مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

پروتکل one wire در سامانه‌های ردیابی

برای مدیریت ناوگان شرکت‌هایی که از ماشین‌های یخچال‌دار استفاده می‌کنند، دانستن دمای یخچال از ضروریات است. اطلاع از دمای خودروهای یخچال‌دار، اهمیت فراوانی دارد که توسط پروتکل one wire در ردیاب خودرو قابل بررسی است. از آنجایی که معمولا خودروهای یخچال‌دار جهت پخش مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ محصولاتی که در یخچال این‌گونه خودروها نگهداری می‌شود، عموما فاسدشدنی هستند. به عبارت دیگر کنترل دمای ماشین‌های یخچال‌دار، مستقیما با سلامت جامعه در ارتباط است. لذا افزایش و یا کاهش دما خسارت جبران‌ ناپذیری را به شرکت‌های پخش‌کننده و همچنین مصرف‌کننده‌ها تحمیل می‌کند.

با توجه به این موضوع یکی از وظایف مهم در مدیریت ناوگان شرکت‌های پخش دارو و مواد غذایی، اطمینان از عملکرد درست یخچال خودروها تا زمان رسیدن به محل تخلیه‌ی بار، می‌باشد. پروتکل one wire یک پروتکل ارتباط یک سیمه است که همزمان اطلاعات چندین سنسور دمای متصل به ردیاب خودرو را نمایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: راهکارهای مدیریت ناوگان خودروهای مواد غذایی، بهداشتی و دارویی

پروتکل one wire چیست؟

دیاگرام پروتکل One wire

همان‌طور که از نام این پروتکل مشخص است، از یک سیم برای انتقال داده‌ها بین دستگاه‌ها استفاده می‌کند. استفاده از این تکنولوژی در مدیریت ناوگان به این منظور است که به جای استفاده از چندین ردیاب خودرو برای دریافت اطلاعات سنسور دما، فقط از یک ردیاب خودرو استفاده کنیم در حالی که چندین سنسور دما به آن متصل است.

اطلاعات هر سنسور دما در نقاط مختلف ماشین‌های یخچال‌دار به صورت جداگانه برای مدیریت ناوگان ارسال می‌شود. به بیان دیگر قانون پیاده‌سازی ارتباط با کمک یک سیم را پروتکل one wire می‌گویند که از سیم‌کشی‌های اضافه و در نتیجه هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند.

پروتکلone wire همچنین ممکن است به صورتOne-Wire یا گاهی اوقات به شکل ۱W هم دیده شود.

سیم‌بندی پروتکل one wire

پروتکل one wire در مدیریت ناوگان

از پروتکل one wire برای خواندن دما در نقاط مختلف یخچال خودرو، بهره می‌بریم. اطلاع از دمای یخچال خودرو در نقاط مختلف آن، اهمیت زیادی دارد چرا که اگر مدیریت ناوگان، افزایش دما در یکی از سنسورها را تشخیص دهد، به سرعت متوجه خرابی در آن بخش از اتاقک یخچال خودرو می‌شود. در نتیجه می‌تواند به موقع اقدامات لازم جهت جلوگیری از فاسد شدن مواد داخل یخچال را انجام دهد. با استفاده از پروتکل ارتباط یک سیمه، می‌توان به سرعت متوجه بروز مشکل در محل نگهداری محموله‌های حساس به دما شد.

جابجایی به موقع کالاهای فاسدشدنی و انتقال مواد داخل یخچال خودوروها به مکانی مناسب، به میزان قابل توجهی جلوی خسارت‌های ناشی از خرابی یخچال در شرکت‌های حمل و نقل را خواهد گرفت. یکی از قابلیت‌های جالب توجه در ردیاب خودرو بهیاب، این است که با استفاده پروتکل one wire، سنسور دما را در چندین نقطه از یخچال خودرو فعال می‌کند و اطلاعات آن را در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد. به این ترتیب کنترل محموله‌های حساس به دما تا زمان رسیدن به مقصد تضمین می‌شود.

پروتکل one wire در مدیریت ناوگان

اهمیت استفاده از پروتکل one wire در ردیاب خودرو

در صورتی که از پروتکل one wire در ردیاب خودرو استفاده نکنیم، برای اینکه از دمای ۴ نقطه از یخچال خودرو مطلع شویم، بایستی ۴ ردیاب خودرو را بر روی یک وسیله نصب کنیم! هر چه تعداد نقاطی که اطلاع از دمای آن‌ها برای ما اهمیت داشته باشد بیشتر شود به همان تعداد نیاز به نصب ردیاب خودروی بیشتری داریم و پیاده‌سازی این کار علاوه بر هزینه‌ی بالا، منطقی هم به نظر نمی‌رسد. یادتان باشد که یک ردیاب خودرو مناسب به منظور یکپارچه‌سازی مدیریت ناوگان به ما کمک می‌کند تا اطلاعات کاملی از خودروهای درحال حرکت داشته باشیم. بنابراین ما در ردیاب خودرو بهیاب از پروتکل one wire یا پروتکل ارتباط یک سیمه بهره بردیم تا بتوانیم به راحتی دمای چند نقطه از یخچال را با استفاده از یک ردیاب خودرو پیاده‌سازی نماییم.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

مزایای استفاده از پروتکلone wire

پروتکل ارتباط یک سیمه این امکان را به ما می‌دهد تا هر تعداد سنسور دمای مورد نیاز در یخچال خودرو را به یک دستگاه ردیاب متصل کنیم. از آنجایی که هر سنسور دما با یک مشخصه علامت‌گذاری شده است و دارای IP مخصوص به خود می‌باشد، پس تشخیص اینکه کدام سنسور در حال نمایش دمای کدام قسمت از یخچال خودرو است هم به راحتی برای مدیریت ناوگان میسر می‌باشد.

استفاده از پروتکل one wire علاوه بر اینکه مدیریت ناوگان را از نصب چندین ردیاب خودرو بر روی یک دستگاه بی‌نیاز می‌کند؛ اطلاعات سریع و دقیقی از تغییر دمای یخچال خودروها در اختیار مدیریت ناوگان قرار می‌دهد تا در صورت خرابی یخچال به سرعت متوجه شده و از بروز خسارت پیشگیری کند. تمامی این اقدامات در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های اضافی در ناوگان شرکت‌های پخش دارو و مواد خوراکی می‌شود که مجبور به استفاده از ماشین‌های یخچال‌دار در ناوگان خود می‌باشند.

نصب سنسور دما با پروتکل one wire

استفاده از پروتکل one wireدر برقراری اتصالات iButton

یکی از ویژگی‌های مهم در دستگاه‌های ردیاب خودرو ، اجرای پروتکل one wire است که علاوه بر فعال‌سازی سنسور دما، مزیت قابل توجه دیگری هم دارد. پروتکل one wire ردیاب خودرو را قادر به برقراری ارتباط با دستگاهiButton می‌کند. اما دستگاه iButton چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت در هر برنامه‌ای که جهت ردیابی یک شخص و یا هر شیء در حال حرکت، تولید شده باشد، از این وسیله استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر کلیه مجوزهای مورد نیاز در ردیابی‌ها، توسط این دستگاه صادر می‌شود. از جمله کارایی‌های مهم این وسیله در ردیاب خودرو، عبارت است از:

• مجوز راننده

به شما امکان می‌دهد تا از وسیله نقلیه فقط برای دارندگان خاص iButton استفاده کرده و وضعیت راننده‌ها در جاده‌ها را مشخص کنید. هر وسیله‌ای در ناوگان حمل و نقل دارای یک کد شناسایی می‌باشد. پروتکل one wire اطلاعات دستگاه iButton را به ردیاب خودرو منتقل می‌کند.

• جلوگیری از حرکت خودرو

Immobilizer یک دستگاه امنیتی متصل به ردیاب خودرو است که مانع از روشن شدن خودرو سرقتی می‌شود. بنابراین بدون مجوز iButton نمی‌توانید موتور خودرو را روشن کنید و عملا استفاده از وسیله نقلیه ربوده شده را غیرممکن می‌سازد.

مطلب پیشنهادی: جئوفنسینگ چیست؟

• AutoGeofencing

جئوفنسینگ به شما این امکان را می‌دهد که بدانید چه موقع ماشین بدون اجازه iButton از مناطق سفارشی خارج می‌شود.

سامانه ردیابی و مدیریت ناوگان

با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور خسارات ناشی از فاسد شدن مواد غذایی و دارویی پیشنهاد ما استفاده از سیستمی است که بتواند به موقع شما را از هرگونه تغییر دمای یخچال خودروها مطلع کند و همچنین بتواند از طریق نرم افزار مدیریت ناوگان در تمام مدت حمل و نقل محموله، اطلاعات کاملی از دمای نقاط مختلف یخچال خودرو در اختیار شما قرار دهد. در حال حاضر ردیاب بهیاب، تنها ردیاب ایرانی است که توانسته است با کمک پروتکل one wire، اطلاعات چندین سنسور دما را با نصب تنها یک ردیاب خودرو، پیاده‌سازی کند.

پروتکل one wire، به مدیریت ناوگان کمک میکند که در اولین فرصت متوجه تغییرات دمای یخچال خودروها شود. اندازه‌گیری و نمایش دما در نقاط مختلف کانتینرها و خودروهایی که یخچال‌های طویل دارند، به وسیله‌ی پروتکل one wire ، قابلیتی است که درردیاب خودرو بهیاب فراهم شده است. جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروتکل one wire با ما تماس بگیرید.

 

برای خرید سنسوردما با قابلیت کارکرد با پروتکل one-wire روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه