. دزدگیرهای اماکنی که مجهز به سنسور تشخیص گاز شهری می باشند بایستی طبق استانداردهای ملی طراحی شده باشند؛ در غیر این صورت کارایی نداشته و فروش آن‌ها جرم است.

سنسور بیم لیزری

• سنسور بیم یا لیزر

این نوع سنسور بسیار شبیه به سنسور حرکتی می‌باشد و به هر گونه حرکت واکنش نشان می‌دهد اما با این تفاوت که به حرکت حیوانات خانگی و پرندگان واکنش نشان نمی‌دهد. این سنسور از سه خط پرتو مادون قرمز استفاده می‌کند که حرکت حیوانات از مقابل آن‌ها فقط یک یا نهایتا دو خط آن را قطع می‌کند. در این حالت سنسور دزدگیر اماکن هشدار کاذب اعلام نکرده و فعال نمی‌شود. تنها زمانی که هر سه خط مادون قرمز قطع شود، شماره‌گیری اتوماتیک را به دستگاه مرکزی اعلام سرقت صادر می‌کند.

• سنسور مایکروویو

طول موج فرکانس ۳۰۰ مگاهرتز تا ۳۰۰۰ مگاهرتز، موج مایکروویو نامیده می‌شود. از آنجایی که این طول موج‌ها به طور مداوم منتشر می‌شوند و در صورت برخورد با یک جسم دیگر طول موج آن تغییر می‌کند، پس برای تخشیص حرکت اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای استفاده از این سنسورها می‌توان به مصرف کم انرژی و حساس نبودن به درجه حرارت اشاره کرد.

سیستم‌های امنیتی تحت عنوان دزدگیر اماکن یک هدف کلی دارند و آن هم محافظت از مکان‌هایی است که برای صاحبان آن‌ها دارای اهمیت می‌باشد. نقاط ورودی شامل در و پنجره، فضاهای داخلی و همچنین محافظت از تجهیزات، کالا و یا اشیاء قیمتی کاریست که دزدگیر اماکن انجام می‌دهد. خرید دزدگیر اماکن برای خانه‌های متراژ بالا یا ویلاها به خصوص برای اشخاصی که زمان‌های زیادی در خانه نیستند یک امر ضروریست.

 

برای بررسی دزدگیر اماکن رابین و سیستم‌های نظارت تصویری و امنیت اماکن ارائه شده توسط مجموعه آرشین وارد لینک زیر شوید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه