مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ردیاب ماشین چگونه کار می‌کند؟

هدف اصلی از استفاده از ردیاب ماشین، تعیین موقعیت مکانی خودرو است. در واقع این دستگاه از طریق عملکردهای مختلفی کار می‌کند. به طور کلی عملکرد این دستگاه بر اساس GPS و فاصله آن از ماهواره‌هایی است که سیگنال‌های مربوط به آن را دریافت می‌کنند.

یک دستگاه ردیاب برای انتقال داده‌های مربوط به موقعیت مکانی، از فناوری‌های موجود در تلفن همراه استفاده می‌کند. چنین فناوری‌هایی نیز معمولاً با اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل است که برای استفاده از خدمات ردیاب‌های خودرو، به اشتراک ماهانه نیاز است.

در مقاله پیش رو در مورد نحوه اتصال ردیاب به ماهواره GPS صحبت کرده و نحوه انتقال اطلاعات در بستر اینترنت را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در نهایت نیز تفاوت‌های میان پلتفرم‌های مختلف ردیابی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه اتصال ردیاب ماشین به ماهواره GPS

به طور کلی دستگاه‌های ردیاب ماشین از GPS که سیستم موقعیت‌یاب جهانی است، استفاده می‌کنند. دستگاه‌های ردیاب از ماهواره‌های GPS سیگنال‌هایی را دریافت می‌کنند و فاصله‌ها بین دستگاه موردنظر که در اینجا یک خودرو است را نسبت به فاصله آن از ماهواره استنباط می‌کنند.

در واقع یک دستگاه ردیاب ماهواره‌ای خودرو این قابلیت را دارد که موقعیت مکانی خود را بر اساس فاصله آن با حداقل ۴ ماهواره محاسبه کند. البته لازم به ذکر است که سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا GPS تحت تاثیر عوامل محیطی گوناگونی قرار می‌گیرد.

تعیین موقعیت یک جسم با دقت ۵ متر، بدین معنی است که موقعیت دقیق جسم موردنظر در شعاع ۵ متری موقعیت اعلام‌شده قرار دارد. در واقع سیستم موقعیت‌یاب دارای دقتی در این بازه است. نکته دیگری که در مورد سیگنال‌های GPS وجود دارد، این است که امکان قطع سیگنال‌های آن در موقعیت‌ها مختلف وجود دارد.

به منظور تعیین موقعیت مکانی به دریافت اطلاعاتی از ۳ ماهواره در موقعیت‌های مکانی مختلف نیاز است. در دستگاه ردیاب خودرو تراشه‌ای وجود دارد که موجب ارسال سیگنال به ماهواره‌ها می‌شود. یک سیستم ردیابی GPS از شبکه ماهواره‌ای ناوبری جهانی GNSS استفاده می‌کند.

این شبکه در واقع طیف گسترده‌ای از ماهواره‌ها را شامل می‌شود که از سیگنال‌های مایکروویو استفاده می‌کند. همچنین به دستگاه‌های ردیاب خودرو منتقل می‌شوند و اطلاعاتی نظیر مکان خودرو، سرعت آن و جهت حرکت آن را ارائه می‌دهد.

سیگنال‌های ماهواره‌ای توسط GPS تولید می‌شود، به وسیله یک گیرنده مورد پردازش قرار می‌گیرند. در نهایت نیز موقعیت مکانی به کمک ۴ سیگنال ماهواره‌ای GPS در سه بعد محاسبه می‌شود. همچنین داده‌های محاسبه‌شده از طریق پیامک یا به صورت آنلاین در سیستم تحت وب قابل‌مشاهده است.

اطلاعات و داده‌های به دست آمده از طریق دستگاه‌های مربوط به ردیاب خودرو در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد از چنین دستگاه‌هایی برای یافتن خودروی سرقت شده استفاده می‌کنند. همچنین امکان سوء استفاده نیز از چنین دستگاه‌هایی وجود دارد که نگرانی‌هایی بسیاری به همراه داشته است.

مطلب پیشنهادی: آیا می‌توان از موبایل به جای ردیاب خودرو استفاده کرد؟

نحوه انتقال اطلاعات بر بستر اینترنت GPRS

همان‌طور که بیان شد، سیگنال‌های دریافت شده از ماهواره‌های GPS از بستر اینترنت یا از طریق پیامک در تلفن‌های هوشمند، محاسبه و در نهایت قابل ‌مشاهده است. به طور کلی ارتباط بین سیگنال‌های مختلف، از طریق سیم‌کارت‌های که در دستگاه ردیاب خودرو و تلفن هوشمند وجود دارد، برقرار می‌شود.

به منظور انتقال اطلاعات از GPRS در بستر اینترنت نیازی به خرید سخت‌افزار یا ماژول‌های مختلف نیست. در واقع سیگنال‌های دریافت شده از ماهواره‌های موقعیت‌یاب، حاوی اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی خودرو هستند.

این اطلاعات پس از اینکه توسط تراشه یا سیم‌کارت موجود در دستگاه ردیاب خودرو دریافت شدند، با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به صورت پیامک یا از طریق اینترنت، داده‌های مربوط به موقعیت مکانی به کاربران انتقال داده می‌شود.

نحوه کار ردیاب ماشین

تفاوت میان GPS و ردیاب ماهواره‌ای خودرو

در واقع بین دستگاه GPS خودرو و ردیاب نیز تفاوت‌های اساسی بسیاری وجود دارد. دستگاه ردیاب خودرو وسیله‌ای بسیار کوچک است که روی خودرو متصل می‌شود. همچنین این دستگاه دارای تراشه‌ای است که اطلاعات را از طریق ماهواره‌ها دریافت می‌کند.

تفاوت اساسی میان ردیاب و GPS متصل به اینترنت در ذخیره‌سازی اطلاعات روی سرورها است. همچنین ردیاب خودرو وسیله‌ای است که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را به صورت آنلاین ذخیره می‌کند. در حالی که دستگاه GPS به صورت آفلاین کار می‌کند. بنابراین به منظور دریافت اطلاعات از دستگاه ردیاب خودرو، پیام‌ها باید به دستگاه تلفن همراه ارسال شوند.

به طور کلی کاربرد دستگاه GPS، مسیریابی برای افرادی است که این دستگاه را در دست دارند. در حالی که دستگاه ردیاب خودرو وسیله‌ای است که به صورت آنلاین، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را مشخص می‌کند. بنابراین اطلاعات را از طریق برنامه‌های موجود در تلفن همراه، لپ تاپ یا به صورت پیامک می‌تواند دریافت کند.

به همین دلیل است که نباید دستگاه GPS و ردیاب ماهواره‌ای خودرو را یکی دانست. از ردیاب خودرو معمولاً جهت تامین امنیت خودرو و مدیریت آن استفاده می شود، در حالی که دستگاه GPS بیشتر به مسیریابی کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت ردیاب خودرو و GPS

تفاوت میان GPS و مسیریاب

بسیاری از افراد تفاوتی میان GPS خودرو و مسیریاب تصور نمی‌کنند، در حالی که میان این دو تفاوت‌های بنیادی بسیاری وجود دارد. به طور کلی هر دو ابزار از ماهواره موقعیت‌یاب جهانی استفاده می‌کنند. هنگامی که مسیریابی موردنظر باشد، در واقع از مسیریاب برای راهنمایی مسیر استفاده می‌شود.

برنامه‌های مربوط به مسیریاب به کمک اطلاعاتی که از ماهواره‌های GPS دریافت می‌کنند، مسیر مورد نظر کاربران را تعیین می‌کنند. از طرفی چنین برنامه‌هایی اطلاعاتی در مورد میزان مسافت، شرایط جاده و ترافیک را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اصلی ترین تفاوت میان ردیاب ماشین یا GPS با مسیریاب در این است که داده‌هایی مربوط به برنامه مسیریاب از طریق دستگاه در خودرو دریافت می‌شود در حالی که داده‌های مربوط به ردیاب خودرو، در هر موقعیت مکانی دیگری قابل بازیابی است.

به منظور توضیح بیشتر باید بگوییم که هنگامی که از دستگاه ردیابی خودرو صحبت می‌کنیم، منظور وسیله‌ای است که اطلاعات را از ماهواره GPS دریافت می‌کند و سپس اطلاعات را به شخصی می‌فرستد که صدها کیلومتر با دستگاه موردنظر فاصله دارد. پس امکانات GPS خودرو با مسیریاب متفاوت است.

به طور کلی دستگاه ردیاب خودرو وسیله‌ای بسیار کوچک است که اطلاعات مربوط به آن در دستگاه تلفن همراه قابل بازیابی است. در ضمن اطلاعات مهمی که از طریق دستگاه ردیاب ماهواره‌ای خودرو قابل ‌انتقال است، در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت ردیاب خودرو و مسیریاب

مسیریابی خودرو

نصب ردیاب ماشین چگونه است؟

استفاده از دستگاه ردیاب ماشین بسیار آسان است اما پروسه استفاده از آنها نسبت به دستگاه‌های دیگر کمی تفاوت دارد. تفاوت اصلی این دستگاه با سایر دستگاه‌های مشابه، منبع تغذیه آنها است. البته بررسی دفترچه راهنمای آنها به شما کمک می‌کند که به صورت کامل‌تر از امکانات GPS خودرو آن بهره‌مند شوید.

برخی از دستگاه‌های ردیاب ماهواره‌ای خودرو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به کانکتور تشخیصی پردازنده یا OBD-II متصل می‌شود که معمولاً در نزدیکی قسمتی از خودرو است که پاهای راننده در آن قسمت قرار می‌گیرد. برخی از دستگاه‌های ردیاب خودرو نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به لوازم جانبی خودرو مانند فندک یا وسایل دیگر متصل می‌شوند. البته طراحی اینگونه از دستگاه‌ها به گونه‌ای که فرایند نصب آنها دشوار است. همچنین مدل‌های دیگری مثل ردیاب‌ آهنربایی خودرو هم موجود است که به راحتی می‌تواند به هر قسمت فلزی خودرو متصل شود، اما باتری آن‌ها توان کافی برای کار طولانی مدت را ندارد.

نصب ردیاب ماشین و استفاده از چنین دستگاه‌هایی کار دشواری نیست، اما نکته منفی که در مورد دستگاه‌های ردیاب وجود دارد، این است، هنگامی که شما در حال رانندگی نیستید، از باتری استفاده می‌کنند. البته نوع دیگری نیز از ردیاب‌های خودرو وجود دارد که به صورت جداگانه و مستقل از خودرو شارژ می‌شوند.

هنگامی که دستگاه ردیاب خودرو را روی اتومبیل خود نصب کردید، این امکان وجود دارد که با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای یا برنامه‌های موجود در تلفن همراه، موقعیت خودرو را تعیین کرد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

دستگاه ردیاب ماشین چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی دستگاه‌های ردیاب ماشین به کمک GPS کار می‌کنند و در صورتی که پوشش GPS ضعیف باشد، از فرکانس رادیویی یا شبکه تلفن همراه برای تعیین موقعیت مکانی استفاده می‌شود. در ضمن هر وسیله نقلیه‌ای سیگنالی را به ماهواره‌های موجود در مدار منتقل می‌کنند.

اطلاعات موردنظر به یک رایانه مشخص انتقال داده می‌شود. در ادامه اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه روی نقشه‌های نمایش داده می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد تا سرعت و محل دقیق خودرو را شناسایی کنند. بنابراین مواردی که ذکر شد، از امکانات GPS خودرو است.

در حالت کلی دستگاه‌های ردیاب خودرو در دو نوع فعال و غیرفعال مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های ردیاب فعال با روشن شدن خودرو اطلاعات مربوط به مسیر را بازیابی می‌کنند.

در واقع با نصب ردیاب ماشین فعال، اطلاعات را در همان لحظه و بدون نیاز به پارکینگ منتقل می‌کنند. به همین جهت است که در لحظه امکان ردیابی وسیله نقلیه وجود دارد. در واقع چنین دستگاه‌هایی در صورتی که سیگنال‌های ورودی ضعیف باشند، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اما در کل دستگاه ردیاب فعال در کنار دستگاه‌های منفعل مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین هنگامی که سیگنال‌های مربوط به داده‌های مکانی تقویت شوند، از دستگاه‌های ردیاب منفعل استفاده می‌شود.

در نهایت بر اساس آنچه بیان شد، نحوه عملکرد دستگاه‌های ردیاب از فرایند نسبتاً ساده‌ای تشکیل شده است. اساس موقعیت‌یابی در چنین دستگاه‌هایی بر پایه سیگنال‌هایی است که از طریق ماهواره‌ها و تراشه‌ها دریافت می‌شود.

در وهله نخست داده‌ها از طریق ماهواره‌های موجود در مدار جمع‌آوری شده و سپس بعد از پردازش داده‌ها در رایانه‌های مشخص، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی روی نقشه‌های مشخص خواهد شد. همچنین دستگاه ردیاب خودرو برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر استفاده‌های شخصی، بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل نیز از این دستگاه‌ها برای پیگیری بارهای انتقال داده‌شده استفاده می‌کنند.

GPS ماشین

ردیاب خودرو بهیاب یکی از تولیدات مجموعه آرشین می‌باشد که تمام مراحل فنی تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار آن در داخل کشور و توسط مهندسین فنی شرکت، انجام شده است.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مدل‌های ردیاب خودرو مجموعه آرشین روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه