مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تفاوت ردیاب خودرو و GPS چیست؟

امروزه گاهی به اشتباه برای تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که با کمک سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) کار می‌کنند، جی پی اس گفته می شود. اما تفاوت بین ردیاب خودرو و GPS ، مسیریاب GPS یا رهیاب و ردیاب خودرو چیست؟! برای دانستن این تفاوت ابتدا بهتر است با هر دستگاه بیشتر آشنا شویم.

GPS چیست؟!

GPS ابزاری فوق‌العاده ارزشمند است که در طول گذر سال‌ها به شکل فزاینده‌ای بر روی زندگی مدرن تأثیر شگرف و سودمندی گذاشته است. Global Positioning System یا همان سیستم موقعیت‌یاب جهانی مجموعه‌ای است که از حدود ۳۰ ماهواره استفاده می‌کند که به طور مداوم به دور زمین می‌چرخند و اطلاعات موقعیت و زمان را به گیرنده‌های محلی انتقال می‌دهند. شبکه‌ای از ماهواره‌ها که به منظور پوشش نقاط مختلف کره زمین می‌توانند طول و عرض جغرافیایی را تعیین کنند. ماهواره‌ها کاملا یک طرفه عمل می‌کنند.

GPS از سه بخش اساسی تشکیل شده است. بخش فضایی، بخش کنترلی و بخش کاربر.

مطلب پیشنهادی: ردیاب خودرو چیست

بخش فضایی

این بخش از ۲۴ تا ۳۲ ماهواره تشکیل شده است که در مدار میانی زمین قرار گرفته است. مدارها به شکلی طراحی شده‌اند که در تمام ساعات شبانه‌روز و تمام نقاط سطح زمین با حداقل ۶ ماهواره در خط دید باشند.

بخش کنترل

این بخش از دو دستگاه کنترل زمینی و یک میزبان آنتن‌های اختصاصی و اشتراکی و ایستگاه‌های پایش تشکیل شده است.

بخش کاربر

قسمت کاربران خود از دو بخش تشکیل شده است. آنتن‌دهی دریافت کننده اطلاعات ارسالی از ماهواره و گیرنده. نرم‌افزار و ریزپردازنده داخل گیرنده فاصله بین آنتن زمینی تا ماهواره‌های مرتبط با گیرنده را تعیین می‌کند.

هنگامی‌که اطلاعات مربوط به موقعیت، برای حداقل سه ماهواره وجود داشته باشد، گیرنده‌ GPS شما می‌تواند با استفاده از یک فرآیند به نام Trilateration موقعیت مکانی شما را با دقت مشخص کند.

فرآیند Trilateration

تصور کنید شما در جایی از زمین ایستاده‌اید که سه ماهواره بالای سر شما قرار دارد. اگر بدانید که چقدر از ماهواره A فاصله دارید، پس می‌دانید که باید در جایی در دایره قرمز قرار داشته‌باشید. اگر برای ماهواره‌های B و C همان کار را انجام دهید می‌توانید موقعیت مکانی خود را با دیدن محل تقاطع سه حلقه دریابید. در واقع این فقط چیزی است که گیرنده GPS شما از طریق استفاده از حوزه‌های هم‌پوشانی انجام می‌دهد. هر چقدر تعداد ماهواره‌ها در بالای افق بیشتر باشد، طبیعتاً GPS می‌تواند با دقت بیشتری موقعیت شما را تخمین بزند.

فرآیند Trilateration

مسیریاب جی پی اس خودرو چیست؟

دستگاه‌های مسیریاب جی پی اس معمولا شامل یک صفحه نمایش هستند که باید درون کابین و در دید و دسترس راننده قرار بگیرد. راننده به کمک این صفحه نمایش و با استفاده از نرم‌افزارها و نقشه‌هایی که توسط مسیریاب پشتیبانی می‌شوند، می‌تواند بهترین مسیر بین دو نقطه را بر روی نقشه ببیند. همچنین اطلاعات ترافیکی مسیر را دریافت و مشاهده کند. علاوه بر این‌ها امکاناتی نظیر جستجوی آدرس مقصد مورد نظر، نزدیک‌ترین محل سوختگیری به محل فعلی، پخش هشدار صوتی در صورت انحراف از مسیر، و… از دیگر امکانات جانبی رهیاب‌ها است. تمامی این اطلاعات از طریق نصب آنتن در مکان مناسب ارسال و دریافت سیگنال از ماهواره‌‌های جی پی اس برای کاربر قابل دسترسی هستند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت ردیاب خودرو و مسیریاب

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو، وسیله‌ای است سخت‌افزاری و کوچک که می‌تواند به صورت مخفی در داخل خودرو قرار گیرد. ردیاب به وسیله سیم‌کارتی که داخل آن قرار گرفته، اطلاعات متفاوتی نظیر موقعیت جغرافیایی، سرعت، مسیر حرکت خودرو و… را از طریق پیامک و یا اتصال به اینترنت برای مالک خودرو ارسال کند.

دو المان مهم در ردیاب خودرو GPS و GPRS است. ردیاب خودرو با اتصال به آنتن GPS قادر خواهد بود تا اطلاعات موقعیت جغرافیایی و لحظه‌ای خودرو را دریافت کرده و از طریق اتصال به اینترنت سیم‌کارت و پروتکل GPRS، این اطلاعات را به تلفن همراه صاحب خودرو ارسال کند.

ردیاب خودرو می‌تواند اطلاعات مختلفی از خودرو را در اختیار کاربر قرار دهد. کاربر می‌تواند با استفاده از اپلیکشین موبایل یا از طریق SMS و با اتصال به ردیاب خودرو فرمان‌های متفاوتی را برای ردیاب ارسال کرده و گزارش‌هایی نظیر میزان سوخت، مسافت طی شده، هشدار سرعت غیرمجاز، نقاط توقف و… را دریافت کند. همچنین ردیاب خودرو می‌تواند یک سیستم امنیتی قوی برای خودرو بوده و از طریق جلوگیری از روشن شدن خودرو یا شنود صدای کابین از سرقت خودرو جلوگیری کند.

همچنین ردیاب‌های خودرو می‌توانند با بهره‌مندی از آنتن GPS و قابلیت‌های نرم‌افزاری متفاوت، مسیریابی بین دو نقطه را نیز انجام دهند.

ردیاب خودرو چیست؟

تفاوت ردیاب خودرو و GPS

مهم‌ترین تفاوت‌ دستگاه‌های معمولی GPS خودرو در بازار با سامانه‌های ردیابی خودرو در نوع ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات می‌باشد. در حقیقت GPS یک ماژول جانبی از ردیاب خودرو می‌باشد.

جی پی اس یک سیستم آفلاین بوده که از طریق ارسال فرمان برای آن، قادر خواهد بود اطلاعات لحظه‌ای وسیله نقلیه را برای کاربر ارسال کند. اما ردیاب خودرو (Tracker) یک سیستم آنلاین بوده که علاوه بر دارا بودن قابلیت های GPS، کلیه داده‌های مربوط به موقعیت جغرافیایی، جهت، سرعت و … دستگاه را در طول زمان به صورت مستمر ثبت و جهت ذخیره‌سازی، تجزیه و تحلیل به سرور انتقال می‌دهد. در نهایت اطلاعاتی تکمیلی (مسیر پیموده شده و …) از طریق سامانه وب و اپلیکیشن موبایل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. حتی آن دسته از جی پی اس ‌هایی که توانایی اتصال به اینترنت از طریق سیم‌کارت را دارند نیز قادر به ذخیره اطلاعات گذشته و جمع‌آوری دیتا و ارائه گزارش‌ نمی‌باشند.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص ردیاب‌های مجموعه آرشین روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه