مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

مدیریت ناوگان حمل و نقل، شامل اجزای زیادی است که در این مقاله قصد داریم الزامات، ویژگی‌ها، زمان، هزینه‌ها، تکنولوژی به کار گرفته شده در پیاده‌سازی پروسه‌ی سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل و جزئیات عملکرد آن را به صورت مفصل بررسی کنیم. سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل، شامل چه بخش هایی است؟ و چه نیازهایی از سازمان را بر طرف می‌سازد.

سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

یک سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل دربردارنده‌ی مجموعه‌ای از عملکردهاییست که به شرکت‌های فعال درحوزه حمل و نقل اجازه می‌دهد ریسک‌های مربوط به اجرا و هزینه‌های اضافی در کسب و کار خود را تا حد ممکن کاهش دهند. این سیستم بر پایه‌ی مقیاس‌پذیری، توسعه یافته است. خواه برای گروه‌های کوچک، خواه برای شرکت‌های بزرگ که از سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل به منظور ایجاد یک کسب و کار بر پایه‌ی اجرای بهینه و زمان‌بندی شده، به شیوه‌ای قابل اعتماد بهره می‌برند.

مدیریت حمل و نقل کارهایی از قبیل ردیابی دارایی‌های ارزشمند شرکت، آماده‌سازی و ارسال گزارش از وضعیت ناوگان حمل و نقل، مدیریت وسایل نقلیه، حفظ امنیت آن‌ها، کنترل و ارزیابی ناوگان را به عهده دارد.

نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل به دو شکل ساده و چندکاره آماده شده و تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات سیستم، در دو حالت ذخیره فایل و ایجاد نسخه‌ی پشتیبان آنلاین، امکان‌پذیر است. این نرم افزار، یک سیستم هوشمند است که با ویژگی‌های قابل توجه خود، امکان کنترل بیست و چهار ساعته از ناوگان حمل و نقل را امکان پذیر کرده‌است.

با این وجود مدیریت ناوگان وقت بیشتری دارد تا صرف برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف شرکت کند و زمان کمتری را نگران مدیریت ناوگان و ردیابی آن‌ها باشد.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

گردآوری تجهزات سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل:

به چه امکاناتی نیاز داریم؟

ما الزامات و راه حل‌های نابی که نیاز مشتریانمان در سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل را بر طرف می‌کند، می‌دانیم. به همین منظور یک لیست از مواردی که فکر می‌کنیم خواسته شما در این سیستم می‌باشد را در ادامه آورده‌ایم:

• کاهش زمان و هزینه‌ها

• یکپارچه‌سازی برنامه‌ریزی و اجرا

• ردیابی مسیر، وسایل نقلیه و راننده‌ها و جزئیات آن‌ها

• دیسپاچینگ یا مدیریت برنامه‌ریزی برای دریافت‌های به موقع و سرویس‌های مشتری

• دریافت گزارش‌های خودکار از موقعیت خودروها

• مدیریت نگهداری وسایل نقلیه

• مدیریت موارد مصرفی و استهلاک ناوگان

• نظارت تمام وقت بر ناوگان

• گزارش پرداختی‌های ناوگان

• آنالیز ناوگان حمل و نقل

تجهیزات سخت افزاری مدیریت ناوگان حمل و نقل:

پیاده‌سازی سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل، نیازمند یک سری تجهیزات سخت افزاری به منظور مدیریت ردیاب‌های ناوگان و راننده‌ها می‌باشد. از جمله:

گوشی هوشمند:

هر راننده از یک گوشی هوشمند (Windows/iOS/Android) که قابلیت GPS داشته باشد، می‌تواند برای ردیابی وسیله نقلیه استفاده کند و شما می‌توانید موقعیت هر خودرو ناوگان در حال حرکت و یا ثابت را نظارت کنید.

دستگاه ردیاب:

دستگاه‌های موقعیت یاب GPS به شما اجازه می‌دهند تا به صورت لحظه‌ای ردیابی کنید و این برای ردیابی بیشتر وسایل نقلیه ایده‌آل است. وسایل ردیابی با GPS در مدیریت ناوگان حمل و نقل شما می‌تواند، اطلاعات دقیق از مکان وسیله نقلیه، کاربری‌ها و سرعت راننده را به‌دست آورد. از این داده ها می‌توانید برای کشف عادت‌های رانندگی و پیدا کردن بهترین مسیر حرکت، به جهت بهبود پروسه‌ی حمل و نقل، بهرمند شوید.

شما می‌توانید از هر دوی این وسایل به صورت ترکیب با هم و یا جداگانه برای ردیابی ناوگان حمل و نقل و راننده‌ها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

تجهیزات نرم افزاری:

تجهیزات سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

تعدادی ملزومات نرم افزاری که برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل مورد نیاز است:

سرور سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل:

ما می‌توانیم از هر سروری برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل استفاده کنیم. اما ترجیح می‌دهیم این دو سرور که کارایی خوبی برای پیاده‌سازی نرم‌افزار ناوگان حمل و نقل دارند را به شما پیشنهاد دهیم.

۱. سرور NGINX

NGINX یک سرور تحت وب و منبع باز(open source) است، که توانایی هندل کردن وب سایت‌های با حجم ترافیک بالا را دارد. این سرور کارایی خوبی برای سایت‌هایی که کابران زیادی دارند، دارد و به راحتی قابل توسعه است. مخصوصا برای موقعی که بخواهید با حداقل منابع بیشترین تعداد درخواست‌های کاربران را اجرا کنید.

۲. سرور Digital Ocean

سرور Digital Ocean یا droplets سروری است که به منظور ذخیره‌سازی و ارسال حجم بالایی از اطلاعات، در زمان‌هایی که بخواهید راحت و با هزینه‌ی کم این کار را انجام دهید، طراحی شده است. سرور Digital Ocean از KVM به عنوان ابزار کمکی برای تبدیل سایزهای مختلف دیتاها استفاده می‌کند تا استقرار و توسعه برنامه‌های کاربردی، سریع‌تر و بهینه‌تر، انجام شوند.

البته پیشنهاد شخصی ما سرور Digital Ocean هست. به این علت که سریع‌تر، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

مطلب پیشنهادی: کاربرد سامانه AVL در سازمان‌ها چیست؟

اتصال Socket:

اتصال Socket یکی دیگر از اجزا نرم افزاری مهم در این سیستم‌ها می‌باشد که سرور ارتباط Socket هم نامیده می‌شود. در واقع یک سرور مرکزیست که با واحدهای ردیابی ارتباط برقرار می‌کند. اتصال Socket قادر به ارتباط با واحدهای کاربری چندگانه که از برنامه‌های (threads) مختلف استفاده می‌کنند؛ می‌باشد. چرا که قادر است ارتباط TCP/IP Socket را با واحدهای سخت‌افزاری کنترل از راه دور، برقرار کند. هنگامی که GPS ناوگان متصل شود، سرور ارتباط را تأیید می‌کند و پروسه دریافت اطلاعات از دستگاه ادامه می‌یابد.

RobbitMQ:

RobbitMQ پرکاربردترین نرم‌افزار واسط پیام‌های منبع باز است. در واقع جزئی از پروتکل پیاده‌سازی قانون صف برای ارسال پیشرفته پیام می‌باشد. (ذخیره‌سازی با استفاده از سیستم صف یک روش برای ذخیره و استخراج دیتاها در پایگاه داده می‌باشد) ما از این روش در این سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل استفاده می‌کنیم.

مواقعی که ورودی های مختلف در زمان‌های یکسان از سرور دریافت می‌شود، اضافه کردن اطلاعات به پایگاه داده با مشکل روبرو شده و به اصطلاح سیستم قفل می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق از RobbitMQ استفاده می‌کنیم که تا زمان اتصال یک سرور، داده‌ها را به درستی ذخیره کرده و پس از اتصال به سرور، شروع به استخراج پیام‌ها از صف می‌کند. سپس سرور اطلاعات را به شیوه‌ی درست پردازش می‌کند. بنابراین ما می‌توانیم داده‌ها را به همان صورتی که می‌خواهیم به پایگاه داده منتقل کنیم.

Database:

سیستم نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل از دو دیتابیس برای ذخیره‌سازی و نگهداری اطلاعاتی که توسط GPS ناوگان حمل و نقل، جمع آوری شده است؛ استفاده می‌کند:

۱.PostGIS/PostGreSQL

۲.MySQL

سیستم نقشه‌برداری:

این جزء اصلی سیستم نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل است. کل سیستم وابسته به داده‌ها یا اطلاعاتی هست که دستگاه‌های نقشه‌برداری GPS برای ما گردآوری می‌کنند. برای به دست‌آوردن اطلاعات از مسیریاب‌ها، از این دو سیستم نقشه برداری بهره می‌جوییم.

۱.Google Maps:

نرم افزاری برای نمایش اطلاعات جغرافیایی بر روی نقشه‌ها که تحت یک فرمت استاندارد پذیرفته شده برای دستگاه‌های نقشه‌برداری، پیاده‌سازی شده است.

۲.(Open Street Map) OSM :

یک نرم‌افزار جهت تولید و توزیع اطلاعات با دسترسی آزاد برای همه در سراسر جهان می‌باشد. نرم افزار مدیریت از نظر قانونی و تکنولوژی هیچ محدودیتی ندارد و به شما اجازه می‌دهد به صورت رایگان، به عکس نقشه‌ها دسترسی داشته باشید و اطلاعات مهم نقشه‌ها را ببینید. اینجا ما می‌توانیم اطلاعات مربوط به ردیابی‌های دقیق را بر روی نقشه نشان دهیم.

مطلب پیشنهادی: ویژگی‌هایی که یک سامانه مدیریت ناوگان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد

ویژگی‌های یک نرم افزار سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل:

مدیریت وسایل نقلیه:

ما همه‌ی اطلاعات را با توجه به مدل ناوگان و نوع وسایل نقلیه‌ای که دارید، برای شما در داشبورد کاربریتان، در سایت قرار داده‌ایم. چیزهایی مثل یادآوری زمان بیمه نامه وسایل نقلیه و راننده‌ها به علاوه محاسبه‌ی هزینه‌هایی که برای آنها پرداخت شده، یادآوری زمان تعویض قطعات مصرفی ماشین‌ها مثل لاستیک، تسمه تایم، واشر سرسیلندر و…، زمان و هزینه‌های مرتبط با سوخت خودرو، تعویض روغن، برق و همچنین یادآوری مواردی که مرتبط با سرویس‌ها و جزئیات نگهداری آن‌ها را پوشش می‌دهد .

نرم‌افزار مدیریت به صورت خودکار، گزارش کلیه‌ی مبالغی که پرداخته‌اید و هزینه‌هایی که به زودی زمان پرداخت آن‌ها فرا می‌رسد را برای شما آماده می‌کند. در نرم‌افزار مدیریت ناوگان یک نوار سفارش در نظر گرفته‌ایم که به شما امکان مدیریت سفارشات گرفته شده و همچنین مدیریت سفارشات انجام شده قبلی را می‌دهد.

ردیاب GPS:

واحد ردیابی، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی هر وسیله را با کمک GPS یا همان سیستم موقعیت یاب جهانی، گردآوری می‌کند. سیستم موقعیت‌یاب جهانی می‌تواند جهت ردیابی مسیر در سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل استفاده شود. اطلاعات GPS در یک فرمت مشخص جمع آوری شده و به سرور اتصال socket ارسال می‌شود.

GPS ازسیستم‌های ماهواره‌ای جهانی که به اختصار، شبکه‌ی GNSS نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند. این شبکه دربردارنده‌ی تعدادی ماهواره است که با استفاده از سیگنال‌های ماکروویو، اطلاعاتی از قبیل سرعت وسیله‌ی نقلیه زمان و مسیر حرکت آن‌ها را که از دستگاه‌های GPS منتقل شده، دریافت می‌کنند. نرم‌افزار مدیریت ناوگان می‌تواند از طریق این اطلاعات، ردیابی زمان دقیق وسایل نقلیه در سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل و جزئیات مربوط به راننده‌ها و دارایی‌های شرکت را با دقت مدیریت کند.

ردیاب در سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

ردیاب سرعت:

یکی از عوامل تصادفات مرگبار، راننده‌هایی هستند که سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند. رانندگی با یک سرعت مطمئن به حفظ جان انسان‌ها و ایجاد حس امنیت در رانندگی کمک می‌کند. مدیریت ناوگان علاقه خاصی به تشویق راننده‌هایی دارد که در جاده‌ها به دور از دردسر می‌رانند. آنها می‌خواهند مطمئن باشند که ناوگان آنها سیستم کارآمدی است و رفتار هوشمندانه‌ای دارد.

گزارشات اتوماتیک یکی از ویژگی‌های این نوع سیستم‌ها می‌باشد. سیستم‌های نرم‌افزار، کلیه‌ی جرایم را در زمان وقوع آن‌ها گزارش می‌دهند. حتی ظرفیت آن را دارند که شما بتوانید با ارسال پیامک خودکار به تلفن هوشمند راننده‌ها، جرایم آن‌ها را هشدار دهید.

محدوده‌ی مجاز تردد (geofencing):

جئوفنسینگ، محدوده‌ای است که شما در سیستم نرم افزار به عنوان منطقه‌ی مجاز برای فعالیت وسایل نقلیه ناوگان تعریف می‌کنید. در نرم‌افزار ناوگان این محدوده برای کاربران مشخص شده است. به این ترتیب می‌توانید محدوده‌ی مجاز برای تردد هر کاربر را تعریف کنید. مکان‌یاب در مرکز منطقه‌ی مجاز برای تردد قرار می‌گیرد و شعاع مجاز نیز تعیین می‌گردد.

اگر موقعیت‌یاب یک وسیله نقلیه در داخل محدوده‌ی مجاز تردد باشد، به این معنی است که در منطقه‌ی امن قرار دارد و اگر مکان‌یاب خارج از محدوده‌ی مجاز تردد باشد، یعنی آن وسیله از منطقه امن تعریف شده در سیستم  خارج شده است. در این موقعیت به راننده‌ای که این رویداد در موردش ثبت شده، به صورت خودکار یک ایمیل و یا پیامک هشدار، فرستاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: قابلیت جئوفنسینگ چیست

گزارش خودکار سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل:

ما مطمئن هستیم که نرم ‌افزار ما به صورت خودکار گزارش‌های مناسب و ضروری را در هر شرایط ارسال می‌کند. شما می‌توانید لیست این گزارش‌ها را در سیستم چک کنید و یا فایل آن را دانلود کنید.

هزینه:

برای اطلاع از هزینه‌ها با ما تماس بگیرید؛ یا درقسمت دیدگاه‌ها درپایین همین مقاله، سوالات خودتان را مطرح کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه