مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دیسپاچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها با کمک تکنولوژی خیلی از کارهایمان را می‌توانیم با هم هماهنگ کنیم. کاری که دیسپاچینگ یا مدیریت ماموریت در یک سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل انجام می‌دهد، ایجاد نظم و هماهنگی بین اپراتورها و خودروهای در حال ماموریت است. دیسپاچینگ اجازه می‌دهد مدیریت ناوگان بتواند برای هر خودرو، ماموریت مناسبی را تعریف کند. تعریف ماموریت در دیسپاچینگ به نوع خودرو، فاصله‌ای که تا محموله، محل بارگیری و یا محل ماموریت دارد، و اینکه به کدام سمت باید حرکت کند و تا مقصد چقدر فاصه دارد، از چه مسیری عبور کند و عواملی از این دست بستگی دارد. یک سامانه مدیریت ناوگان براساس اطلاعات به دست آمده از سیستم دیسپاچینگ، کار تحلیل و آنالیز ناوگان حمل و نقل را به درستی انجام می‌دهد. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس از فرایند دیسپاچینگ برای کنترل اعزام و تعریف ماموریت برای خودروها استفاده می‌کند.

مطلب پیشنهادی: FMS چیست؟

چرا به نرم افزار مدیریت ناوگان نیاز داریم؟

حدود ۵ سال پیش چیزی به اسم مدیریت ناوگان و یا ردیاب خودرو اصلا معنی نداشت. در واقع مدیریت ناوگان در بهترین حالت می‌توانست حدس بزند که الان خودروها کجا می‌توانند باشند! یا مکررا با راننده‌ها تماس بگیرند و از آن‌ها بپرسند کجا هستند و کی کارشان به پایان خواهد رسید؟! حالا فکر کنید اگر یک سامانه ناوگان حمل و نقل ۱۵۰ راننده داشته باشد چه فاجعه‌ای برای مدیریت آن‌ها رخ می‌داد. مدیریت ناوگان حمل و نقل قادر نبود زمان دقیق پایان ماموریت خودروها را مشخص کند به همین علت اکثر اوقات مجبور بودند به مشتری‌هایی که نیاز به خدمات آن‌ها داشتند جواب‌های نامشخص بدهند. یا مثلا بگویند به محض اینکه اولین خودرو آماده تحویل کالای شما بود با شما تماس می‌گیریم!

مدیریت ناوگان حمل و نقل

البته در این بین اتفاقات ناخوشایند دیگری هم می‌افتاد. متاسفانه بعضی از راننده ها تصمیم می‌گرفتند خودشان به طور مستقیم با مشتری‌ها کار کنند و در طی مدت زمانی که از طرف ناوگان برای انجام ماموریت فرستاده شده بودند، به انجام کارهایی که با مشتریان شخصی خودشان داشتند هم مشغول می‌شدند. با این اوصاف، عملا چیزی به اسم مدیریت ناوگان معنی نداشت بیشتر می‌شود گفت ناوگان حمل و نقل واسطه‌ای بود برای آشنایی راننده‌ها با مشتریانشان! اگر آن زمان به ما می‌گفتند سیستمی به اسم دیسپاچینگ خواهد آمد که با کمک آن می‌توان حرکت کامیون‌ها، خودروها و موتورهای در حال انجام ماموریت را به صورت آنلاین تماشا کرد، جای تعجب داشت. شاید هم اصلا کسی باور نمی‌کرد.

دیسپاچینگ چیست؟

دیسپاچینگ در صنایع مختلف و عمدتا به منظور مدیریت عملیات تعریف متفاوتی پیدا می‌کند. حتی دیسپاچینگ در مدیریت ناوگان خودروهای امدادی مثل آمبولانس‌ها و خودروهای آتش‌نشانی در مقایسه با مدیریت خودروهای ناوگان حمل و نقل تفاوت‌هایی دارد. دیسپاچینگ در ناوگان حمل و نقل به معنی پیدا کردن نزدیک‌ترین خودرو به مشتری و اطلاع رانندگان از محل انجام ماموریتشان می‌باشد. کنترل زمان، نحوه انجام کار، زمان شروع و پایان کار و در کل مدیریت شروع تا پایان یک وظیفه کاری از طریق سیستم ردیاب خودرو و نظرارت بر خودروهای در حال انجام ماموریت، دیسپاچینگ گفته می‌شود.

دیسپاچینگ در مدیریت ناوگان

دیسپاچینگ برای خودروهایی که تمام روز، در سطح شهر، کشور یا هر نقطه از کره زمین مشغول انجام کار و یا ارائه خدمات هستند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مدیر ناوگان حمل و نقل جهت اطلاع از عملکرد و دریافت مقصد سرویس و ماموریت‌های جدید با آنها در ارتباط باشد. در نهایت دیسپاچنیگ راهکاری است تا بتوان گزارش‌های دقیقی از کلیه‌ی ارسال‌ها و دریافت‌های ناوگان حمل و نقل به دست آورد.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

پیاده‌سازی دیسپاچینگ در سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل

ردیاب بهیاب پلاس، اطلاعات مربوط به مکان و وضعیت هر خودرو در ناوگان را در دسترس مدیر ناوگان قرار می‌دهد. از طرفی محلی که مشتری‌های ناوگان منتظر وسیله نقلیه هستند هم، مشخص است. مدیریت ناوگان با توجه به مکان خودروها نزدیک‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده و محل ماموریت را به مانیتور خودروی آن راننده ارسال می‌کند. در اینجا کلیه‌ی مسیرهای ردیابی جهت اعزام به محل ماموریت برای آن خودرو مشخص می‌شود. سپس راننده به سمت محل بارگیری حرکت می‌کند. در تمام این مدت مدیر دیسپاچینگ، فاصله خودرو تا محل ماموریت، مسیر حرکت، سرعت خودرو، زمان تحویل کالا و کلیه اطلاعات لازم در طی انجام و تا پایان ماموریت را رصد می‌کند. بنابراین زمان و مکان انجام ماموریت بعدی برای هر خودرو مشخص‌تر است.

 

قابلیت دیسپاچینگ باعث می‌شود تا:

• قابلیت مشاهده فاصله‌ی تک تک خودروها از محل عملیات

• انتخاب نزدیکترین و مناسبت‌ترین خودرو جهت انجام ماموریت

• اطلاع‌رسانی محل ماموریت به راننده‌ها به صورت آنلاین

• ارسال آدرس دقیق مشتری بر روی نقشه و ردیابی آسان

• مشاهده مدت زمان مانده هر راننده تا رسیدن به هدف و پایان ماموریت

کاربردهای دیسپاچینگ در مدیریت ناوگان

سامانه ردیابی خودرو

دیسپایچنگ، اعزام خودروها در ناوگان حمل و نقل را به طور اساسی تغییر می‌دهد. شاید در گذشته راننده‌ها به علت میزان آشنایی با یک منطقه یا محله، برای انجام ماموریت انتخاب می‌شدند اما سیستم دیسپاچینگ ناوگان حمل و نقل، خودروها را بر اساس نزدیک بودن به محل انجام عملیات، انتخاب می‌شوند. راننده‌ها با کمک GPS به راحتی مکان‌هایی را که هرگز نرفته‌اند، پیدا کنند. بنابراین سرعت انجام کارها بیشتر می‌شود و در نتیجه تعداد ماموریت‌هایی که در طی یک روز می‌توان انجام داد، افزایش می‌یابد.

دیسپایچینگ هم به مدیریت ناوگان و هم به راننده‌های ناوگان حمل و نقل، قدرت برنامه‌ریزی می‌دهد. هماهنگی‌ها راحتتر صورت می‌گیرد. رانندگان می‌توانند، روزشان را بهینه‌تر بگذرانند. مثلا اگر قرار است یک محموله از منطقه ۱۴ بارگیری شود، لزوما نباید یک خودروی خالی به آن محل اعزام شود. دیسپایچینگ به مدیریت ناوگان حمل و نقل، کمک می‌کند تا بتوانید از خودرویی که محموله‌اش را در همان اطراف تخلیه می‌کند برای بارگیری مجدد استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: کاربرد سامانه AVL در سازمان چیست؟

مدیریت ناوگان حمل و نقل، از اطلاعاتی که به واسطه‌ی ردیاب خودرو در اختیار دارد، کمک می‌گیرد تا بتواند تشخیص دهد کدام خودرو از نظر فنی اعزام به مکان‌های دورتر، مناسب‌تر است. مشتریان می‌توانند در هر لحظه که بخواهند از وضعیت محموله خود مطلع شوند. بدانند بارشان کجاست و چقدر طول می‌کشد تا به محل مورد نظرشان برسد؟ بررسی وضعیت یک محموله به صورت آنلاین رضایت خاطر بیشتری به همراه دارد.

مدیریت مأموریت و Dispatching

 

دیسپاچینگ و بهیاب پلاس

در کل می‌توان گفت دیسپاچینگ، کنترل اوضاع را برای مدیریت ناوگان راحت‌تر می‌سازد. استفاده از دیسپاچینگ به میزان قابل توجهی، دردسرهای مدیریت ناوگان حمل و نقل را کاهش می‌دهد. با تحلیل اطلاعاتی که از روند انجام ماموریت‌ها در گذشته به دست می‌آید، برنامه‌ریزی برای ناوگان حمل و نقل امکان پذیرتر است و می‌توان دورنمای کاری را مشخص‌تر کرد. حتی می‌توان به منظور ارائه پاداش و یا تشویق به رانندگانی که ماموریت‌های بیشتر و با کیفیت‌تری را به انجام رسانده‌اند، از اطلاعات دیسپاچینگ بهره گرفت.

سیستم دیسپاچینگ در سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس، فرصتی عالی برای شرکت‌های حمل و نقل است تا چگونگی انجام خدمات خود را ارتقا بخشند.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه