مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تفاوت ردیاب خودرو با مسیریاب

ردیاب ترجمه‌ی انگلیسی Tracker و مسیریابی کلمه‌ای است که از ترجمه‌ی Routing، وارد زبان ما شده است. Track کردن یک چیز به معنی دنبال کردن آن است و مسیریابی یا همان Routing، یعنی مسیر و خط سیر چیزی را مشخص کردن. ممکن است بعضی از افراد تصوری که از ردیاب خودرو دارند؛ شبیه به مسیریاب خودرو باشد و تفاوتی بین این دو احساس نکنند. ردیاب و مسیریاب از تکنولوژی GPS استفاده می‌کنند اما عملکردشان اساساً متفاوت است.

هنگامی‌که از ردیابی ماشین صحبت می‌کنیم، در ساده‌ترین حالت منظورمان این است که موقعیت جغرافیایی یک خودرو را در هر جایی که باشد، می‌توانیم مشخص کنیم. ردیاب خودرو اطلاعات را از GPS، دریافت می‌کند و آنها را در سرورهای ردیاب خودرو، ذخیره می‌کند. اما زمانی که شما از نرم‌افزارهایی مانند ویز، بلد و دیگر نرم‌افزارهای مسیریاب خودرو استفاده می‌کنید؛ اطلاعات و جزئیات حرکت خودرو در هیچ سروری ثبت و نگه‌داری نمی‌شود. ضمن اینکه مسیر حرکت تنها توسط خود آن شخص مشاهده می‌شود. در مسیریابی فقط جایی که هستید و مسیری که می‌خواهید طی کنید اهمیت دارد. در این مقاله با نوع کارکرد ردیاب خودرو و مسیریاب خودرو آشنا خواهید شد و تفاوت‌های این دو را بررسی می‌کنیم.

ردیاب‌ها چگونه کار می‌کنند؟

نحوه کار ردیاب خودرو

طرز کار GPS ماشین جالب‌تر از چیزی است که تا به حال فکر می‌کردید. برای آن که به طور کامل با چگونگی کار یک دستگاه ردیاب خودرو آشنا شوید؛ در ابتدا بهتر است کمی با عملکرد ردیاب‌ها و طرز کار آن‌ها آشنا شوید:

۱. ردیاب‌ها با استفاده از ماهواره‌ها،WIFI ، LBS و بلوتوث اطلاعات خود را به روزرسانی می‌کنند.

۲. به منظور ردیابی یک وسیله، دستگاه ردیاب باید در خط دید مستقیم حداقل ۳ ماهواره مختلف باشد. اگر خارج از خانه هستید، اما نزدیک بنایی قرار بگیرید که نیمی از آسمان را مسدود کرده باشد، یعنی در معرض دید ۳ ماهواره نیستید و توسط ماهواره‌ها به‌سختی ردیابی خواهید شد.

۳. LBS ، سومین روش برای نشان دادن مکان است که امروزه در بسیاری از ردیاب‌های مجهز به GPS مورد استفاده قرار می‌گیرد. ردیابیLBS، با نزدیکترین برج رادیویی مرتبط می‌شود. درستی اطلاعات مربوط به مکان‌یابی به تعداد ایستگاه‌های پایه در آن منطقه بستگی دارد. اگر نتواند سیگنال‌های GPS یا سیگنال‌های WI-FI را از آن دریافت کند، معمولاً به عنوان یک راه حل موقتی و تهیه نسخه پشتیبان از آن استفاده می‌شود.

۴. تکنولوژی WI-FI و بلوتوث هم در برخی از دستگاه‌های ردیاب گنجانده شده است. این روش ردیابی نسبت به روش‌های قبلی کم دقت‌تر بوده و کاربرد کمتری هم دارد.

مطلب پیشنهادی: ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند؟

ردیاب‌های ماهواره‌ای

ردیاب ماهواره‌ای

ماهواره‌ها مکان ردیاب و همچنین فاصله‌ای که بین خودشان هست را تشخیص می‌دهند. سپس آن‌ها فاصله بین خودشان وGPS ردیاب خودرو را اندازه می‌گیرند. ماهواره‌ها، مکان ردیاب خودرو را با دقت بالایی گزارش می‌دهند. ماهواره‌های مختلف زیادی وجود دارد که GPS Location یا همان مکان جغرافیاییتان را نشان می‌دهد. ماهواره روسی GLONASS ، ماهواره اروپایی به نام گالیله و ماهواره چینی به نام BeiDo و بسیاری از ماهواره‌های دیگر که در فضا معلق هستند. تمام این ماهواره‌ها می‌توانند موقعیت مکانی ردیاب خودرو را شناسایی کنند. اما تعداد ماهواره‌ها و قدرت سیگنال هم روی دقت مکان‌یابی و همچنین در خواندن موقعیت مکانی تأثیر می‌گذارد. ردیاب‌های پیشرفته از محل‌های بررسی بینGPS ،WIFI ، LBS و بلوتوث عبور می‌کنند تا دقیق‌ترین مکان را به دست آورند.

استفاده از وای فای در ردیاب‌ها

GPS ردیاب با استفاده از ماهواره‌ها، فقط می‌تواند در محیط‌های باز کار کند. ردیاب در محیط‌های سرپوشیده و بسته مانند پارکینگ‌ها می‌تواند از رورترهای وای فای استفاده ‌کند. اما ممکن است بعضی از خودروها در مسیرهای کوهستانی باشند که برای این شرایط، در این نوع ردیاب خودرو از وای فای استفاده نمی‌شود.

برای به‌دست آوردن موقعیت مکانی فقط با استفاده از ماهواره‌ها، شما نیاز به حداقل ۳ ماهواره برای ساختن مثلث مکان‌یابی نیاز دارید. این موضوع در اغلب مواقع یک مشکل بزرگ است؛ چرا که خودروها در بعضی مواقع در بین فضاهایی که پوشیده شده یا با ساختمان‌های بزرگ وجود دارد، محصور شده‌اند.

برای به دست آوردن موقعیت مکانی از روترهای WI-FI ، به یک تراشه WIFI در ردیاب نیاز است. چیزی شبیه به تراشه‌های ردیابی GPS است. روترهای WI-FI تقرییبا مانند ماهواره کار می‌کنند؛ با این تفاوت که روترها فقط آدرس ردیاب را تشخیص می‌دهند و مکان دقیق را شناسایی نمی‌کنند. به همین علت دقت آن‌ها کمتر از ماهواره‌ها است. درک این نکته مهم است که GPS ردیاب به ماهواره‌ها یا روترهای WI-FI دیتا ارسال نمی‌کند، بلکه تنها مکان ردیاب بر اساس موقعیت مکانی دریافت شده از ماهواره‌ها یا روترها، تشخیص داده می‌شود. این بدان معناست که برای دریافت موقعیت مکانی بر اساس روترها نیازی به رمزعبور WI-FI یا هرگونه اطلاعات ورود به سیستم ندارید.

آنتن‌های مخابراتی (LBS)

LBS به عنوان ناوبری منطقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. سومین گزینه برای ردیابی مکان در دستگاه‌های ردیابی GPS ، با استفاده از LBS (ایستگاه‌های پایه محلی) است. در صورت عدم وجود سیگنال از طریق ماهواره‌ها یا روترهای WI-FI ، از آنتن‌های مخابراتی استفاده می‌شود. زمانی که ردیاب خودرو شما در زیرزمین یا وسط ساختمان‌های بتنی و بدون سیگنال قرار داشته باشد از آنتن‌های مخابراتی استفاده می‌کند. در این موارد، شما هنوز هم یک سیگنال LBS دریافت خواهید کرد. آنتن‌های مخابراتی حتی در صورت دریافت سیگنال از ۱ یا ۲ آنتن، باز هم می‌توانند مکان تقریبی را مشخص کنند. اگر تعداد بیشتری از آنتن‌های LBS در منطقه وجود داشته باشد، مکان‌یابی دقیق‌تر خواهد شد.

ردیاب‌های بلوتوثی

ردیاب‌های بلوتوثی، ردیاب‌هایی هستند که فقط نزدیک به تلفن همراه کار می‌کنند. بلوتوث برای اولین بار توسط اریکسون به عنوان سیستمی برای ارسال داده‌های بی‌سیم بین واحدها ساخته شد. امروزه بلوتوث می‌تواند داده‌ها را تا فاصله‌ی ۱۰۰ متر، بین دستگاه‌ها ارسال کند. مشکلی که در دستگاه ردیاب بلوتوثی وجود دارد این است که وقتی دستگاهی که شما ردیابی می‌کنید خارج از محدوده برود؛ ارتباط قطع می‌شود.

ردیابی در خودرو به وسیله‌ی ماهواره‌ها و آنتن‌های مخابراتی انجام می‌شود. GPS ردیاب خودرو به وسیله‌ی سیگنال‌هایی که به ماهواره‌ها می‌فرستد اطلاعات جغرافیایی را دریافت کرده و سپس توسط آنتن GSM، این دیتاها به سرورهای ردیاب خودرو فرستاده می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: آیا می‌توان از موبایل به جای ردیاب خودرو استفاده کرد؟

مسیریاب خودرو

مسیریاب نیز مانند ردیاب خودرو با استفاده از GPS، موقعیت فعلی شما را تشخیص می‌دهد و با توجه به مقصد موردنظر شما، بهترین مسیر حرکت را پیشنهاد می‌دهد. نرم‌افزارهای مسیریاب خودرو، موقعیت فعلی را به وسیله‌ی مکان‌یاب، شناسایی می‌کنند. اما مسیر پیموده شده قابل ردیابی و نگه‌داری نیست؛ بنابراین برای ردیابی خودرو مناسب نیستند. از طرفی ردیابی خودرو بایستی توسط وسیله‌ای انجام شود که همواره به خودرو متصل باشد.

مسیریابی‌های خودرو در جایی ثبت نمی‌شود و مسیریابی مجدد از همان مکان فعلی شما انجام می‌شود. بنابراین از طریق مسیریابی نمی‌توانیم بفهمیم خودرو چه زمان‌هایی از مسیر خود خارج شده است.

تفاوت ردیاب خودرو و مسیریاب خودرو

مسیریابی خودرو

درست است که هم ردیاب خودرو و هم مسیریاب خودرو، دو از GPS برای شناسایی مکان استفاده می‌کنند؛ اما نوع عملکرد هرکدام متفاوت است. ردیاب خودرو به منظور دنبال کردن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی نرم‌افزار ردیاب خودرو را در تلفن همراه خود نصب می‌کنید، می‌توانید مکان فعلی خودرو را هر لحظه که بخواهید مشاهده کنید. اما مسیریاب خودرو توسط کسی که در خودرو می‌باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جز راننده، که در حال استفاده از نرم‌افزار مسیریاب است؛ شخص دیگری نمی‌تواند موقعیت مکانی آن را تشخیص دهد. ضمن اینکه اگر راننده GPS گوشی همراه را خاموش کند و یا شارژ تلفن تمام شود، ردیابی غیرممکن خواهد شد. پس اساساً نمی‌توان از مسیریاب خودرو به منظور ردیابی خودرو استفاده کرد.

ردیاب یا مسیریاب؟

دقت کنید در ردیابی ماشین چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بدانیم خودرو چه مسیری را پیموده و بر اساس آن بتوانیم بهینه بودن هزینه‌ها، مصرف سوخت و… را تحلیل و بررسی کنیم. اما در مسیریابی تنها چیزی که مهم است پیدا کردن بهترین مسیر تا مقصد است.

اگر شما مدیر یک ناوگان باشید بیشتر از اینکه بخواهید بدانید وسایل نقلیه‌ی از چه راهی به مقصد خواهند رسید؛ می‌خواهید بدانید آیا مسیر پیموده شده در عملکرد کلی ناوگان تأثیر مثبتی داشته یا نه؟ یا اینکه خودروها در حال حاضر به کدام قسمت از مأموریت خود رسیده‌اند؟ و چه مسیرهایی را پیموده‌اند. مدیریت مأموریت و دیسپاچینگ یکی از کارهایی است که ردیاب خودو بهیاب انجام می‌دهند. دقت کنید که ثبت و تهیه‌ی گزارش از اطلاعات خودروها توسط ردیاب خودرو بهیاب انجام می‌شود. ردیاب ماشین مسیرهایی که خودرو طی کرده است را با دقت بالایی ذخیره می‌کند تا در تهیه‌ی گزارش‌های مهم ناوگان از آنها استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

انتظاراتی که از یک ردیاب خودرو داریم:

• یک ردیاب خودرو خوب با باتری قوی پشتیبانی می‌شود.

• قابلیت ردیابی به صورت ریموت وجود داشته باشد.

• ‌بتواند در صورت نبودن اینترنت کار کند.

• بعد از اتصال به اینترنت، به‌روزرسانی موقعیت مکانی و اعلان‌ها انجام شود.

• امکان ردیابی لحظه‌ای و به صورت زنده را داشته باشد.

• ظرفیت اجرا در ناوگان حمل و نقل را داشته باشد.

• کار کردن با نرم‌افزار مدیریت ناوگان ردیاب خودرو راحت باشد.

 

ردیاب خودرو بهیاب ضمن ارائه تمامی این امکانات، مناسب برای مدیریت ناوگان و کاربرپسند است. مسیریابی در ردیاب خودرو بهیاب به آسانی و با دقت انجام می‌پذیرد و نیاز کاربران را مرتفع می‌سازد؛ به گونه‌ای که نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی نیست.

 

برای بررسی و خرید ردیاب خودرو روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه