مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

راهکارهای مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

به عنوان مدیریت ناوگان، درنظر داشتن این مسئله که خودروهای شما به چه امکاناتی نیاز دارند، گاهی اوقات چالش برانگیز می‌شود. مخصوصا اگر خودروها برای انجام مأموریت‌های خاص مانند جابه جایی مواد غذایی و دارویی استفاده شوند. در مدیریت ناوگان حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی مسائل مربوط به دیسپاچینگ، جئوفنسینگ، کنترل سوخت، مانتیورینگ دما و… اهمیت ویژه‌ای دارند. یک سیستم مدیریت ناوگان بایستی با دسترسی به اطلاعات کامل و کاربردی درباره وسایل نقلیه در کل شرکت، به مدیریت ناوگان کمک کند. یک سیستم مدیریت ناوگان خوب با استفاده از نرم‌افزاری که تحلیل‌های مبتنی بر داده‌ها را ارائه می‌دهد، در مورد ردیابی وسایل نقلیه، سروقت بودن و رعایت ساعت بارگیری و تخلیه‌ی محموله، ایمنی، نگهداری وسایل نقلیه و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

قابل ذکر است که مدیریت ناوگان در شرکت‌های مجهز به خودروهای یخچالدار؛ مسئولیت بیش از پیش سنگینی بر دوش دارد. هرگونه تغییر دما و یا اختلال در سیستم حمل و نقل سازمان مساوی با از دست دادن بخش بزرگی از سرمایه شرکت می‌باشد. نرم افزارهای مدیریت ناوگان که به این منظور طراحی شده‌اند با اتوماسیون فرایندها، کاهش هزینه‌ها و ساده کردن عملیات مدیریت ناوگان کمک شایانی به شرکت‌ها می‌کند. در این مقاله به راهکارهایی که نرم افزارهای مدیریت ناوگان برای خودورهای مواد غذایی، بهداشتی و دارویی دارند می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

چگونه یک سامانه ردیابی می‌تواند به مدیریت ناوگان حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی کمک کند؟

نرم افزار مدیریت ناوگان

مدیریت ناوگان در شرکت‌های مواد غذایی، بهداشتی و دارویی نیاز به داده‌هایی دارد تا بتواند نظارت کامل بر سیستم حمل و نقل شرکت داشته باشد. از جزئی‌ترین مسائل تا پیچیده‌ترین آن‌ها را تشخیص دهد. سپس این داده‌ها را فیلتر کند تا موارد استقاده ناکارآمد سوخت خودروها مشخص شود، موارد مربوط به ایمنی خودروها را شناسایی کند و راهکارهای جدیدی برای افزایش رضایت مشتری بیابید. در نظر بگیرید در یک روز کاری که قرار است در ساعت مشخصی مواد غذایی به دست مصرف‌کننده آنها برسد اگر فقط بخشی از یخچال خودرو خراب باشد، دمای یخچال افزایش پیدا می‌کند در نتیجه مواد عذایی خراب می‌شوند؛ محموله برگشت می‌خورد و خودرو مجددا به محل بارگیری بازمیگردد و کل هزینه سوخت و وقت بیهوده مصرف شده و شرکت متضرر شده است. اما با یک کنترل ساده سنسور دما در نرم افزار مدیریت ناوگان می‌تواند جلوی تمامی این اتفاقات را گرفت.

مانیتورینگ دما در ناوگان حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

یک سیستم جامع مدیریت ناوگان می‌تواند نمای کاملی از عملکرد ناوگان به شما ارائه دهد. با یک راه حل نرم افزاری برای مدیریت ناوگان، مدیران می‌توانند به سرعت از موقعیت وسایل نقلیه خود مطلع شوند، شرایط ترافیک را تحت نظر بگیرند، به زمان‌های بیکاری رانندگان نظارت داشته باشند، هزینه‌های سوخت را کاهش دهند و از بروز حوادث جلوگیری کنند و در کل عملکرد بهتری را در کل ناوگان پیاده‌سازی کنند. به کارگیری این راهکارها نهایتا باعث می‌شود میلیاردها تومان در کل هزینه ناوگان صرفه‌جویی شود. یک سیستم مدیریت ناوگان جامع به شما این امکان را می‌دهد هر زمان که بخواهید از اطلاعات خود بک‌ آپ بگیرید و گزارش تهیه کنید. انجام این کارها به مدیریت ناوگان کمک می‌کند راهکارهای عملی را در اختیار کارکنان شرکت قرار دهد تا در وقت و هزینه‌ها صرفه جویی کنند.

مطلب پیشنهادی: سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

ویژگی‌های نرم افزار مدیریت ناوگان حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

ویژگی‌های نرم افزار مدیریت ناوگان در شرکت‌های حمل و نقل مواد غذایی، دارویی و بهداشتی

• ردیاب خودرو مجهز به GPS

اگر یک مدیر ناوگان هستید که همواره سعی می‌کنید از بهترین مسیرها برای خودروهای ناوگان اطمینان حاصل کند و تردد وسایل نقلیه را برنامه‌ریزی کنید، پس مدیریت ناوگان شما مسلما باید مجهز بهGPS ترکینگ باشد. سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) در ردیاب خودرو به شما کمک می‌کنند مکان‌های وسیله نقلیه را ردیابی کرده و همزمان آن مکان‌ها را بر روی نقشه مانیتور خود ببینید؛ درست مانند Google Maps که هنگام باز کردن آن روی تلفن همراه قادر است موقعیت مکانی شما را نشان دهد.

به عنوان مدیریت ناوگان پخش و توزیع، می‌توانید از GPS برای یافتن سریع وسایل نقلیه خود استفاده کنید. رانندگانی را که به محل انجام کار نزدیک‌تر هستند مشخص کنید و حتی می‌توانید به رانندگان خود کمک کنید تا در مسیرهای پرترافیک گرفتار نشوند. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس علاوه بر همه این امکانات به شما اجازه می‌دهد مناطق از پیش تعریف شده یا geofences را تعیین کرده و در صورت ورود یک وسیله نقلیه یا خروج از یک منطقه، بلافاصله هشدارهایی را برای شما و راننده ناوگان ارسال می‌کند.

• مصرف سوخت

جای تعجب ندارد اگر بگوییم سوخت اغلب یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌ها برای هر ناوگان حمل و نقل است. این بدان معنی است که انتخاب یک نرم افزار مدیریت ناوگان کارآمد که بتواند به شما در شناسایی مناطقی مناسب کمک کند؛ به میزان قابل توجهی درکاهش هزینه سوخت تأثیر دارد. با تجزیه و تحلیل میزان مصرف سوخت در مدیریت ناوگان حمل و نقل، می‌توانید با برنامه‌ریزی مسیرهای کارآمدتر و کاهش زمان بیکاری، به رانندگان خود کمک کنید تا مصرف سوخت را کاهش دهند.

مطلب پیشنهادی: مدیریت سوخت ناوگان

• نظارت و تطبیق ساعات سرویس دهیHours of Service (HOS)

مدیریت ناوگان پخش و توزیع

یکی از موارد قابل توجه در مدیریت ناوگان پخش و توزیع محموله‌های خودروهای یخچالدار این است که این مواد دارای تاریخ مصرف هستند و در نتیجه از تاریخ تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد نباید وقفه طولانی ایجاد شود. درنتیجه ساعت‌های کاری که خودروهای ناوگان حمل و نقل این شرکت‌ها مأموریت خود را پایان می‌دهند، اهمیت زیادی دارد.

یکی از مهمترین موارد، مطابقت ساعت سرویس خودرو با زمانی است که مشتری منتظر دریافت سفارش خود می‌باشد. از طرفی مقررات HOS تعداد ساعاتی را که رانندگان می‌توانند در جاده باشند را مشخص می‌کند. این مقررات برای کمک به کاهش تصادفات ناشی از خواب آلودگی رانندگان است. پس به عنوان مدیریت ناوگان پخش و توزیع، اگر از ساعت‌های کاری رانندگان خود مطلع باشید می‌دانید کدام یک را برای انجام مأموریت اعزام کنید. فرستادن راننده خواب آلود نه تنها منجر به بروز حادثه می‌شود که مشتریان شما هم از اینکه نمی‌توانند ساعت مشخصی را منتظر راننده شما باشند ناراضی خواهند شد.

مطلب پیشنهادی: دیسپاچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

• عملکرد بهینه مسیریابی

مدیریت ناوگان به دنبال ارائه خدمات با کیفیت و کاهش هزینه‌ها است. یکی از ساده‌ترین راهها برای انجام این کار استفاده از نرم افزار ردیاب خودرو برای مشخص کردن کارآمدترین مسیرهاییست که هر راننده باید طی کند. استفاده از یک راه حل نرم‌افزاری برای تجزیه و تحلیل عملکرد مسیرهای گذشته می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی کارآمدترین مسیرها با حداقل سوخت و زمان برای تحویل محموله‌ها کمک کند و زمان انجام مأموریت‌ها را پیش بینی کند. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس برای مشاهده عملکرد مسیرها به گونه‌ای طراحی شده که می‌توانید مشاهده کنید آیا یک راننده در حال حرکت به سمت مقصد است، در حال تخلیه یا بارگیری است و یا مأموریت خود را به پایان رسانده است. پس از اتمام یک مسیر، می‌توانید به عقب برگردید و مسیر برنامه‌ریزی شده خود را با مسیری که راننده طی کرده است مقایسه کنید. این ویژگی شما را قادر می‌سازد بتوانید محموله‌ها را به موقع به مقصد برسانید. بنابراین می‌توانید برنامه‌های مربوط به مسیریابی را بر اساس تجربیات مکرر تنظیم کنید.

• تشخیص، تعمیر و نگهداری

هر بار که وسیله نقلیه برای تعمیرات پیش‌بینی نشده‌ای از پروسه ارسال محموله‌ها خارج می‌شود، چقدر متضرر می‌شوید؟ تصادف، تعویض قطعات مصرفی خودروها، خرابی وسایل نقلیه و در کل نگهداری و مدیریت ناوگان حمل و نقل، در بردارنده یک سری مسائل غیرقابل اجتناب است که مدیران ناوگان همواره با آنها روبرو هستند. اما اگر بتوانید زمان خرابی را پیش‌بینی کنید، اوضاع خیلی آرام‌تر کنترل می‌شود. خرابی‌های غیرمنتظره علاوه بر اینکه هزینه‌ی بیشتری به بار می‌آورند، ساعت‌ها یا روزهای کاری را هم تلف می‌کنند و مهمتر از همه باعث عدم رضایت مشتریان شما هم می‌شود. خسارت مواد خراب شدنی (دارو، لوازم بهداشتی، غذا یا نوشیدنی) هم که جای خودش را دارد. بهترین خدمتی که نرم افزار مدیریت ناوگان به شما می‌کند این است که به طور خودکار داده‌های مربوط به دمای یخچال خودروها، وضعیت سوخت و سلامت فنی خودرو را در اختیار شما قرار می‌دهد. سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس هشدارهای به موقع از طریق پیامک و نرم‌افزار را به شما ارسال می‌کند تا بتوانید از بروز مشکلات درست و پا گیر ناوگان جلوگیری کنید.

سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس امکان تشخیص دماهای مختلف از یخچال بزرگ خودروها را با استفاده از چند سنسور دما و نصب فقط یک ردیاب خودرو را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین امکان نظارت بر مصرف سوخت را برای مدیریت ناوگان مهیا می‌کند و زمان‌های خاموش بودن خوردو را تشخیص می‌دهد. گزارش استفاده از سوخت نه تنها میزان مصرف سوخت تمام وسایل نقلیه موجود در ناوگان را نشان می‌دهد، بلکه میزان سوخت فعلی، تخمین هزینه‌ها را نیز به شما می‌گوید. با تشخیص خودروهای پرمصرف و یا پرخرج آنها را تعمیر کرده و یا از ناوگان خارج می‌کنید. حتی می‌توانید رانندگانی که کار خود را به بهترین شکل انجام داده‌اند و یا کمترین آمار جریمه و تصادفات را داشته‌اند در یک لیست داشته باشید و از آنها تقدیر کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه