مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

نحوه شنود صدای داخل کابین ماشین توسط ردیاب

یکی از ویژگی‌های جالب توجه در ردیاب خودرو، اتصال میکروفون به آن می‌باشد. به درخواست مشتری‌هایی که نیاز به شنود صدای داخل کابین خودرو دارند، این قابلیت به همراه ردیاب ماشین، نصب می‌شود. کسانی که خودروهای سنگین دارند و آن را در اختیار راننده قرار می‌دهند نیاز به یک ردیاب خودرو دارند که خیال آن‌ها را از همه نظر راحت کند.

شنیدن گاه و بیگاه صدای داخل کابین این امکان را به مدیر ناوگان و یا صاحبان خودرو می‌دهد که بابت خواب نبودن راننده مطمئن شوند. مثلا در ردیاب خودرو می‌بینید که خودرو از مسیر خود منحرف شده و به بیراه کشیده شده، بلافاصله شنود صدای داخل کابین را روشن می‌کنید و متوجه می شوید که یک سارق، راننده و خودرو را در اختیار گرفته در این حالت سریعا محل حرکت خودرو را به پلیس گزارش می‌دهد و جلوی یک فاجعه بزرگ را می‌گیرید. اگر خودرو سرقت شده باشد با شنود ماشین می‌توانید به سرعت متوجه شوید.

نکته مهم در نصب میکروفن داخل ماشین این است که ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا هنگام شنود ماشین، کار ردیاب خودرو متوقف می‌شود؟ درست است که درهنگام برقراری اتصال به میکروفن و شنود داخل کابین، کار ردیابی آنلاین خودرو برای مدتی قطع می‌شود اما به محض قطع ارتباط با میکروفن، ردیاب خودرو اطلاعاتی را که در حالت آفلاین بودن ذخیره کرده مجددا به سرورهای نرم افزار ردیاب خودرو ارسال می‌نماید و در کار ردیاب خودرو که وظیفه اصلی اش ردیابی خودرو است، خللی ایجاد نمی‌شود.

چرا شنود صدای داخل کابین ماشین اهمیت دارد؟

نحوه کار ردیاب خودرو

در ابتدا لازم به ذکر است که نصب میکروفون داخل ماشین به این معنی نیست که شما به صورت تمام وقت در حال شنود داخل کابین هستید چرا که هدف از نصب میکروفن در راستای ایجاد امنیت است نه استراق سمع! رانندگان جاده بر خلاف کارمندان در یک محیط کار بسته و قابل کنترل مشغول به انجام وظیفه نیستند و اختیارات زیادی دارند که ممکن است هر کسی را وسوسه کند. افرادی که صاحب خودروهای سنگین هستند و یا مدیریت یک ناوگان را بر عهده دارند، وسایل نقلیه را برای مأموریت‌های طولانی مدت اعزام می‌کنند. ممکن است این خودروها هفته‌ها و یا ماه‌ها از محل اعزام دور باشند. دقت داشته باشید که ارزش این خودورها بسیار زیاد است و گاهی محموله‌ای که با آنها جابه‌جا می‌شود؛ از خود خودرو هم گران‌تر است پس نصب آپشن‌ها و سنسورهای مختلف به منظور کنترل خودرو در جاده‌ها کار دور از عقلی نیست.

مطلب پیشنهادی: ویژگی‌های سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل

نصب میکروفون و شنود ماشین در جهت حفظ امنیت خودرو و راننده

اینکه به راننده اطلاع داده شود در خودرو میکروفن نصب شده یا نه به سیاست کاری ناوگان بستگی دارد. درست است که شنود صدای داخل کابین خودرو، چندان کار اخلاقی به نظر نمی‌رسد اما کارهای غیرقانونی که یک راننده با خودرو انجام می‌دهد دردسرهایی ایجاد می‌کند که صاحب خودرو را هم به چالش می‌کشد و حتی ممکن است منجر به لغو مجوزهای ناوگان و یا مجوزهای حمل و نقل شود. بنابراین شنود صدای داخل کابین خودرو از ویژگی‌هایی است که در یک ردیاب خودرو خوب احساس می‌شود. به هر حال شنود صدای داخل کابین خودرو این اطمینان را برای صاحبان خودرو و یا مدیران ناوگان فراهم می‌آورد تا بدانند در نبود آنها اوضاع کار به خوبی پیش می‌رود یا نه؟!

کاربرد مهم دیگر نصب میکروفون داخل کابین خودرو، اتصال آن به سیستم تماس اضطراری یا SOS می‌باشد. SOS یا کلید تماس اضطراری، کلیدی کوچک و مخفی است که در جایی از خودرو و عمدتا در کنار راننده نصب شده و از طرفی به ردیاب خودرو متصل می‌شود.

فشردن کلید SOS توسط راننده، می‌تواند از طریق میکروفون نصب شده، ارتباطی صوتی بین کابین و شماره‌های از پیش ثبت شده توسط خود راننده در پنل کاربری، برقرار کرده و اجازه شنود کابین را به شخص بیرون از خودرو می‌دهد. در نتیجه در زمان‌های اضطراری مثلا زمانی‌که خودرو همراه با راننده سرقت شده و یا مشکلی برای راننده به وجود آمده، تماس با بیرون از خودرو کمک بسیار زیادی در جهت امنیت خودرو و راننده خواهد بود.

نصب میکروفون داخل خودرو

نکات مهم در نصب میکروفن داخل ماشین:

• میکروفن حتما در محلی خارج از محدوده نیم متری بلندگوهای خودرو، ورودی آنتن رادیو، آنتن ارتباط رادیو، آنتن ارتباط رادیویی(بی سیم) و آنتن‌های ردیاب خودرو (GPS, GSM) نصب می‌گردد.

• در زمان نصب باید به این نکته توجه کرد که میکروفن هیچ لرزشی را در زمان حرکت خودرو نداشته باشد.

• برای دریافت بهترین کیفیت صوت، ورودی میکروفن، به سمت داخل کابین نصب می‌شود.

• نباید مانع و یا پوشش ضخیم میکروفن را احاطه کرده باشد تا شنود صدای داخل کابین خودرو امکان‌پذیر باشد.

• محل قرارگیری میکروفون حتی‌المقدور به دور از محل احتمالی قرار گرفتن تلفن همراه راننده نصب می‌شود.

 

میکروفن باید بعد از نصب در شرایط مختلف خودرو از قبیل روشن بودن و گاز دادن بررسی شود تا مطمئن شویم که شنود صدای داخل کابین خودرو به خوبی انجام می‌شود و در صورت نیاز مکان نصب میکروفن تغییر می‌نماید. همانطور که در مقاله نصب ردیاب خودرو گفتیم، ردیاب خودرو در جایی دورتر از برق خودرو و به صورت مخفی نصب می‌شود؛ حتی ممکن است ردیاب خودرو فاصله زیادی از کابین داشته باشد پس نصب میکروفن در نزدیکی ردیاب خودرو باعث می‌شود هیچ صدایی شنید نشود و عملا کار بیهوده‌ای است. از طرفی نصب میکروفن در نزدیکی ردیاب خودرو ایجاد نویز می‌کند که به هیچ وجه اجازه شنیدن یک صدای با کیفیت و قابل درک را به ما نمی‌دهد.

مطلب پیشنهادی: هفت نکته مهم برای خرید GPS خودرو

نصب میکروفن و شنود ماشین به صورت غیرقانونی

شنود ماشین و ارتباط دو طرفه با خودرو

متأسفانه باید گفت همواره عده‌ای سودجو هستند که از امکانات و تجهیزات فنی، در راستای اهداف غیرقانونی خود سوءاستفاده میکنند. استفاده نابه‌جا از تکنولوژی جهت انجام کارهای غیر اخلاقی امری زشت و ناپسند است. اگر احساس می‌کنید که حرف‌های شما در خودروی شخصی‌تان شنود می‌شود این حق را دارید که پیگیری کرده و از فرد سودجو شکایت کنید. طبق قانون هرگونه تجسس و تجاوز به حریم خصوصی افراد جرم محسوب می‌شود.

برای نصب میکروفن داخل ماشین و شنود صدای داخل کابین خودرو مسلما از آنتن سیم‌دار استفاده می شود در غیر اینصورت صدا نامفهوم و همراه با نویز شدید خواهد بود طوری که قابل شنیدن نمی‌باشد پس کارشناسان خبره ما به راحتی قادر به تشخیص این سیم‌کشی‌ها می‌باشند و می‌توانند به شما کمک کنند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

نصب میکروفون؛ جاسوسی یا حفظ امنیت و جلوگیری از حادثه؟!

در کل می توان گفت اضافه کردن میکروفون به ردیاب خودرو و شنود صدای داخل کابین ماشین، برخلاف باور عمومی که اقدئامی جاسوسی به نظر می‌رسد؛ برعکس مزایای قابل توجهی در جهت حفظ امینت خودرو و راننده دارد که صاحبان خودرو و یا مدیران ناوگان نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. شنود صدای داخل کابین ماشین به شما کمک می‌کند تا در صورت سرقت خودرو از این موضوع مطلع شده و با شنیدن صدای سارق و یا سارقین، جلوی اتفاقات ناگوار زیادی را بگیرید.

در واقع با نصب میکروفون داخل خودرو و شنود صدای داخل کابین ماشین، هم ایمنی بیشتری را برای سرمایه در حال حرکت خود فراهم کرده‌اید و هم امنیت راننده را تأمین نموده‌اید. هنگامی که رانندگان شب هنگام در حال رانندگی هستند و برای مدت طولانی صدایی از کابین شنیده نمی‌شود، احتمال دارد راننده خواب باشد. پس با برقراری تماس با راننده و یا درخواست به موقع کمک از نیروهای امدادی می‌توان جلوی خسارت‌های بزرگی را که متوجه خودرو و راننده است را گرفت. شاید باور این موضوع کمی سخت باشد که بتوان با اضافه کردن یک قابلیت کوچک به ردیاب و شنود صدای داخل کابین خودرو، با صرف هزینه ناچیز در مقایسه با خسارات ناشی از تصادفات و سوانح جاده‌ای، جلوی بسیاری از حوادث ناگوار را گرفت.

 

برای خرید میکروفون خودرویی جهت ارتباط دوطرفه با کابین خودرو روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه