مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

راهکارهای مدیریت ناوگان امدادی

خودروهای امدادی مثل آمبولانس‌ها، خودروهای آتش نشانی و… از حساسیت ویژه‌ای برخوردارند. مدیریت ناوگان امدادی از زمان انجام یک مأموریت تا پایان آن تمام توجه خود را بر روی دیسپاچینگ و مأموریت‌دهی خودروهای امدادی متمرکز می‌کند. مدیریت ناوگان حمل و نقل در خودروهای امدادی شاید بی شباهت به برج مراقبت نباشد. رانندگان خودروهای امدادی به دلیل فشار و استرسی که موقع انجام کار دارند؛ نیاز به شخصی دارند که بهترین مسیر را شناسایی کند و مرتبا اوضاع را تحت کنترل داشته باشد. مدیریت ناوگان تمامی این کارها را به عهده می‌گیرد تا راننده خودرو امدادی وظیفه رسیدن به محل حادثه و رساندن مصدومین را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. اهمیت ثانیه به ثانیه زمان در حین انجام مأموریت تعیین کننده است. زندگی یک بیمار و یا یک فرد آسیب دیده شاید در عرض چند ثانیه تغییر کند.

مدیریت ناوگان امدادی

راهکارهای مدیریت ناوگان امدادی

با توجه به مسئولیت خطیری که مدیریت ناوگان حمل و نقل در شرکت‌های امدادی به عهده دارد؛ نیاز به یک سیستم ردیاب خودرو جامع و قابل اطمینان که بتواند به خوبی کلیه مسائل را پوشش دهد، بیش از هر چیز احساس می‌شود. مدیریت ناوگان بایستی بتواند خودروهای معیوبی را که نیاز به تعمیر دارند به موقع شناسایی کند و از صحت کارکرد خودروهای اعزامی به محل اطمینان کامل داشته باشد. داشتن سوخت کافی برای انجام یک مأموریت نکته ضروری و مهمی است که مدیریت ناوگان به آن کاملا توجه دارد. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک خودرو امدادی در حین انجام مأموریت متوجه پایان سوخت خود شود.

سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس در این زمینه خدماتی نظیر تشخیص نزدیک‌ترین خودرو به محل حادثه و شناسایی بهترین مسیر را نیز در نظر گرفته تا عملیات دیسپایچینگ به بهترین شکل انجام شود. نظارت بر عملکرد از طریق ردیاب خودور، بررسی شرایط ترافیکی و کنترل لحظه به لحظه انجام کار، از مهمترین کارهایی است که مدیریت ناوگان امدادی برعهده دارد. مدیریت ناوگان خودروهای امدادی در هر ساعت از شبانه روز که نیاز باشد بایستی بتواند از موارد زیر اطمینان حاصل کند:

• سلامت فنی خودروهای اعزامی

• میزان سوخت مخزن

• فاصله خودروهای امدادی تا محل اعزام

• دسترسی به بهترین مسیریابی

• کنترل خودرو از زمان انجام مأموریت تا پایان آن

جئوفنسینگ در ردیاب خودروهای امدادی

شرکت‌های امدادی خودروهای خود را در مناطق مشخصی مستقر می‌کنند و محدوده‌ی فعالیت هر کدام توسط نرم‌افزار ردیاب خودرو مشخص می‌شود که به اصطلاح به آن جئوفنسینگ می‌گویند. جئوفنسینگ به مدیریت ناوگان کمک می‌کند تا تراکم خودروهای امدادی را کنترل کند. اهمیت این موضوع در مدیریت ناوگان امدادی از این خاطر است که خودروهای امدادی باید به صورت پراکنده در تمامی نقاط حضور داشته باشند. مثلا اگر تمام خودروهای امدادی در یک منطقه متمرکز شده باشند و در جای دیگر حادثه‌ای رخ دهد، زمان اعزام خودروها به محل طولانی می‌شود و این اصلا خوب نیست.

مطلب پیشنهادی: جئوفنسینگ چیست؟

چه بسا در همان مدت اتفاقات غیرقابل جبرانی رخ دهد. بنابراین مدیریت ناوگان محدوده فعالیت هر خودرو را چک می‌کند و از طریق GPS موجود در ردیاب خودرو در صفحه نمایش مشاهده می‌کند که هر خودرو در محدوده‌ی مجاز حرکت کند. در صورت خارج شدن از مرزهای جئوفنسینگ مدیریت ناوگان بلافاصله مطلع شده و از طریق پیامک یا اپلیکیشن به راننده هشدار می‌دهد.

مسیریابی خودروهای امدادی

مسیریابی و مدیریت مأموریت ناوگان امدادی

دقایق در این کار بسیار ارزشمند هستد. در واقع انجام مأموریت‌های امدادی و مدیریت سیستم‌های ناوگان حمل و نقل این شرکت‌ها به طور مستقیم با سلامت انسان‌ها در ارتباط است. مدیریت ناوگان در تلاش برای یافتن بهترین مسیرها برای خودروهای امدادی است. یک مسیریابی اشتباه و فرستادن راننده به مسیرهای پرترافیک باعث می‌شود زمان انجام مأموریت به شکل قابل توجهی افزایش یابد و خارج از پیش‌بینی‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل شود.

اگر در منطقه‌ای بر اثر تصادف ترافیک سنگین ایجاد شده باشد، باز شدن راه ممکن است ساعت‌ها زمان ببرد. بنابراین از ورود خودروهای امدادی به این محدوده‌ها به شدت باید جلوگیری به عمل آید. مدیریت ناوگان ساعت اوج ترافیک و محله‌هایی که تردد در آن‌ها سخت است را می‌شناسد و از ورود خودرو‌های امدادی به این نواحی جلوگیری به عمل می‌آورد.

نظارت بر سلامت فنی خودروها در مدیریت ناوگان

نحوه کار سامانه مدیریت ناوگان

اکثر اوقات خودروها مشکلاتی دارند که مانع از حرکت خودرو نمی‌شوند به همین دلیل ممکن است خودرویی که به ظاهر سالم و آماده مأموریت است نقص فنی داشته باشد. این موضوع به شدت بر عملکرد خودروهای ناوگان حمل و نقل تأثیر می‌گذارد. هیچ کس توقع ندارد وقتی یکی از عزیزانش در خودرو امدادی است و باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسد، خودروی امداد جوش بیاورد و یا لاستیک کهنه آن پنچر شود. رسیدگی به این مسائل و اطمینان از سلامت خودروها به عهده مدیریت ناوگان است که با استفاده از یک نرم‌افزار ردیاب خودرو به راحتی قابل تشخیص است.

مدیریت ناوگان حمل و نقل، تاریخ آخرین تعویض‌های قطعات یدکی و مصرفی‌ خودرو را در اختیار دارد و در صورتی که از زمان بیمه نامه و یا تعمیرات آنها مدت زیادی گذشته باشد سیستم بلافاصله مدیریت ناوگان را مطلع می‌کند. دقت کنید که مثلا تعویض به موقع یک تسمه تایم هزینه‌ی کمرشکنی نیست اما توقف خودرو امداری می‌تواند هزینه غیر قابل جبرانی را به بار آورد. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس، هشدارهای به موقع جهت تعویض و یا تعمیر قطعات خودرو ها را به اطلاع مدیریت ناوگان می‌رساند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

بهبود عملیات اعزام در خودروهای امدادی

عملیات اعزام و مأموریت در ناوگان امدادی

از زمانی که یک خودرو جهت انجام مأموریت شروع به حرکت می‌کند تا لحظه پایان عملیات را به اصطلاح دیسپاچینگ می‌گویند. مدیریت ناوگان، نزدیکترین خودرو به محل را از طریق نرم افزار ردیاب خودرو تشخیص می‌دهد و جهت انجام مأموریت اعزام می‌کند. بهترین مسیر تا رسیدن به محل مأموریت در اختیار راننده قرار داده می‌شود. در همین حین مدیریت ناوگان لحظه به لحظه درحال چک کردن خودرو است و کلیه توقف‌ها، سرعت خودرو، فاصله باقیمانده و زمانی که به محل مأموریت می‌رسد را تخمین می‌زند. تا زمانی که خودروی امدادی مأموریت خود را به پایان نرسانده از طریق مانیتور مدیریت ناوگان چک می‌شود.

مطلب پیشنهادی: دیسپاچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

خودروهای امدادی در لحظه رسیدن به مصدومین معمولا یک سری از کمک‌های اولیه را تا زمان رسیدن به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انجام می‌دهد. راننده خوردو با دقت و تمرکز مصدوم یا مصدومین را به درمانگاه انتقال می‌دهد و بعد از پایان کار امدادرسانی مدیریت ناوگان متوجه شده و می‌داند که این خودرو آمادگی اعزام به مأموریت بعدی را دارد.

مدیریت ناوگان از طریق اطلاعات کامل و دقیقی که از سیستم نرم افزاری ناوگان حمل و نقل دارد می‌تواند گزارش‌هایی با دسته‌بندی‌های مختلف تهیه کند. مثلا گزارش مأموریت‌هایی که در طی یک ماه گذشته اتفاق افتاده، گزارش مأموریت‌هایی که در یک منطقه خاص انجام شده و هرگونه گرارش دیگری که ناوگان به آن نیاز داشته باشد در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌گیرد. تهیه این گزارش‌ها و بررسی آمار مأموریت‌های امدادی در راستای اتخاذ تصمیم‌های بعدی مدیریت ناوگان حمل و نقل کمک‌های زیادی می‌کند. مثلا اگر در یک منطقه میزان اعزام‌ها بیشتر باشد، مدیریت ناوگان تشخیص می‌دهد تا بر تعداد خودروهای امدادی در آن محدوده بیافزاید.

مطلب پیشنهادی: مدیریت سوخت ناوگان

سوخت در مدیریت ناوگان خودروهای امدادی

در یک ناوگان امدادی ممکن است ده‌ها و یا شاید صدها خودرو سنگین و سبک مشغول به کار باشند. کنترل سوخت در مدیریت ناوگان از جمله مسائل مهم است. مدیریت ناوگان حمل و نقل نیاز به سیستمی دارد که بتواند میزان سوخت هر یک از خودروها را محاسبه کند و یا در صورت لزوم در تهیه گزارش‌ها از خودورهای مشخصی گزارش مصرف سوخت تهیه کند. خودروهایی که پرمصرف هستند در این سیستم شناسایی می‌شوند و جهت بررسی به تعمیرگاه اعزام می‌گردند. از طرفی سطح سوخت موجود در باک خودرو نیز اهمیت بسیاری دارد.

اگر قرار باشد یک خودرو امدادی به مأموریت مهمی فرستاده شود بایستی از پر بودن مخزن اطمینان حاصل نمود. گاهی اوقات راننده‌ها از این موضوع به شدت مضطرب می‌شوند مخصوصا اگر پمپ بنزین در نزدیکی آنها نباشد. مدیریت ناوگان نزدیک‌ترین پمپ بنزین‌ها را شناسایی می‌کند و در صورتی که سوخت خودرو کم باشد به راننده اطلاع می‌دهد تا مخزن خودرو را پر کنند.

نرم افزار مدیریت ناوگان

مدیریت ناوگان امدادی با سامانه بهیاب پلاس

ارتقا خدمت‌رسانی در نیروهای امدادی موجب افزایش سطح رضایتمندی در جامعه می‌شود. کار مدیریت ناوگان خودروهای امدادی یک فرایند تمام وقت است. هر لحظه از شبانه روز ممکن است حادثه‌ای روی دهد و لازم باشد یک خودرو به سرعت به منطقه‌ی بروز حادثه فرستاده شود. اهمیت انجام یک مأموریت در شب در مقایسه با مأموریت‌هایی که در روز انجام می‌شود یکسان است. مسلما توان یک انسان برای تحمل این حجم از فشار کاری طراحی نشده است و ممکن است بر اثر خستگی تمرکز و توجه خود را از دست بدهد. هشیاری رانندگان و مدیریت ناوگان امدادی در سرنوشت دیگران تأثیر می‌گذارد. خوشبختانه انسان تا کنون توانسته است از هوش مصنوعی در راستای کمک به بشریت بهره زیادی ببرد.

سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس سیستمی هوشمند و یکپارچه در زمینه مدیریت ناوگان حمل و نقل خودروهای امدادی ارائه داده است که جوابگوی کلیه‌ی نیازهای مدیریت ناوگان باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه