مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

جئوفنسینگ(geofence)چیست؟

جئوفنسینگ چیست و چه نقشی در مدیریت ناوگان حمل و نقل دارد؟

جئوفنسینگ از ترکیب دو کلمه تشکیل شده است. اولی جئو که مخفف جغرافی هست و دومی فنس یا همان حصار. حالا چرا از کلمه جئوفنسینگ برای تعریف محدوده‌ی مجاز برای تردد استفاده می‌کنند؟! جواب این است که جئوفنسینگ مانند یک حصار بر دور محدوده‌ی مجاز قرار می‌گیرد و در صورت عبور دستگاه‌های ردیاب خودرو از جئوفنسینگ، پیغام هشدار به راننده و مدیریت ناوگان ارسال خواهد شد. در واقع، جئوفنسینگ یک مرز مجازی بر روی نقشه‌ی جغرافیایی ایجاد می‌کند تا محدوده‌ی مجاز برای فعالیت کارمندانش را مشخص نماید.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

جئوفنسینگ، را با نام‌هایی مثل مرز جغرافیایی مجازی یا حصار الکتریکی نیز می‌شناسند. جئوفنسینگ یکی از ویژگی‌های هوشمند سامانه مدریریت ناوگان حمل و نقل است. این ابزار مهم و کاربردی به وسیله‌ی موقعیت‌یاب جهانی یا فرکانس‌های رادیویی که از طریق ماهواره‌ها ارسال می‌شود، در مدیریت ناوگان به شما کمک می‌کند. هر شرکتی که به نوعی با وسایل نقلیه سر و کار داشته باشد، مسلما به یک مدیریت ناوگان حمل و نقل پیشرفته و هوشمند نیاز دارد. از شرکت‌های بزرگ که عمده کارهایشان ارسال و انتقال محموله‌ها و بسته‌های پستی تا فروشگاه‌هایی که حداقل روزی چند سفارش برای ارسال دارند.

پیاده‌سازی سیستم جئوفنسینگ در مدیریت ناوگان حمل و نقل

نقش جئوفنسینگ در مدیریت ناوگان حمل و نقل

ابتدا محدوده‌‌ی مجاز جغرافیایی یا همان محدوده‌ی جئوفنسینگ را در نرم افزار ردیاب خودرو تعریف کنید. با مشخص نمودن محدوده‌های مجاز نواحی سرویس‌دهی و تعیین مناطق تحت پوشش در هر موقعیت مکانی بر روی نقشه، حصار مجازی خود را قرار دهید. تعریف این محدوده ممکن است به صورت دایره‌ای یعنی با تعریف یک نقطه مرکزی و یک عدد به عنوان شعاع اطراف آن مشخص شود و یا به صورت چند ضلعی و به وسیله تعریف طول و عرض جغرافیایی، بر روی نقشه تعریف می‌شود.

از آنجایی که سیستم‌های ردیاب خودرو بر روی وسایل ناوگان حمل و نقل نصب می‌باشند؛ اطلاعات جغرافیایی هر وسیله مجهز به ردیاب در ناوگان حمل و نقل، برای نرم افزار ردیاب خودرو ارسال و ذخیره می‌شود. بنابراین شما می‌توانید به موقعیت مکانی هر خودرو دسترسی داشته باشید و هر زمان که نشانگر مکان، خروج از ناحیه‌ی تعریف شده در جئوفنسینگ را نشان دهد؛ هشدار خروج از ناحیه‌ی مجاز برای راننده ارسال خواهد شد. همچنین مدیر ناوگان حمل و نقل می‌تواند در اپلیکیشن و نرم افزار ردیاب خودرو مستقیما به این اطلاعات دسترسی داشته باشد و هر زمان که لازم شد از این اطلاعات گزارش تهیه کند.

مزایای استفاده از جئوفنسینگ

هدف از مشخص نمودن جئوفنسینگ، آماده کردن گزارش از عملکرد ناوگان حمل و نقل است. هر چه شما در مدیریت ناوگان حمل و نقل اطلاعات بیشتری داشته باشید، به کنترل و مدیریت آن مسلط‌تر خواهید بود و می‌توانید انرژی بیشتری را صرف انجام کارهای دیگر جهت رشد و توسعه کسب و کار خودتان کنید.

• تعیین محدوده‌ی مجاز برای هر کاربر

اگر شما مدیر یک ناوگان حمل و نقل بزرگ باشید؛ کارمندان زیادی دارید که می‌توانید در جئوفنسینگ محدوده‌ی تردد هر کدام را به صورت جداگانه مشخص کنید. هرچه محدوده‌ی جئوفنسینگ بزرگتر باشد دقت ورود و خروج وسایل هم کمتر می‌شود. محدوده‌ی مجاز تردد برای هر راننده، جزئیاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در هنگام تهیه گزارش و آنالیز داده‌های ناوگان حمل و نقل، از آن‌ها استفاده خواهید کرد.

• رضایت مشتری

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تأثیر آن بر زندگی روزمره امروزی، طبیعی است که مشتریان شما نیز انتظاراتی بیشتر از قبل داشته باشند. رقبای شما در این زمینه بیکار ننشسته‌اند و هر روز بیشتر از گذشته در راستای تأمین نیاز مشتریان خود می‌کوشند. کارایی ناوگان حمل و نقل شما به وسیله توانایی در انجام خدمات بیشتر در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر همزمان با حفظ کیفیت انجام کار، افزایش می‌یابد. مشتریان راضی این پتانسیل را دارند تا شما را به دیگران معرفی کنند و در نتیجه کسب و کار شما را گسترش دهند.

• دیسپاچینگ

جئوفنسینگ به شما کمک می‌کند تا از زمان ورود و خروج هر وسیله به منطقه‌ی تحویل محموله آگاه شوید. وقتی یکی از وسایل ناوگان حمل و نقل شما وارد یک حصار جغرافیایی مشخص شده شما می‌توانید با ارسال پیام دیگر محموله‌های آماده برای جابجایی را برای راننده ارسال کنید.

مطلب پیشنهادی: دیسپاچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

Geofencing & Dispatching

• کاهش هزینه‌ها

همه‌ی کسب و کارها می‌کوشند تا هزینه‌های کارشان را کاهش دهند. کمکی که جئوفنسینگ در این زمینه به شما می‌کند این است که به میزان قابل توجهی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. از طریق جئوفنسینگ شما از ورود و خروج هر راننده به منطقه تحویل محموله مطلع می‌شوید. پس نیاز به تماس‌های مکرر تلفنی از وضعیت راننده ندارید. استفاده از رسیدهای کاغذی حذف می‌شود و اعلام رسید می‌تواند به صورت آنلاین انجام شود. از طرفی نزدیکترین و کم‌ ترافیک‌ترین مسیر در هر منطقه مشخص می‌شود پس در مصرف سوخت هم صرفه‌جویی می‌شود.

• افزایش بهره‌وری

در اختیار داشتن اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در هر کسب و کاری، از عوامل افزایش بهره‌وری و بازدهی می‌باشد. مسلما داشتن کارمندان وفادار و سخت‌کوش در رأس شرکت، از لازمه‌های رسیدن به موفقیت است. تعریف جئوفنسینگ در سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل باعث می‌شود کارکنان با شما صادق‌تر بوده و در هنگام انجام کار دقت بیشتری داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

دیگر موارد استفاده از جئوفنسینگ:

• جئوفنسینگ درمراقبت از کودکان و سالمندان

کودکان نو پا و سالمندانی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، ممکن است ناخواسته مسیر خود را گم کنند. پیدا کردن آنها زمان زیادی می‌برد و البته کار بسیار سختی هم است. در این فاصله فشار روانی زیادی بر خانواده‌ها تحمیل خواهد شد. چون ممکن است هر اتفاقی رخ داده باشد و یا عزیزانشان در شرایط بدی گرفتار شده باشند. استفاده از جئوفنسینگ کمک می‌کند تا در صورت دور شدن این افراد و یا نزدیک شدن به محل‌های خطرناک، مراقب آنها مطلع گردد.

قابلیت جئوفنسینگ در مراقبت از کودکان و سالمندان

• جئوفنسینگ مارکنتینگ

مشتری مداری

جئوفنسینگ در بازاریابی و مشتری مداری به روش‌های خلاقانه‌ای استفاده می‌شود. مثلا اگر فروشگاهی از سیستم جئوفنسینگ استفاده کرده باشد؛ می‌تواند برای مشتریانی که به تازگی به آن محدوده نرفته‌اند، یک پیامک ارسال کند و با پیشنهاد تخفیف و یا هدیه آن مشتری را مجددا ترغیب کند تا به فروشگاه آنها سر بزند. یا مثلا وقتی یک مشتری از محدوده‌ی جئوفنسینگ خارج می‌شود، یک پیغام شرکت در نظرسنجی از شرکت شما دریافت کند. در این حالت هم مشتری به تازگی از فروشگاه شما دیدن کرده و مسلما نظرات زیادی دارد که به کسب و کار شما کمک می‌کند و هم اینکه به اندازه کافی فاصله گرفته تا با خیال راحت نظرش را ثبت کند.

Geofencing Marketing

تبلیغات

اگر شما در خانه نشسته باشید و مثلا پیامک ۴۰ درصد تخفیف برای خرید پیتزا در فلان محله برایتان ارسال شود؛ ممکن است انگیزه‌ی زیادی برای خرید در شما ایجاد نکند و یا حتی ممکن است این پیامک را در شرایط نامناسبی دریافت کنید و بلافاصله شماره‌ی آن را در لیست سیاه وارد کنید! اما اگر در یک مرکز خرید باشید و همان موقع به شما یک پیامک ارسال شود و به شما بگوید ۳۰ متر جلوتر می‌توانید پیتزا را با ۴۰ درصد تخفیف نوش جان کنید، شاید بدتان نیاید چند قدمی پیاده‌روی کنید. بنابراین جئوفنیسنگ می‌تواند در تبلیغات نقش جالب توجهی داشته باشد.

جئوفنسینگ و تبلیغات

جئوفنسینگ و نقص حریم شخصی

ممکن است فکر کنید جئوفنسینگ کاملا شما را تحت نظر دارد و می‌تواند بعضی از عادات و خصوصیات شخصی شما را فاش کند. مثلا اگر شخصی در نزدیکی رستوران‌ها بیشترین توقف را داشته باشد مشخص می‌شود که در زمان عملیات زمان زیادی را صرف خوردن نموده است! اما دقت داشته باشید که دستگاه ردیاب خودرو که اطلاعات جئوفنسینگ را برای ما مخابره می‌کند؛ معمولا به خودروهای ناوگان حمل و نقل متصل است و رانندگان کاملا از این موضوع اطلاع دارند. پس ما نمی‌توانیم بدون اجازه کسی مکان‌های تردد و رفت و آمد شخصی را به وسیله‌ی جئوفنسینگ کنترل کنیم. جئوفنسینگ یک سیستم کاملا هوشمند در ردیاب خودرو است و مدیر ناوگان حمل و نقل جهت کنترل کار کارکنان خود از آن استفاده می‌کند نه خود کارمندان!

جئوفنسینگ در مارکتینگ

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

اهمیت استفاده از جئوفنسینگ

ردیاب خودرو بهیاب پلاس از جئوفنسینگ به منظور بهبود هر چه بهتر عملکرد سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل استفاده می‌کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند با نظارت بر کارکرد نیروها و یا موقعیت محموله‌های ارسالی، گزارش‌های کاملی از وضعیت ناوگان حمل و نقل خود داشته باشد. داشتن کنترل دقیق بر مدیریت ناوگان حمل و نقل در کسب و کارتان یک امر حیاتی است تا بتوانید انتظارات خود و کارمندان و مشتریانتان را تأمین کنید. کارایی بیشتر کسب و کار بهتری را به ارمغان می‌آورد. با استفاده از جئوفنسینگ:

• سامانه حمل و نقل خود را راحت‌تر کنترل می‌کنید.

• در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید.

• کار ارسال و دریافت محموله‌ها با دقت و سر وقت انجام می‌شود.

• امکان کنترل رفتار راننده‌ها فراهم می‌شود.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص ردیاب‌های مجموعه آرشین روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه