مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کاربرد سامانه AVL در سازمان‌ها چیست؟

استفاده از موقعیت‌یاب‌ها روزبه‌روز گسترش میابد و علاوه بر کاربردهای نظامی یکی از جاهایی که بیشترین استفاده را از آنها می‌کنند، سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل است. سیستم‌های اتوماتیک مکان‌یابی وسایل نقلیه یا همان سامانه AVL، دیتاهای مربوط به طول و عرض جغرافیایی را در حافظه دستگاه ثبت می‌کند. این اطلاعات به‌وسیله‌ی GPRS به سرور مرکزی ارسال می‌شود و در نهایت توسط نرم افزار سامانه مدیریت ناوگان پردازش می‌شود. رابط کاربری و یا پلتفرم مدیریت ناوگان، این داده‌ها را با گرافیک مناسب در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد تا کار تحلیل و بررسی‌های عملکرد ناوگان را انجام دهد.

مطلب پیشنهادی: سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

سامانه AVL، با استفاده از GPS یا همان سیستم موقعیت‌یاب جهانی، یکی از اصول پایه‌ای در سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل می‌باشد. درواقع می‌توان گفت از سال ۲۰۱۷ که سامانه موقعیت‌یاب خودرو رونمایی شد تا امروز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. مدیریت ناوگان هوشمند جهت ردیابی خودرو و کسب اطلاعات دقیق از وسایل نقلیه نیاز به سیستم AVL )ردیاب خودرو اتوماتیک(، دارد تا بتواند اطلاعات دریافتی از سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)، به‌وسیله‌ی یک نرم‌افزار تحت وب یا اپلیکیشن آنلاین مدیریت ناوگان، در اختیار کاربران قرار دهد. سیستم AVL یک سیستم تحت وب است که با کمک سامانه موقعیت‌یاب خودرو به کاربران امکان ردیابی آنلاین خودرو، را می‌دهد.

AVL چیست ؟

سامانه AVL چیست؟

سامانه AVL، مخفف Automatic vehicle location می‌باشد. این سامانه با استفاده از GPS داخل ردیاب و سامانه موقعیت‌یاب خودرو، اطلاعات وسایل نقلیه را به‌صورت آنلاین به سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل ارسال می‌کند. سامانهAVL مجموعه‌ای از تکنولوژی ردیابی خودرو، ارتباطات تلفن همراه، مسیریابی و رابط کاربری است که به بهبود عملکرد مدیریت ناوگان کمک می‌کند. سیستم AVL به کمک سامانه موقعیت یاب خودرو کار تشخیص مکان و ارسال اتوماتیک اطلاعات را انجام می‌دهد. دیتاهای ارسالی از طرف ردیاب خودرو جمع‌آوری می‌شوند و زمانی که اتصال به اینترنت برقرار شود؛ سیستم AVL دیتاهای جمع‌آوری‌شده را از طرق متفاوتی مانند پیامک، GPRS و موقعیت‌یاب های ماهواره‌ای، برای کاربران و یا سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل، ارسال می‌کند.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

سامانه AVL در هر لحظه موقعیت واقعی (Real-Time)، را به مدیریت ناوگان نشان می‌دهد و قابلیت کار با پروتکل‌های SMS, GPRS را دارد. به‌این‌ترتیب در زمانی که GPRS در شبکه فعال باشد، ارسال داده‌ها از این طریق به مرکز فرستاده می‌شود و در غیر این صورت دستگاه به‌صورت اتومات دیتاها را با SMS ارسال می‌کند.

راهکارهای AVL برای سازمان‌ها

نظارت کامل بر وسایل نقلیه از طریق ردیاب خودرو چه در حالت آنلاین و چه آفلاین امکان‌پذیر است. ردیاب خودرو، کلیه رویدادها به همراه جزئیات آن‌ها از جمله سرعت غیرمجاز، میزان مصرف سوخت، تشخیص خروج از مسیر مشخص شده در سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل و… را از طریق سامانه AVL در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد. عملکرد خوب سامانه AVL، در مدیریت ناوگان باعث می‌شود:

• مانیتورینگ و ردیابی خودروهای سازمان یا سامانه حمل‌ونقل، در هر لحظه امکان‌پذیر باشد.

• کنترل ناوگان و اندازه‌گیری شاخص‌های قابل اندازه‌گیری به راحتی میسر شود.

• سامانه AVL باعث می‌شود مدیریت ناوگان به صورت یکپارچه صورت گیرد.

• داده‌ها و اطلاعات دقیق به منظور ارزیابی و تحلیل ناوگان، در اختیار مدیران قرار گیرد.

• مسیرهای بهینه با استفاده از سامانه موقعیت‌یاب خودرو، در اختیار مدیریت ناوگان قرار گیرد. این امر در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های سوخت خواهد شد.

• عملکرد ناوگان انعطاف‌پذیر شده، هزینه کاهش یابد و در نتیجه راندمان کار افزایش یابد.

• نزدیکترین خودرو به محل مشتری اعزام گردیده و به این ترتیب زمان رزرو مشتریان کاهش یابد.

سیستم AVL چه نقشی در سامانه مدیریت حمل و نقل دارد؟

Auto Vehicle Tracking

سیستم‌های AVL، در کل در برگیرنده‌ی شبکه‌ای از وسایل نقلیه هستند که مجهز به گیرنده رادیویی همراه، گیرنده GPS، مودم و یک آنتن موقعیت‌یاب جهانی می‌باشد. سیستم AVL در بهبود کارایی‌های مدیریت ناوگان نقش عمده‌ای دارد. مدیریت ناوگان با استفاده از سیستم AVL، مأموریت های خودروها را در زمان دقیق تنظیم می‌کند.

ردیاب خودرو موقعیت لحظه‌ای را دریافت می‌کند و در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد تا بتواند بر ارتباط خودرو با مشتیان را نظارت دقیقی داشته باشد و بر کیفیت مأموریت‌ها و میزان رضایت مشتریان سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل بیفزاید. سیستم دیسپاچینگ و زمان‌بندی اتومات مأموریت ها نیز از طریق سامانه AVL تنظیم می‌شود. ازآنجایی‌که سیستم AVL از سامانه موقعیت‌یاب خودرو استفاده می‌کند بنابراین کاربران می‌توانند از کلیه‌ی مزایای GPS ها بهره‌مند شود. همچنین می‌توان امکان ایجاد پرداخت اتومات برای مشتریان و پرداخت عوارض خودروها را نیز با کمک سیستم AVL، فراهم کرد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

مزایای استفاده از سامانه AVL

سیستم AVL، برای هر سازمان و کسب‌وکاری که به نوعی نیازمند ردیابی وسایل نقلیه هستند؛ به‌کار گرفته می‌شود. خودروهای شخصی، خودروهای مسافربری و باربری برون‌شهری، خودروهای خدمات‌رسانی مانند پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی، شرکت‌های اجازه‌ی اتومبیل، شرکت‌های لیموزین، خودروهای سنگین مانند تریلر، کامیون و… خودروهای سازمان‌های خصوصی و دولتی و در کل هر شرکتی به خدمات مدیریت ناوگان وابسته است؛ به نوعی از ردیاب خودرو استفاده می‌کنند.

سامانه AVL، مدیریت ناوگان را قادر می‌سازد تا از طریق گردآوری اطلاعات ردیاب خودرو، ساختار دیسپاچینگ را به طور جامع برنامه‌ریزی کند چراکه تشخیص مکان جغرافیایی خودرو به سرعت امکان‌پذیر است و می‌توان برای به کمترین زمان ممکن، نزدیک‌ترین خودرو به مکان مأموریت را به محل مشتری راهنمایی کرد. سامانه AVL، عاملی است که ارتباط بین رانندگان و مدیریت ناوگان را به بهترین حالت میسر می‌سازد.

سامانه AVL و ردیاب خودرو

استفاده از AVL در ردیابی افراد، حیوانات، هواپیما، قایق و جت اسکی قابل ذکر است اما ما در این مقاله مزایای AVL در ردیاب خودرو و به خصوص مزایای آن برای مدیریت ناوگان می‌پردازیم. مهم‌ترین مزیت استفاده از AVL، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های ناوگان است. سیستم AVLبه مدیران کمک می‌کند تا ضمن افزایش بهره‌وری از صرف هزینه‌های اضافی اجتناب کنند. قبل از روی کار آمدن سامانه AVL، ناوگان مدیریت حمل‌ونقل نیازمند کارمندانی بود تا کلیه‌ی اطلاعات و دیتاهای مربوط به ردیاب خودروها را ثبت کنند اما امروزه دیگر نیازی به این کارمندان نیست. مدیریت ناوگان می‌تواند این هزینه را در توسعه بخش‌های دیگر سازمان، تزریق کند.

از طرفی ثبت دستی و کاغذی عملکرد ناوگان مستلزم صرف زمان زیاد و هزینه‌ی خرید کاغذ است، ضمن اینکه بایگانی کردن اسناد کاغذی کار سخت و از رده خارج است. تهیه‌ی گزارش از عملکرد ناوگان هم کاری طاقت‌فرسا می‌شود و در بعضی موارد حتی غیرممکن است. درصورتی‌که سیستم AVL تمامی اطلاعات مربوط به ردیاب خودرو را به صورت اتوماتیک ثبت و ذخیره می‌کند. دسترسی به این اطلاعات و تهیه‌ی گزارش در هر لحظه امکان‌پذیر است و میزان خطا تقریباً صفر است.

سامانه AVL چگونه کار می‌کند؟

یکی دیگر از مزایای استفاده از AVL این است که به مدیریت ناوگان این امکان را می‌دهد تا بتواند زمان‌های تقریبی شروع و پایان مأموریت های ناوگان را حدس بزند. انجام این کار باعث پاسخگویی بهتر به مشتریان می‌شود. به علاوه جوابگویی به مشتریان شاکی هم سهل‌تر می‌گردد چراکه هر شکایت و ادعایی مبنی بر عدم عملکرد درست خودروهای ناوگان با دیتاهای دریافتی از AVL چک می‌شود و با اثبات عدم مغایرت، مدیریت ناوگان را از درگیری با مسائل حاشیه‌ای دور نگه می‌دارد.

مطلب پیشنهادی: FMS چیست

چگونه یک دستگاه AVL تهیه کنم؟

پس از تهیه‌ی ردیاب خودرو بهیاب، و نصب آن بر روی وسایل نقلیه، بخش فنی شرکت آرشین از نصب تا استفاده از سامانه نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل(سامانه AVL) در کنار شما هستند. نام کاربری و رمز عبور برای هر سطح کاربری که در سیستم تعریف کرده باشید؛ اختصاص داده می‌شود همچنین ردیاب خودرو بهیاب به همراه یک سال ضمانت و پشتیبانی کامل به مشتریان خود کمک می‌کند تا به خوبی از مزایای سیستم AVL در کسب‌وکار خود بهره‌مند شوند.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه