مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو

ردیاب، وسیله‌ای است سخت‌افزاری و کوچک که می‌تواند به صورت مخفی در داخل خودرو قرار گرفته و به وسیله سیم‌کارتی که داخل آن قرار گرفته، اطلاعات متفاوتی نظیر موقعیت جغرافیایی، سرعت، مسیر حرکت خودرو و… را از طریق پیامک و یا اتصال به اینترنت برای مالک خودرو ارسال کند.

اجزای داخلی ردیاب خودرو

دو المان مهم در ردیاب خودرو GPS و GPRS است. ردیاب با اتصال به آنتن GPS قادر خواهد بود تا اطلاعات موقعیت جغرافیایی و لحظه‌ای خودرو را دریافت کرده و از طریق اتصال به اینترنت سیم‌کارت و پروتکل GPRS، این اطلاعات را به تلفن همراه صاحب خودرو ارسال کند. GPS یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی مجموعه‌ای است که از حدود ۳۰ ماهواره استفاده‌ می‌کند که مدام در حال گردش دور زمین بوده و اطلاعات موقعیت جغرافیایی و زمان را به گیرنده‌های محلی انتقال می‌دهند.

راههای ارتباطی با ردیاب ماشین

در هر لحظه ۳ تا ۱۰ ماهواره سیگنال‌های هم‌پوشانی‌شده را برای مشخص کردن موقعیت مکانی با یک فرآیند به صورت سه بعدی نشان می‌دهند. ماژول GPS داخل ردیاب ماشین با اتصال به این گیرنده‌های محلی اطلاعات موقعیت و زمان را دریافت می‌کند. حال برای ارسال این اطلاعات به سرور نیاز به اینترنت می‌باشد که از طریق سیم‌کارتی که داخل ردیاب تعبیه شده اتصال به اینترنت انجام می‌گردد. نوع سیم‌کارت استفاده شده تفاوتی ندارد و همین که سیم کارت از تکنولوژی GPRS بهره‌مند باشد کافی است.

برای استفاده از این دستگاه و دریافت گزارش و ارسال فرمان هم می‌توان از اینترنت سیم‌کارت استفاده کرده و هم در صورت قطع و یا عدم دسترسی به اینترنت، از طریق پیامک با ردیاب خودرو ارتباط برقرار کرد.

مطلب پیشنهادی: ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند

ویژگی‌های ردیاب ماشین

ردیاب ماشین می‌تواند اطلاعات مختلفی از خودرو را در اختیار کاربر قرار دهد. کاربر می‌تواند با استفاده از اپلیکشین موبایل یا از طریق SMS و با اتصال به ردیاب خودرو فرمان‌های متفاوتی را برای ردیاب ارسال کرده و گزارش‌هایی نظیر میزان سوخت، مسافت طی شده، هشدار سرعت غیرمجاز، نقاط توقف و… را دریافت کند. همچنین ردیاب خودرو می‌تواند یک سیستم امنیتی قوی برای خودرو بوده و از طریق جلوگیری از روشن شدن خودرو یا شنود صدای کابین از سرقت خودرو جلوگیری کند.

همچنین ردیاب ماشین امکان اطلاع از مسیر آنی حرکت خودروی سرقت شده را فراهم کرده و حتی در صورت انتقال ماشین به نقاط کور، به محض اتصال مجدد به اینترنت، اطلاعات ذخیره شده را برای کاربر ارسال می‌کند.

روش‌های مختلف ردیابی خودرو

در سامانه‌های ردیابی خودرو بیشتر از دو روش Online Tracking و Offline Tracking استفاده می‌شود.

در روش ردیابی Offline کلیه اطلاعات دریافت شده از GPS در یک دستگاه Logger جمع‌آوری شده و در محل توقف وسیله نقلیه در انتهای سفر به سیستم کامپیوتری منتقل و بر روی نقشه جغرافیایی بازیابی و نمایش داده می‌شود. در این روش هیچگونه سیستم انتقال اطلاعات برای ارسال اطلاعات به مرکز در حین سفر ضروری نبوده و اطلاعات در داخل ردیاب خودرو همانند یک جعبه سیاه ذخیره می‌گردد. در روش ردیابی Online اطلاعات حرکتی و موقعیت‌های جغرافیایی دریافت شده از GPS توسط ردیاب خودرو برای مرکز کنترل ارسال می گردد و موقعیت وسیله نقلیه همراه با سایر اطلاعات حرکتی و وضعیتی آن در مرکز کنترل قابل مشاهده می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت ردیاب خودرو و GPS

نحوه کار ردیاب

ردیاب خودرو بهیاب از محصولات دانش‌بنیان مجموعه آرشین می‌باشد که برای انواع خودروهای سواری، خودروهای سنگین و موتور سیکلت قابل استفاده است. انواع مختلف ردیاب خودرو بهیاب با استفاده از اپلیکیشن و سامانه تحت وب، علاوه بر نمایش موقعیت جغرافیایی و سرعت لحظه‌ای خودرو قادر به ارائه گزارش‌ مصرف سوخت، تشخیص روشن یا خاموش بودن خودرو، قابلیت خاموش کردن خودرو از هر نقطه دنیا با موبایل یا کامپیوتر، هشدار هنگام جابجایی (حرکت) خودرو خاموش (حمل با جرثقیل)، هشدار در صورت روشن شدن خودرو، هشدار ضعیف بودن باطری، هشدار هنگام بالاتر رفتن از سرعت مجاز (سرعت غیرمجاز)، قابلیت هشدار میزان سوخت ، دما و… درصورت استفاده از سنسورهای مربوطه، هشدار هنگام ورود و خروج از محدوده‌های تعریف شده (Geofencing) و… می‌باشند.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص ردیاب‌های مجموعه آرشین روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه