مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ویژگی‌هایی که یک سامانه مدیریت ناوگان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد

سامانه مدیریت ناوگان یک ساختار لجستیک است که از فناوری‌ها برای کمک به کسب و کارها در برنامه‌ریزی، اجرا و بهینه‌سازی حمل و نقل فیزیکی کالاها، چه ورودی و چه خروجی استفاده می‌کند. سامانه مدیریت ناوگان (که بعضاً به عنوان یک راه حل مدیریت حمل و نقل یا نرم افزار مدیریت حمل و نقل نیز شناخته می‌شود.) امکان مشاهده عملیات حمل و نقل روزانه، ثبت و آرشیو اطلاعات و اسناد مربوط به تجارت و اطمینان از تحویل به موقع کالاها را فراهم می‌کند. سامانه مدیریت ناوگان روند حمل و نقل را ساده‌تر کرده و مدیریت و بهینه‌سازی عملیات حمل و نقل را، چه از طریق زمینی، هوایی و چه از طریق دریا، برای کسب و کارها آسان‌تر می‌کند. در این مطلب با ویژگی‌های سامانه مدیریت ناوگان بیشتر آشنا می‌شویم.

مطلب پیشنهادی: سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

قابلیت‌ها و ویژگی‌های سامانه مدیریت ناوگان

• ردیابی مکان، سرعت، جهت حرکت، مسیرها و موارد دیگر

• کاهش هزینه سوخت، میزان متوسط مصرف سوخت و مسافت پیموده شده

• امکان استخراج داده‌ها از طریق اتصال به آرشیو مرکزی

• شناسایی راننده – پروفایل درایور و توانایی تخصیص کار و همچنین ارسال پیام‌های زنده

• دریافت دادههای یکپارچه از سیستمهای خودرو مانند محفظه فریزر و تریلر، محموله، سنسور درب، پمپ‌ها و موارد دیگر

• امکان کنترل از راه دور اجزای مختلف وسیله نقلیه از قبیل درها و موتور

• تعریف و ترسیم مناطق جغرافیایی به راحتی

• تنظیم قوانین و محدودیت‌های مختلف منطقه‌ای برای سرعت، شتاب، ورود/خروج و اخطار

• اضافه کردن مناطق اضافی و شیء به یک مسیر و امکان کنترل بازدیدها

• تنظیم قوانین و محدودیت‌ها برای هزینه‌های زمان توقف

قابلیت‌های سامانه مدیریت ناوگان

ردیاب خودرو

ردیاب خودرو در سامانه مدیریت ناوگان نظارت بر موقعیت مکانی خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر با استفاده از سیستم GPS را گویند. ردیاب خودرو به طور گسترده برای پیگیری ناوگان وسائط نقلیه مستقر شده است. ردیابی اطمینان میدهد که وسایل نقلیه به درستی مورد استفاده قرار گرفته و در صورت بروز مشکل بلافاصله قابل بازیابی است. دستگاه ردیاب خودرو (که بعضاً جی پی اس خودرو نیز گفته می‌شود.) هم به ماهواره‌های موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و هم به یک سامانه مدیریت ناوگان متکی است. یک ماژول ردیابی در خودرو بطور مداوم مختصات خود را بهGPS مخابره کرده و مکان واقعی وسیله نقلیه را نشان می‌دهد. با استفاده از یک سرویس داده متمرکز، مختصات بلافاصله به رایانه‌های شرکت ردیابی منتقل می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: ردیاب خودرو چیست؟

مدیریت و کنترل ناوگان‌های توزیع

سامانه مدیریت ناوگان طیف گستردهای از راه حل‌های مدیریت و کنترل ناوگان‌های توزیع را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این راهکارها برای ناوگان توزیع در اندازه‌های مختلف و مشاغل تخصصی تدارکات و توزیع کالاهای مصرفی مانند مواد غذایی، نوشیدنی و دارو در نظر گرفته شده است. سیستم مدیریت و کنترل ناوگان‌های توزیع شفافیت و نمای کلی از کلیه رویدادهای مرتبط با حمل و نقل را ارائه می‌دهد. همچنین کیفیت کار کارمندان و وسایل نقلیه را به طور مرتب رصد و ارزیابی می‌کند. به این ترتیب ، مدیران می‌توانند گردش کار خود را بهینه کنند.

در این حالت ضمن افزایش بهره‌وری و بازدهی ناوگان، هزینه‌های عملیاتی سوخت نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. کاربران سامانه مدیریت ناوگان می‌توانند به طور کامل به پشتیبانی مداوم سیستم و فیدبک داده‌های زمان واقعی متکی باشند تا بتوانند شغل خود را تجزیه و تحلیل کرده و به سرعت بهترین ابزارها را پیاده‌سازی نموده و به کاربر امکان کنترل و مدیریت بهتر از ناوگان خود را می‌دهد.

مانیتورینگ ناوگان حمل و نقل

مدیریت ناوگان حمل و نقل

به طور عمده وسایل نقلیه موتوری تجاری مانند اتومبیل، وانت، کامیون، وسایل نقلیه ویژه (مانند ماشین آلات ساختمانی)، لیفتراک و تریلر، وسایل نقلیه خصوصی استفاده شده برای اهداف کار، هواپیما، هلیکوپتر، کشتی و قطار، دارایی‌های غیر نیروگاهی مانند ژنراتورها، مخازن، جعبه دنده‌ها، دامپرها، ظروف حمل و نقل، تریلر، بیل مکانیکی و سایر وسایلی که نمی‌توانند با قدرت خود کار کنند می‌باشد.

مدیریت ناوگان حمل و نقل از طریق سامانه مدیریت ناوگان میتواند طیف وسیعی از کارها از جمله لیزینگ و تأمین اعتبار خودرو، تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، صدور مجوز و انطباق، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت تصادف و استرداد خودرو ، تلماتیک وسایل نقلیه (ردیابی و تشخیص)، مدیریت راننده، مدیریت سرعت و مدیریت بهداشت و ایمنی و بازاریابی مجدد وسایل نقلیه را شامل شود. مدیریت ناوگان حمل و نقل تابعی است که به شرکت‌هایی که متکی به سامانه مدیریت ناوگان در کسب و کارها هستند، می‌تواند خطرات مرتبط با ارائه ٪۱۰۰ انطباق با قوانین دولتی (وظیفه مراقبت) و خیلی بیشتر سرمایه‌گذاری وسایل نقلیه، بهبود کارآیی، بهره‌وری و کاهش کلی حمل و نقل و هزینه‌های کارکنان خود را حذف یا به حداقل برساند. این کارکردها می‌تواند توسط یک بخش مدیریت ناوگان داخلی یا یک ارائه دهنده مدیریت ناوگان برون‌سپاری انجام شود.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل

نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل یک برنامه کاربردی در سامانه مدیریت ناوگان است. این سامانه به مدیران شرکت‌های حمل و نقل کمک می‌کند تا وسیله نقلیه را از یک سیستم اطلاعات مرکزی سازماندهی، مدیریت و هماهنگی کنند تا عملکرد ناوگان به طور کلی به صورت روان انجام شود. مدیریت ناوگان هدف از این کار بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌ها و فراهم آوردن رعایت مقررات دولتی مرتبط است.

عملکرد نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل به طور عموم شامل موارد زیر است:

– اعزام و برنامه ریزی

– ردیابی GPS

– مدیریت هزینه‌ها

– برنامه‌ریزی مسیر و بهینه‌سازی

– تعمیر و نگهداری ناوگان

– بهینه‌سازی محموله

نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل

نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل در سامانه مدیریت ناوگان به ناظران و مدیران اجازه میدهد تا داده‌های واقعی را در کارکرد وسیله نقلیه ضبط و آرشیو کنند. این وسیله با مستندسازی داده‌ها در مسیرهای رانندگی، سرعت، زمان متوقف بودن و وقفه‌های کاری برای ساختن پروفایلهای راننده، ایمنی و کارایی وسایل نقلیه و کارمندان را تضمین می‌کند. نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل در صورت لزوم، با قابلیت کنترل از راه دور می‌تواند سرعت و چرخش موتور را محدود کند تا وسایل نقلیه را به تدریج متوقف کند. ویژگی‌های امنیتی کنترل از راه دور به جلوگیری از سرقت وسایل نقلیه و محموله با GPS ، نقشه برداری و فناوری تلفن همراه کمک می‌کند.

نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل می‌تواند عملکرد خودرو را به دلیل مشکلات مکانیکی و نگهداری از آن، برای ادامه وضعیت جاری یا بهبود بهره‌وری کلی شرکت، نظارت کند. از دیگر عملکردهای این برنامه می‌توان به عملیات کنترل تملک وسایل نقلیه، بیمه، مقررات دولتی و مدیریت گواهینامه رانندگی اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: کاربرد سامانه AVL در سازمان‌ها چیست؟

سامانه مدیریتی حمل و نقل

سامانه مدیریتی حمل و نقل یا سامانه مدیریت ناوگان سیستم‌های نرم افزاری هستند که برای بهینه‌سازی و مدیریت عملیات حمل و نقل از جمله عملیات حمل و نقل ورود و خروج طراحی شده‌اند.

سامانه مدیریتی حمل و نقل می‌تواند با توابع زیر به پیشبرد اهداف مدیریت کمک کند:

– اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی عملکرد و گزارش‌ها

– محاسبه هزینه حمل و نقل

– بهینه‌سازی مسیرهای مسافرتی و بارهای وسایل نقلیه

– ممیزی بار

– ایجاد و بهینه‌سازی برنامه‌های حمل و نقل

سامانه مدیریت ناوگان دارای طیف گستردهای از ویژگیها و کارکردها است و به طور کلی امکانات آن بر اساس تعداد وسایل نقلیه برای خدمت به آنها به علاوه ظرفیت بار وسایل نقلیه اضافه میشود. شرکتهای بزرگ لجستیک معمولاً از سامانه مدیریت ناوگان پیشرفته استفاده میکنند. اینها مشابه ردیابهای وسایل نقلیه مبتنی بر GPS است که در ناوگان خودروهای شرکتهای حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرند، زیرا میتوانند مکانهای وسایل نقلیه و رانندگان آنها را ردیابی کنند. با این حال، شرکتهای کوچکتر اغلب سیستمهای پایهتری را انتخاب میکنند که فقط قادر به ردیابی وسایل نقلیه و مصرف سوخت آنها هستند.

سامانه مدیریتی حمل و نقل

شرکت آرشین از جمله تولیدکنندگان داخلی ردیاب خودرو با برند بهیاب می‌باشد که موفق شده است یکی از بهترین سامانه‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل، تحت عنوان سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس را با تکیه بر سخت افزار ردیاب خودرو بهیاب برای شرکت‌های مختلف پخش و توزیع، دارویی، ناوگان امدادی و… ارائه دهد.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه