مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

تشخیص زمان تعویض روغن موتور از طریق اتصال ردیاب به ECU خودرو

خرابی خودرو از جمله مسائلی است که برای هر ناوگانی دردسرساز است. خراب شدن خودروها در حین مأموریت باعث می‌شود آنها نتوانند به موقع مسئولیت خود را انجام دهند و در نتیجه نارضایتی مشتریان از ناوگان حمل و نقل را به دنبال دارد. ردیاب خودرو می‌تواند در تشخیص خرابی خودرو به ناوگان کمک کند. تشخیص زمان تعویض روغن موتور و تشخیص دور موتور از جمله قابلیت‌هایی است که ردیاب خودرو پس از اتصال به ECU خودرو، خواهد داشت. تشخیص زمان تعویض روغن خودرو نیز از طریق ردیاب خودرو امکان‌پذیر است.

در واقع این قابلیت در ردیاب خودرو، درست به همان شکلی که خودروها دیاگ می‌شوند پیاده‌سازی می‌شود. خراب شدن ماشین در جاده‌هایی که تعمیرکار نباشد و یا پیدا کردن قطعاتی از ماشین سخت باشد، زمان زیادی را از راننده می‌گیرد. مدیران ناوگان با اطلاعاتی که از ردیاب خودرو در مورد سوخت و تشخیص خرابی‌های خودرو به دست می‌آورند، از فرستادن خودروهای خراب جلوگیری می‌کنند. در این مقاله با ما باشید تا از اهمیت اتصال ردیاب به ECU خودرو و در دسترس داشتن اطلاعات آن بر روی اپلیکیشن بیشتر بدانید.

مطلب پیشنهادی: مدیریت ناوگان حمل و نقل

تشخیص زمان تعویض روغن موتور

ECU خودرو چیست؟

ECU به یک واحد کنترل الکترونیکی گفته می‌شود، که جزئی از هر سیستم مکاترونیکی خودرو است، نه فقط برای کنترل موتور. ECU خودرو، مشکلات و اطلاعات فنی را مشخص می‌کند. در صنعت خودروسازی، اصطلاح ECU اغلب به یک واحد کنترل موتور (ECU) یا یک ماژول کنترل موتور (ECM) اطلاق می‌شود. اگر این واحد هم موتور و هم یک گیربکس را کنترل کند، اغلب به عنوان یک ماژول کنترل Powertrain (PCM) توصیف می‌شود. در این مقاله، ما ECU را به عنوان یک واحد کنترل موتور یا همان کامپیوتر ماشین در نظر می‌گیریم.

عملکرد دیاگ خودرو، در ردیاب خودرو این‌گونه است که درست به همان شکلی که خودروها دیاگ می‌شوند تا مشکلات و اطلاعات فنی آنها مشخص شود؛ در ردیاب خودرو نیز یک دستگاه واسط دیاگ خودرو داریم که با توجه به مدل خودرو شخصی‌سازی می‌شود. دستگاه دیاگ بر روی ماشین نصب می‌گردد. اطلاعات دیاگ خودرو به ردیاب خودرو ارسال شده و به‌این‌ترتیب راننده یا مدیر ناوگان به راحتی می‌تواند از سلامت خودرو مطمئن شود. امکان اتصال به ECU، هم برای خودروهای شخصی و هم برای خودروهای ناوگان‌های بزرگ امکان‌پذیر است و محدودیتی برای نصب دیاگ خودرو وجود ندارد.

کار ECU در خودرو چیست؟

کار ECU در خودرو

اصولاً ECU تزریق سوخت را کنترل می‌کند و در موتورهای بنزینی زمان جرقه اشتعال آن را نیز می‌تواند بررسی ‌کند. ECU خودرو موقعیت داخلی موتور را با استفاده از یک سنسور در محور میل‌لنگ مشخص می‌کند تا انژکتورها و سیستم جرقه‌زنی در زمان صحیح فعال شوند. دیاگ خودرو، وظیفه کنترل تزریق سوخت، احتراق و عملکرد قطعات جانبی موتور را با استفاده از معادلات دیجیتالی ذخیره‌شده و جداول عددی کنترل می‌کند.

مطلب پیشنهادی: مدیریت سوخت ناوگان

احتراق عالی

ECU خودرو، بیشترین کارایی را در این قسمت متمرکز می‌کند. احتراق عالی، به این معنی است که تمام سوخت تزریق‌شده احتراق می‌شود و اکسیژن کافی مصرف می‌شود. ECU خودرو این اندازه‌گیری را خوانده و مرتباً میزان سوخت تزریق‌شده را تنظیم می‌کند تا اکسیژن و بنزین را تا حد ممکن نزدیک به عدد لامبدا یا لاندا، نگه دارد. این کار با عنوان «حلقه بسته» شناخته می‌شود و سهم عمده‌ای در کارایی پیشرفته ناشی از استفاده از ECU موتور دارد. در حال حاضر، بسیاری از سیستم‌های دیگر در موتور وجود دارد که به کاهش مصرف سوخت و یا تأثیر مثبت بر محیط‌زیست کمک می‌کند. که عبارتند از:

• چرخش گاز اگزوز (EGR)

• مبدل کاتالیزوری و کاهش انتخابی کاتالیزوری

• واکنش تزریق هوا اگزوز (AIR)

• فیلترهای ذرات دیزل (DPF)

• طبقه‌بندی سوخت

• تزریق افزودنی اگزوز (مانند AdBlue)

• کنترل انتشار گازهای تبخیری (EVAP)

• سیستم‌های قدرت هیبریدی

• کنترل دریچه VTEC یا MultiAir

هر یک از سیستم‌های فوق، به نوعی بر عملکرد موتور تأثیر می‌گذارند و در نتیجه باید تحت کنترل کامل دیاگ خودرو باشد.

ECU خودرو چگونه کار می‌کند؟

تشخیص خرابی خودرو از طریق ECU

ECU معمولاً به عنوان « مغز » موتور گفته می‌شود که در تشخیص وضعیت موتور نقش دارد. این در اصل یک کامپیوتر، یک سیستم سوئیچینگ و سیستم مدیریت نیرو است که برای انجام هر سطح، باید ۴ حوزه مختلف عملکرد را در برگیرد.

• ورودی

به طور معمول شامل سنسور دما و فشار، سیگنال روشن/خاموش و داده‌های دیگر ماژول‌های داخل وسیله نقلیه است و نحوه جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری را تشکیل می‌دهد. یک نمونه از ورودی می‌تواند یک سنسور دمای خنک کننده باشد.

• در حال پردازش

پس از جمع‌آوری داده‌ها توسط ECU خودرو، پردازنده باید مشخصات خروجی مانند عرض پالس انژکتور سوخت را طبق نرم‌افزار ذخیره‌شده درون واحد تعیین کند.

• خروجی

ECU خودرو می‌تواند کنش‌های متفاوتی را بر روی موتور انجام دهد، به این ترتیب توانایی کنترل دقیق محرک‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. این موارد می‌تواند شامل کنترل عرض پالس انژکتور سوخت، زمان دقیق سیستم احتراق، باز شدن بدنه دریچه گاز الکترونیکی یا فعال شدن فن خنک‌کننده رادیاتور باشد.

• مدیریت قدرت

ECU برای عملکرد صحیح صدها مؤلفه داخلی نیاز به سنسورهای زیادی دارد. علاوه بر این، به‌منظور کارایی بسیاری از سنسورها و محرک‌ها، باید ولتاژ صحیح توسط ECU خودرو برای قطعات خودرو تأمین شود. این ولتاژ می‌تواند فقط ۵ ولت ثابت برای سنسورها یا بیش از ۲۰۰ ولت برای مدارهای انژکتور سوخت باشد.

دیاگ و اتصال به ECU خودرو

نه تنها ولتاژ باید اصلاح شود بلکه برخی از خروجی‌ها باید بیش از ۳۰ آمپر را کنترل کنند که به طور طبیعی گرمای زیادی ایجاد می‌کند. مدیریت حرارتی بخش مهمی از طراحی ECU خودرو است.

نصب ردیاب خودرو همراه با دیاگ چه فایده‌ای برای ناوگان دارد؟

در بسیاری از اوقات به علت ازدحام و مشغله‌های کاری فراوانی که در یک ناوگان وجود دارد؛ رسیدگی به وضعیت سلامت تمامی خودروها غیرممکن می‌شود. در بعضی از مواقع حتی راننده خودرو نیز، ممکن است رسیدگی به بعضی از مسائل مربوط به ماشین را فراموش کرده باشد و در زمان نامناسب به دردسر بزرگی گرفتار شود. نکته دیگر اینکه تعمیرات به‌موقع جلوی خیلی از هزینه‌های بزرگ را خواهد گرفت.

چگونگی تشخیص زمان تعویض روغن موتور

به عنوان مثال اگر روغن خودرو به‌موقع تعویض نشود، نهایتاً ممکن است سوراخ شدن مخزن روغن و سوختن واشر سر سیلندر شود. تعویض واشر سر سیلندر هزینه‌ای به‌مراتب سنگین‌تر از تعویض روغن دارد. این مخارج در تعداد زیاد برای ناوگان حمل و نقل، هزینه‌ی قابل‌توجهی خواهد شد. ردیاب ماشینی که مجهز به دیاگ خودرو باشد، به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان زمان تعویض روغن موتور را در آن تنظیم کرد.

ردیاب خودرو بهیاب از دو طریق زمان تعویض روغن موتور خودرو را به شما یادآوری می‌کند:

۱. میزان مسافتی که خودرو باید طی کند.

۲. مدت زماتی که از روغن موتور جدید می‌گذرد.

در نرم‌افزار ردیاب خودرو بهیاب، کارکرد فعلی خودروها موجود است، همچنین زمان تعمیرات و هر هزینه‌ای که برای خودروها انجام می‌شود نیز ثبت می‌گردد. بنابر این در زمان مقرر، ردیاب خودرو هشدار خواهد داد و به شما یادآوری خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: ردیاب خودرو بهیاب

هشدار زمان تعویض روغن موتور

تشخیص وضعیت موتور و زمان تعویض روغن موتور

ردیاب ماشین از طریق ECU خودرو، خرابی‌های خودرو را تشخیص می‌دهد. تعمیر به‌موقع قطعات نه تنها در کاهش هزینه‌ها نقش دارد؛ به میزان زیادی در سلامتی و ایمنی راننده و خودروها نیز تأثیر دارد. تشخیص دور موتور، تشخیص زمان تعویض روغن موتور و هر مورد دیگری که در تشخیص خرابی خودرو مؤثر باشد، از طریق دیاگ خودرو بررسی می‌شود. در این حالت راننده‌ها با اطمینان بیشتر به خودرو رهسپار مسیرهای طولانی خواهند شد.

تشخیص خرابی خودرو

ردیاب خودرو در راستای تأمین بیشتر امنیت راننده و خودرو، گزارش‌های مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ردیاب از طریق اتصال به دستگاه واسط دیاگ تمامی اطلاعات مربوط به موتور خودرو را از ECU دریافت کرده و در اختیار مدیر ناوگان و یا راننده قرار می‌دهد. اهمیت این موضوع زمانی خودش را نشان می‌دهد که خودروهای ناوگان به مأموریت های طولانی‌مدت فرستاده می‌شوند. در بعضی از مواقع قطعات و لوازم‌یدکی خودروهای سنگین، به راحتی یافت نمی‌شود. تهیه‌ی این قطعات از جای دیگر و رساندن آن به راننده‌ها ممکن است از چند ساعت و یا حتی چند روز معطلی داشته باشد که این تأخیرها در عملکرد شرکت ناوگان حمل‌ونقل به شدت تأثیر منفی دارد. استفاده از ردیاب‌هایی که در تشخیص خرابی خودرو کمک می‌کنند، راندمان کار ناوگان را افزایش می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ردیاب خودرو

سیستم نگهداری و تعمیرات

در شرکت آرشین سیستم نگهداری از خودرو به دو شکل پیاده‌سازی شده است:

۱. عمومی (پایه)

۲. تعمیر و نگهداری ویژه (سازمانی)

تعمیر و نگهداری عمومی

حالت تعمیر و نگهداری پایه، بخش از پیش تعریف‌شده در نرم‌افزار ردیاب خودرو بهیاب می‌باشد. در قسمت NET (نگهداری و تعمیرات)، بخشی در نظر گرفته شده تا کاربر بتواند یادآوری تعویض روغن موتور را فعال کند. به طور مثال می‌توانید در این سیستم تنظیم کنید که بعد از هر ۱۰۰۰ کیلومتر پیمایش، و یا بعد از گذشت ۳ ماه از تاریخ آخرین تعویض روغن موتور خودرو، اپلیکیشن ردیاب بهیاب با استفاده از آلارم زمان بعدی تعویض روغن خودرو را به شما هشدار دهد. بنابراین نیاز به افزودن دستگاه دیگری به خودرو نیست؛ چراکه هر کاربری که از ردیاب خودرو بهیاب را استفاده می‌کند، این بخش را در پنل کاربری خود دارد. تنها کافیست تنظیمات یادآوری‌ها را تکمیل نماید؛ ردیاب خودرو بهیاب به صورت اتوماتیک این کار را انجام می‌دهد.

Oil Change

تعمیر و نگهداری ویژه (سازمانی)

یکی از قابلیت‌های جالب‌توجه در نرم‌افزار مدیریت ناوگان بهیاب پلاس، تعمیر و نگهداری خودروهای سازمان می‌باشد که به اسم سیستم نگهداری و تعمیرات نام‌گذاری شده است. در این حالت یک دستگاه دیاگ بر روی پورت OBD2 خودرو نصب می‌شود و اطلاعات ECU رو دریافت می‌کند. سپس به‌وسیله‌ی یک کابل مدباس، اطلاعات را به ردیاب خودرو بهیاب انتقال می‌دهد. دسترسی به این اطلاعات از طریق پنل کاربری ردیاب خودرو امکان‌پذیر است. ازآنجایی‌که ECU خودروها متفاوت است، برای هر خودرو به صورت سفارشی دستگاه جدیدی طراحی و ساخته می‌شود. در نتیجه جزئیات و اطلاعات بسیار تخصصی‌تری مانند دور موتور، دمای موتور و… از طریق ردیاب خودرو بهیاب، دریافت می‌شود و در اختیار مدیر ناوگان قرار می‌گیرد.

البته این سرویس تنها برای موارد سازمانی کاربرد نداشته و قابلیت استفاده به صورت گسترده روی خودروهای شخصی را هم دارد. حتما برای شما هم پیش آمده است که روشن شدن چراغ چک خودروی خود را ببینید و ندانید که مشکل خودرو دقیقا از کجاست. در این مواقع با مراجعه به مکانیک متخصص خودرو در پی حل مشکل با کمترین هزینه خواهید بود؛ اما احتمالا برای دیاگ خودرو و عیب‌یابی ماشین باید هزینه زیادی بپردازید. حتی بعد از عیب‌یابی توسط مکانیک هم نمی‌توانید مطمئن باشید که قطعاتی که تعویض می‌شوند دقیقا همان قطعات خراب هستند یا خیر!

در چنین شرایطی با نصب یک ردیاب خودرو، جدای از برطرف کردن بسیاری از دغدغه‌های امنیتی خودروی خود، بدون نیاز به مکانیک و صرف هزینه‌های اضافی؛ از خرابی قطعات ماشین باخبر شده، بسیاری از هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری آن را کاهش داده و از خرابی قطعات خودروی خود جلوگیری خواهید کرد.

 

برای بررسی و خرید ردیاب خودرو بهیاب روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه