مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

FMS چیست و چگونه به مدیریت ناوگان کمک می‌کند؟

در زمان‌هایی که هنوز چیزی به اسم ردیاب خودرو وارد حوزه‌ی حمل‌ونقل نشده بود؛ اطلاعات ناوگان حمل و نقل ناقص و با دقت کمی جمع‌آوری می‌شد. مدیریت ناوگان به منظور ثبت و نگه‌داری این اطلاعات اغلب نیاز به کارکنانی داشت که این وظیفه را به عهده بگیرند. طبیعتاً در این شرایط و بایگانی‌های انبوه تهیه‌ی یک گزارش از عملکرد یک خودرو کار سخت و طاقت‌فرسایی بود چه برسد به تهیه‌ی گزارش از کل ناوگان حمل و نقل! با پیشرفت تکنولوژی، کار مدیریت ناوگان روزبه‌روز پیشرفت کرد و امروزه می‌توان گفت کار مدیریت ناوگان با استفاده از دستگاه‌های ردیاب خودرو و مدیریت اطلاعات دریافتی از آنها با بالاترین حد دقت خود رسیده است. FMS، سیستمی است که به مدیریت ناوگان کمک می‌کند تا به‌راحتی کل ناوگان را مدیریت کرده و هر لحظه به تمامی اطلاعات ناوگان دسترسی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

سامانه مدیریت ناوگان یا (FMS) Fleet Management System، نرم‌افزاری است که به منظور مدیریت ناوگان حمل و نقل طراحی شده است. این دسته از نرم‌افزارها اگر به‌درستی پیاده‌سازی شوند؛ از مصرف میلیون‌ها تومان هزینه‌ی اضافی در ناوگان حمل و نقل جلوگیری کنند. بنابراین می‌توان این هزینه را به منظور پیشرفت و ارتقاء عملکرد ناوگان و یا پس‌انداز و بهبود سودآوری ناوگان، استفاده کرد. اما کاربردهای FMS چیست و چگونه می‌توان از FMS در راستای مدیریت ناوگان، بیشترین بهره را برد؟

FMS چیست؟

FMS مخفف عبارت Fleet Management System می‌باشد. سامانه مدیریت ناوگان دربردارنده بانک اطلاعاتی وسیعی است. این اطلاعات هم به منظور تهیه‌ی گزارش‌های لحظه‌ای و هم برای حفظ و بایگانی کاربرد دارند. مدیریت ناوگان نیاز به ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دقیقی دارد تا بتواند گزارش‌های صحیح از سیستم استخراج کند. دیتاهای گزارش‌شده از ردیاب خودرو، با جزئیات کامل در پایگاه داده سامانه مدیریت ناوگان ثبت می‌شود. برنامه نویسان و متخصصان با طراحی یک فضای کاربری مناسب، به مدیریت ناوگان کمک می‌کنند تا بهترین شکل ممکن از خدمات سامانه مدیریت ناوگان، بهره‌مند شوند.

FMS چگونه به مدیریت ناوگان کمک می‌کند؟

FMS در مدیریت ناوگان

هر سازمان خصوصی، نظامی و یا دولتی که به نوعی در کار خود نیاز به مدیریت رفت‌وآمد خودروها داشته باشد، یک ناوگان حمل و نقل دارد و بهترین راه مدیریت ناوگان استفاده از FMS یا همان سامانه مدیریت ناوگان می‌باشد. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس؛ نمونه‌ای از یک FMS یکپارچه است که به خوبی اطلاعاتی را که از ردیاب خودرو بهیاب دریافت می‌کند؛ به صورت لحظه‌ای در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد. اتصال سامانه مدیریت ناوگان به دستگاه ردیاب خودرو اهمیت بالایی دارد و کار نظارت بر امور ناوگان را سهولت می‌بخشد.

مدیریت ناوگان، ضمن اینکه در هر لحظه به اطلاعات ردیاب خودروها دسترسی دارد؛ می‌تواند به وسیله‌ی FMS تمامی اطلاعات مربوط به سابقه‌ی وسایل نقلیه‌ی ناوگان را نگه‌داری کند. ثبت و نگهداری این داده‌ها در تهیه‌ی گزارش‌های ناوگان نقش مهمی دارد. مدیریت ناوگان با کمک همین ارقام و اعدادی که از سامانه مدیریت ناوگان یا همان FMS،به دست می‌آورد؛ گام‌های سرنوشت‌ساز بعدی شرکت را برمی‌دارد.

مطلب پیشنهادی: مدیریت سوخت ناوگان

ویژگی‌های FMS

ثبت و نگهداری داده‌ها

کلیه‌ی یادآورهای مربوط به بیمه خودروها، تعویض قطعات مصرفی، معاینه فنی خودروها و… در سامانه مدیریت ناوگان ثبت و نگهداری می‌شود.. بسیاری از اوقات ممکن است به خاطر مشغله‌های کار موعد پرداخت بیمه‌نامه ماشین و یا معاینه فنی به تعویق بیفتند. FMS تاریخ آخرین پرداخت‌ها را ذخیره می‌کند و به‌محض نزدیک شدن به موعد پرداخت بعدی، به مدیریت ناوگان پیغام یادآوری ارسال می‌کند. به‌این‌ترتیب بسیاری از کارهای ناوگان با نظم همراه می‌شود و جلوی بسیاری از آشفتگی‌های ناوگان گرفته می‌شود. ضمن این که پرداخت خارج از موعد هر کدام از موارد ضروری خودرو مستلزم پرداخت جریمه و خسارت می‌باشد و این یعنی هزینه‌های اضافی که به مدیریت ناوگان تحمیل می‌شود را می‌توان به وسیله‌ی FMS گرفت.

نرم افزار مدیریت ناوگان

ثبت و نگهداری موقعیت جغرافیایی هر وسیله که توسط GPS ردیاب خودرو به سرورهای سامانه مدیریت ناوگان ارسال شده؛ امکان بررسی و تحلیل مسیریابی و زمان‌های اختصاص‌یافته به هر مأموریت را به وجود می‌آورد. FMS با ثبت داده‌های مربوط به ردیاب خودرو به مدیریت ناوگان در تخمین زمان پایان مأموریت‌ها و فاصله‌ی هر خودرو تا محل اعزام کمک می‌کند. دانستن این زمان‌ها باعث رضایت بیشتر مشتریان نیز می‌شود. مدیریت ناوگان با ثبت و ذخیره‌ی داده‌های مربوط به ردیاب خودرو، نظارت کامل بر ناوگان حمل و نقل دارد.

مطلب پیشنهادی: کاربرد سامانه AVL در سازمان‌ها چیست ؟

به عنوان مثال مدیریت ناوگان در شرایط خاصی نیاز دارند میزان مصرف سوخت یک خودرو را در طول یک ماه محاسبه کند. ردیاب خودرو، میزان مصرف بنزین را ثبت کرده و از طرفی هزینه‌هایی که بابت بنزین پرداخت شده نیز مشخص است. ممکن است هزینه‌ای که بابت سوخت بنزین در ناوگان ثبت شده، بیشتر از سوختی باشد که خودرو در طی یک ماه استفاده کرده. در این صورت مدیریت ناوگان می‌تواند از راننده‌ی خودرو توضیح بخواهد.

محیط کاربری مناسب

کاربردهای FMS بسیار گسترده است پس نیاز به محیطی ساده و درعین‌حال کامل و کاربرپسند دارد تا خواسته‌های مدیریت ناوگان را تأمین کند. دیتاهای دریافتی از ردیاب خودرو در سرورهای سامانه مدیریت ناوگان نگهداری می‌شوند. سامانه مدیریت ناوگان هنگام نمایش اطلاعات به پایگاه داده متصل شده و دیتاهای لازم را از آنجا بارگذاری می‌کند. تمام این پروسه در کسری از ثانیه انجام می‌شود. درسامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس فضای کاربری به‌گونه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده که مدیریت ناوگان در پروفایل کاربری خود می‌تواند به همه‌ی اطلاعات ناوگان دسترسی داشته باشد و به‌راحتی گزارش‌های لازم را استخراج کند.

 FMS و انتقال داده‌ها

به کمک FMS، مدیریت ناوگان در بخشی از صفحه‌ی کاربری خود، می‌تواند کلیه‌ی مسیرهایی که خودروهای ناوگان پیموده‌اند را ببیند. ردیاب خودرو که بر روی وسایل نقلیه‌ی سازمان نصب شده است کلیه اطلاعات مربوط به هر خودرو را ارسال می‌کند. مدیریت ناوگان می‌تواند با کلیک کردن بر روی هر خودروی موجود بر روی نقشه، به‌راحتی جزئیات خودرو را مشاهده کند.

FMS به‌گونه‌ای توسعه یافته که سهولت استفاده از آن در نظر گرفته شده است. درعین‌حال که تجربه‌ی کاربری خوبی را ایجاد می‌کند، برنامه‌های کاربری و نرم‌افزارها کامل و بدون نقص سرویس‌دهی می‌کنند. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس داری سطح دسترسی‌های مختلف برای مدیریت و رانندگان است. همچنین FMS، از دو روش برنامه تحت وب و اپلیکیشن به صورت یکپارچه مدیریت می‌شود. در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پیامک‌های هشدار از طرف سامانه مدیریت ناوگان یا همان FMS، به تلفن همراه رانندگان ارسال می‌شود.

پشتیبانی بی نظیر

یادگیری سامانه مدیریت ناوگان بایستی زمان کوتاهی ببرد و در حین آموزش و یادگیری پشتیانی‌های لازم توسط تیم ارائه‌دهنده سامانه مدیریت ناوگان انجام شود. پشتیبانی از نرم افزار مدیریت ناوگان و حل مشکلات احتمالی اهمیت زیادی دارد. پشتیانی و آموزش سامانه مدیریت ناوگان از جمله مزیت‌های یک FMS تولید داخل کشور است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. پشتیبانی از سامانه مدیریت ناوگان به شما این اطمینان را می‌دهد تا در کمترین زمان به‌راحتی موانع را بررسی کنید و با خیالی آسوده از سیستم خود استفاده کنید. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس، دارای گارانتی یک ساله است. تیم پشتیبانی شرکت آرشین تا زمان حل مشکل با شما خواهند ماند. همکاری با … سازمان و نصب بیش از … ردیاب خودرو و کنترل آنها توسط FMS نشان اعتمادی است که در طی سال‌ها کسب کرده‌ایم.

مطلب پیشنهادی: ویژگی‌هایی که یک سامانه مدیریت ناوگان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد

کاربردهای FMS

• نظارت و ردیابی خودرو

• دیسپاچینگ و مدیریت مأموریت‌های ناوگان حمل و نقل

• امکان ردیابی زنده خودروهای در حال مأموریت

• ثبت و بایگانی اطلاعات ناوگان

• کنترل وضعیت سوخت خودروها

• یادآوری پرداخت بیمه‌نامه خودرو

• ثبت هزینه‌های تعویض و یا تعمیر قطعات خودرو

• تهیه گزارش از عملکرد سامانه مدیریت ناوگان

• امکان استفاده از شنود و مانیتورینگ کابین

• تنظیم سنسور دما مخصوص خودروهای یخچال‌دار

• تشخیص عدم رعایت سرعت مجاز و ارسال پیام هشدار

• امکان تعریف جئوفنسینگ یا حصار نامرئی

• هشدار در صورت خروج از محدوده مجاز

• ارتباط با سایر دستگاه‌های telematics

 

راهکارهای FMS برای مدیران ناوگان

فناوری FMS به مدیران ناوگان دید شفافی می‌دهد تا راندمان وسیله نقلیه و حفظ ایمنی خودروها در جاده را بهبود بخشند. اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه، عملکرد رانندگی و سایر جزئیات به سامانه مدیریت ناوگان ارسال می‌شود. FMS یا سیستم مدیریت ناوگان، بدون توجه به اندازه ناوگان حمل و نقل، در مدیریت و بهینه‌سازی بسیاری از جنبه‌های ناوگان، عملکرد کاملی دارد. از ردیابی دقیق خودروها گرفته تا تحلیل‌های عمیق. FMS با استفاده از دیتاهایی که از GPS ردیاب خودرو دریافت می‌شود، خروجی‌های قابل‌اطمینانی ارائه می‌کند.

کاربردهای FMS

اطلاعاتی که از موقعیت‌یاب GPS و از طریق ماهواره‌ها، بدون هیچ خطایی ارسال می‌شوند؛ کارایی FMS را افزایش می‌دهند. چه شما مدیریت یک ناوگان حمل و نقل خودرو را داشته باشید و چه شرکتی داشته باشید که بخشی از خدمات آن توسط خودروها انجام می‌گیرد؛ نیاز به یک FMS خوب و قابل‌اطمینان برای مدیریت ناوگان خود دارید. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس، قابل پیاده‌سازی در مقیاس‌های بزرگ و یا کوچک در ناوگان‌های حمل‌ونقل می‌باشد. درصورتی‌که نیاز به دریافت مشاوره در خصوص سیستم‌های مدیریت ناوگان(FMS) دارید، هم‌اکنون تماس بگیرید و یا سؤال خود را در زیر همین پست مطرح نمایید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه