مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مدیریت سوخت ناوگان

مدیریت سوخت ماشین یکی از پرچالش‌ترین کارها در مدیریت ناوگان حمل و نقل می‌باشد. هزینه‌های سوخت وسایل نقلیه بسیار زیاد است و گاهی پرخرج‌ترین بخش ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد. تا قبل از افزایش قیمت بنزین و اختصاص سهمیه مشخص به وسایل نقلیه، شاید سوخت چندان مسئله جدی محسوب نمی‌شد اما درست از زمانی که قیمت سوخت افزایش پیدا کرد؛ صاحبان خودرو شخصی و به خصوص مدیران ناوگان شرکت‌ها، ارگانهای دولتی و شرکت‌های پخش نیاز به مدیریت سوخت ناوگان را بیش از پیش احساس کردند.

ردیاب خودرویی که بتواند پاسخگوی نیاز مدیران باشد، گام بزرگی در راستای کاهش هزینه‌های سوخت و در نهایت هزینه‌های ناوگان برمی‌دارد. نصب یک سنسور سوخت دقیق و دسترسی به سیستم مدیریت سوخت ماشین، از جمله راه‌های قابل توجه جهت کنترل هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری ناوگان حمل و نقل می‌باشد. یک ردیاب خودرو مجهز به سنسور سوخت چه اطلاعاتی را در اختیار مدیریت ناوگان حمل و نقل قرار می‌دهد؟ در زیر به تعدادی از مهمترین آنها اشاره شده است.

اطلاعات کاربردی و راهکارها در مدیریت سوخت ناوگان

• میزان سوخت هر وسیله و اطلاعات مصرفی

• کنترل مخزن سوخت

• حفاظت از سرقت سوخت

• گزارش‌ها، تجزیه و تحلیل‌ها و هشدارها

توضیح دادن اینکه چرا مصرف سوخت برخی از وسایل نقلیه در نوسان است، کار مشکلی است. بعضی از راننده‌ها معتقدند زمانی که مخزن سوخت کاملا پر باشد، بهینه مصرف نمی‌شود یا مثلا به علت کهنگی بعضی از قطعات مصرف ماشین، سوخت خودرو افزایش پیدا کرده است. به هر روی لازم است که مدیریت ناوگان کنترل سوخت را کاملا تحت نظر داشته باشد. مدیریت هزینه‌های سوخت موضوعی نیست که بتوان با بهانه آوردن، به سرانجام رساند. ردیاب خودرو مجهز به سنسور سوخت به مدیران حمل و نقل کمک می‌کند تا از مصرف سوخت وسایل نقلیه کاملا مطلع باشد و بداند که چه اتفاقی می‌افتد. ردیاب‌های خودرویی که از سنسور سوخت استفاده می‌کنند، کمک می‌کنند تا مدیران ناوگان بدانند به طور میانگین میزان مصرف سوخت هر ماشین چقدر است و در صورت استفاده غیرمجاز مطلع شوند.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

سنسور سوخت چیست؟

دستگاه ردیاب خودرو اطلاعات مربوط به مصرف سوخت را از طریق سنسور سوخت که در مخزن خودرو نصب شده است، جمع‌آوری کرده و به پایگاه‌های داده نرم‌افزار ارسال می‌کند. سپس این اطلاعات به شکل قابل نمایش در اپلیکیشن و پلتفرم نرم‌افزار تحت وب ردیاب خودرو درمی‌آید، جایی که مدیریت ناوگان می‌تواند اطلاعات را مشاهده کرده و از آنها گزارش تهیه کند. نصب سنسور سوخت و مانیتورینگ آن، جلوی خسارات ناشی از هدر رفت و یا سرقت سوخت خودروها را می‌گیرد و به مدیریت لجستیک کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق از میزان مصرف سوخت هر خودرو را در اختیار داشته باشد.

نرم افزار مدیریت ناوگان

سنسور سوخت در ردیاب خودرو چه کاری انجام می‌دهد؟

سنسور سوخت در ردیاب خودروها به مدیریت ناوگان این امکان را می‌دهد تا مقدار سوخت داخل مخزن و مصرف سوخت ماشین را کنترل کنید و همچنین مقادیر دریافت شده از سنسور سوخت ردیاب خودرو در نرم افزار مدیریت ناوگان به صورت اتوماتیک ثبت می‌شود تا در مواقع لازم بتوان گزارش‌های جامع و کامل در مورد هزینه‌های سوخت تهیه کرد. سنسور سوخت ردیاب خودرو به صورت یکپارچه با نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل کار می‌کند.

مطلب پیشنهادی: سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

همچنین در نسخه پایه نرم‌افزار نیز می‌توانید براساس داده‌های دریافتی از ردیاب خودرو، با توجه به میزان مسافتی که آن خودرو طی کرده، اطمینان حاصل کنید که میزان سوخت مصرفی آن چقدر بوده است. این گزارش‌ها به مدیر لجستیک در تشخیص خودروهای پرمصرف کمک می‌کند؛ به این ترتیب با مقایسه آمار هزینه‌ها می‌توان به راحتی تصمیم‌های درست و دقیق‌تری در راستای بهبود عملکرد ناوگان اتخاذ کرد. خودروهای پرمصرف به راحتی شناسایی می‌شود و در صورت نیاز به سرعت به تعمیرگاه فرستاده می‌شوند.

• کنترل مخزن سوخت

سامانه ردیابی خودرو نشان می‌دهد که سوخت‌گیری در کدام پمپ بنزین انجام شده و مدیریت ناوگان می‌تواند ببیند کجا، کی و چه مقدار سوخت درون مخزن پر شده است. چنانچه هزینه‌های سوخت در یک خودرو بالا برود، سود کار حمل و نقل به شدت کاهش می‌یابد و راندمان ناوگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به هزینه‌ای که برای سوخت پرداخت شده اطمینان حاصل کنید که تمام سوخت خریداری شده به داخل مخزن وارد شده است یا نه؟ سنسور سوخت در ردیاب خودرو، رانندگان و وسایل نقلیه را با توجه به مصرف سوخت ارزیابی می‌کند و میزان واقعی مصرف سوخت را برای خودروها تعیین می‌کند.

• جلوگیری از سرقت سوخت

یکی از موادی که به صورت قاچاق از ایران خارج می‌شود بنزین و گازوئیل است که می‌توان گفت قیمت آن در مقایسه با قیمت سوخت در کشورهای دیگر کمتر بوده و در نتیجه سرقت سوخت و انتقال آن از مرزهای کشور را تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ کرده است. سنسور سوخت در ردیاب خودرو، تخلیه سوخت از باک را به مدیریت ناوگان گزارش می‌دهد. اینکه کجا، چه زمان و چه مقدار سوخت از مخزن خودرو خارج شده در همان لحظه به مدیریت ناوگان گزارش داده می‌شود. سنسور سوخت، از طریق افت ناگهانی سطح سوخت در مخزن، مدیریت لجستیک را متوجه یک سرقت احتمالی می‌کند.

سامانه مدیریت ناوگان

• گزارش‌ها و اعلان‌های مورد نیاز برای مدیریت سوخت ناوگان

مدیریت ناوگان حمل و نقل گزینه‌های گزارشگری متعددی برای انتخاب دارند. گزارشات دقیق از سوخت موجود در مخزن را می‌توانید از طریق نرم افزار ردیاب خودرو دریافت کنید. در صورتی که سوخت خودرو در حال اتمام است و فاصله زیادی تا پمپ بنزین بعدی دارد، هشدار کم بودن سوخت ماشین را برای راننده ارسال کنید. سوخت مصرفی هر خودرو، مقدار سوخت از زمان شروع مأموریت تا پایان آن، میانگین مصرف سوخت، میزان سوخت‌گیری در هر جایگاه و تخلیه ناگهانی آن و موارد دیگر را می‌توانید از طریق نرم افزار ردیاب خودرو مشاهده کنید. اعلان‌های فوری در مورد تخلیه سوخت از باک خوردو هم از طریق پیام کوتاه، ایمیل و هم از طریق پلتفرم ردیاب خودرو قابل دریافت می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

مدیریت سوخت ناوگان حمل و نقل

شرکت‌ها برای حفظ مزیت رقابتی و سودآوری خود باید به طور مؤثر دارایی‌ها و منابع متنوعی را مدیریت کنند. راه حل‌های مدیریت سوخت ناوگان با گزارش‌های دقیق و لحظه‌ای، یک ضرورت در اقتصاد رقابتی امروز است. هر چه مدیر ناوگان بتواند هزینه‌های سوخت را بهتر مدیریت کند، سودآوری سیستم افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که داشتن یک ناوگان یک سرمایه‌گذاری قابل توجه است و دربردارنده هزینه‌های جاری زیادی می‌باشد، مدیران ناوگان بایستی استراتژی‌هایی را برای حل مسائل سوخت خودروها و همچنین جلوگیری از بروز برخی مشکلات در نظر داشته باشند. سامانه مدیریت ناوگان در ردیاب خودرویی که مجهز به سنسور سوخت باشد، کلیه اطلاعات لازم در مورد مصرف سوخت خودروها را در اختیار مدیریت ناوگان حمل و نقل قرار داده و نقش به‌سزایی در افزایش بهره‌وری ناوگان ایفا می‌کند.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه