مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو چیست؟

دزدگیر خودرو، به انواع مختلفی از سنسور یا چشمی مجهز است تا بتوانند در زمان‌های مناسب و با تشخیص‌های صحیح، صاحب خودرو را از وجود سارقین مطلع سازند. چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو، جزو یکی از این حسگرها است؛ البته با کاربردی متفاوت‌تر! معمولاً مردم به سنسورهایی مثل سنسور شوک در دزدگیر خودروها در مقایسه با چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو، توجه بیشتری دارند؛ اما نکته جالب در این مدل از سنسورها این است که در زمان‌هایی که سارق بدون واردکردن ضربه، داخل خودرو شود، این سنسور چشمی، قادر به تشخیص سارق می‌باشد.

چشمی التراسونیک، به‌وسیله‌ی ارتعاشات صدا متوجه وجود دزد در خودرو می‌شود. بنابراین می‌توان گفت یک چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو، حساس به فرکانس صدا است؛ اما ما آن را چشم التراسونیک یا Ultrasonic Sensor، می‌نامیم. این سنسورها، کاربردهای زیادی دارد. مثلاً در علم رباتیک، تصویربرداری‌های پزشکی، تشخیص خودروها در پارکینگ و یا آزادراه‌ها و..، اما ما در این مقاله به بررسی چشمی التراسونیک در دزدگیر خودرو، می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: دزدگیر خودرو چیست

چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو چیست؟

چشم التراسونیک، یک قطعه کوچک معمولاً ۴ در ۶ سانتی‌متری است که درون خودرو قرار می‌گیرد و مانند سنسورهای دیگر، سیگنال‌های الکترونیکی را جهت پردازش به مدارهای الکترونیکی یا سیستم مرکزی ارسال می‌کند تا مورد تحلیل و پردازش قرار گیرند. چشمی التراسونیک دزدگیر، از طریق تغییرات دامنه فرکانس امواج مافوق صوت، وجود جسم اضافی و یا وجود شخص سارق در اتومبیل را تشخیص داده و دزدگیر خودرو را فعال می‌کند.

امواج التراسونیک (Ultrasonic)، همان امواج ما فوق صوت هستند. درواقع التراسونیک، امواجی هستند که دامنه فرکانس امواج مافوق صوت تولید می‌کنند؛ امواجی به قدرت ۱۰ کیلوهرتز تا ۱ گیگاهرتز! این در حالی است که محدوده‌ی شنوایی انسان بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز می‌باشد. پس انسان قادر به شنیدن این صداها نیست. فقط بعضی از حیوانات نظیر خفاش و دستگاه‌های خاص قادر به تشخیص این حد از فرکانس صدا می‌باشند.

نحوه کار سنسور التراسونیک

نحوه کار چشمی التراسونیک در دزدگیر خودرو، به این صورت است که یک فرستنده و یک گیرنده مافوق صوت در این سنسورها تعبیه‌شده. این حس‌گرها به صورت پیوسته، رادار امواجی را که به فضای خودرو ساطع می‌کنند، با بازتاب آن اندازه‌گیری می‌کنند. اگر در بازتاب این فرکانس تداخلی ایجاد شود، سنسور چشمی وجود سارق یا شی‌ء مزاحم در خودرو را شناسایی می‌کند. زمانی که مانعی بر سر راه این امواج قرار گیرد، بازتاب امواج از حد استاندار خود کمتر خواهد شد و حس‌گر، عکس العمل نشان می‌دهد. سنسورهای چشم التراسونیک انواع مختلفی دارند. معمولاً تفاوت آنها در شکل ظاهری‌شان است؛ ولی نحوه کار همگی یکسان و بر اساس منفی شدن علامت بازتاب موج از فرستنده چشمی است. در مواقعی که سنسور به دزدگیر خودرو متصل باشد؛ به محض ورود سارق به خودرو، صدای آژیر دزدگیر فعال می‌شود.

Ultrasonic sensor

نصب چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو

چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو، معمولاً بر روی داشبورد خودرو و یا در انتهای خودرو نصب می‌شود به شکلی که تمام فضای اتومبیل را پوشش می‌دهد. اصلی‌ترین تنظیمات چشم التراسونیک مربوط به برد چشمی، تنظیم LED و تنظیم جامپر چشم دزدگیر می‌باشد. تنظیم برد چشمی التراسونیک دزدگیر، مربوط به زاویه دید و ارتفاع چشمی است. برای پیدا کردن برد مناسب فقط کافی است، پیچ یا گیره کوچکی که در گوشه برد قرار دارد را بازکنید و حس‌گر را در موقعیت درست خودش نصب کنید. معمولاً در کنار پیچ سنسور ، درجه‌هایی برای راحتی بیشتر در نصب، حک شده؛ که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در بعضی دیگر از سنسورهای التراسونیک خودرو، برد در جای خود قرار دارد و نیازی به تنظیم چشمی دزدگیر خودرو به صورت دستی نیست.

LEDهایی بر روی این سنسورها، قرار دارند که پیوسته در حال خاموش و روشن شدن هستند و نشان دهنده فعال بودن چشمی و اتصال به دزدگیر خودرو می‌باشد. در بعضی از سنسورها، چراغ LED وسط، نشان دهنده فعال بودن و یا میزان حساس بودن این حس‌گر است. رنگ این چراغ‌ها معمولاً قرمز و در بعضی از دستگاه‌ها نیز سبز است.

نکته مهم در تنظیم چشمی دزدگیر

نکته دیگر که در هنگام نصب بایستی به آن توجه داشت، در مورد تنظیم حساسیت چشمی دزدگیر خودرو است. با تغییر حالت پین‌های جامپرهای پالس، و نوع تحریک پالس‌ها، می‌توان از تولید هشدارهای کاذب جلوگیری کرد. در بعضی از مدل‌های چشمی التراسونیک دزدگیر، یک ولوم در پشت سنسور التراسونیک، قرار دارد؛ تا بتوان به‌راحتی میزان حساسیت آن را تنظیم کرد. سنسور التراسونیک خودرو، مانند حس‌گر شوک خودرو، با سه سیم به سیستم اعلام سرقت متصل می‌شود. دو رشته سیسم به‌منظور تأمین تغذیه چشمی به‌کار برده می‌شوند و یک سیم نیز به دزدگیر خودرو متصل می‌شود. Ultrasonic Sensor با ولتاژ برق ۱۵ تا ۱۲ ولت کار می‌کند. لازم به ذکر است، چنانچه این سنسور در دزدگیر خودروی شما در محل مناسب و با زاویه‌ی درستی نصب‌شده، تغییری در آن ایجاد نکنید.

نکات مهم در نصب، عبارت‌اند از:

• از ثابت بودن و محکم بودن نصب چشم التراسونیک اطمینان حاصل کنید.

• چشمی التراسونیک را در مکانی قرار دهید که زاویه مناسبی داشته باشد.

• بهتر است چشمی التراسونیک خودرو را نزدیک ادوات فرکانسی دیگر نصب نکنید.

• مکان چشمی رو به آفتاب نباشد.

• از کابل‌های استاندارد برای نصب چشمی التراسونیک استفاده کنید.

• پس از نصب از درستی عملکرد چشمی التراسونیک مطمئن شوید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید دزدگیر خودرو

مزایا و معایب چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو:

تشخیص دزدی‌های بدون صدا و ضربه

در بعضی از دزدی‌ها، سارق حرفه‌ای به‌آرامی و بدون ایجاد ضربه و شکستن شیشه وارد خودرو می‌شود. سنسور چشمی، در این حالت وجود شخص خلاف‌کار در اتومبیل را تشخیص داده و دزدگیر را فعال می‌نماید. یک مورد دیگر از کارایی این حس‌گرها در کانتینرها و یا خودروهای سنگین هست؛ که قسمت بار آنها بزرگ است. رانندگان می‌توانند با نصب حس‌گر در این بخش از خودروها، متوجه ورود اشخاص به خودرو شوند.

قابل استفاده در محیط های تاریک

برخلاف حسگرهای دیگر که با استفاده از نور یا دوربین، کارایی دارند؛ در چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو، محیط‌های تاریک هیچ تأثیری در توانایی تشخیص آنها ندارد. سنسورها، صدای اشیاء را منعکس می‌کنند، بنابراین رنگ یا شفافیت، هیچ تأثیری در عملکرد و شناسایی ندارد. ازآنجایی‌که امواج التراسونیک، صوتی هستند؛ در محیط‌های مه آلود و یا جاهایی که اتصال‌دهنده‌های چشمی نمی‌توانند کارایی مناسبی داشته باشند؛ به کار برده می‌شوند.

نظارت دائمی

چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو به اسم چشمی دزدگیر خودرو نیز نامیده می‌شود؛ چون مانند یک جفت چشم وظیفه‌ی مواظبت از فضای داخل خودرو را بر عهده دارد. یک مزیت بزرگ برای این مدل از چشمی‌ها این است که نظارت پیوسته و بدون وقفه دارند. بنابراین می‌توانید به راحتی به آنها اطمینان کنید.

عدم حساسیت به گرد و غبار، خاک یا محیط‌های با رطوبت زیاد

در شرایط آب و هوایی نامناسب و یا زمان‌هایی که سنسورها در معرض گردوخاک زیاد باشند؛ ممکن است نتوانند اطلاعات را به‌درستی تشخیص دهند. درنتیجه دیتاهای ارسالی به دزدگیر خودرو، قابل‌اطمینان نخواهند بود. اما سنسورهای التراسونیک در این محیط‌ها به خوبی کار می‌کنند. فرکانس بالا، حساسیت و قدرت نفوذ آنها، تشخیص اشیاء خارجی را آسان می‌کند.

کم‌هزینه بودن

چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو نسبت به حسگرهای دیگر قیمت پایین‌تری دارند. علاوه بر اینکه کاملاً کالیبره شده هستند و در اندازه‌گیری ضخامت و فاصله تا سطح، دقت بیشتری نسبت به بسیاری از روش‌های دیگر دارند. درعین‌حال کالایی کم‌هزینه و باکیفیتی مناسب برای رفع نیازهای خاص می‌باشند.

عدم کارایی در خلاء

ازآنجا‌که سنسورهای التراسونیک با استفاده از صدا کار می‌کنند، در خلاء کاملاً غیر‌کاربردی هستند؛ زیرا هوا برای عبور صدا وجود ندارد.

کاهش دقت تحت تأثیر مواد نرم

تشخیص امواجی که از شیء پوشیده شده در یک پارچه‌ی نرم، ساطع می‌شوند؛ قابل‌تشخیص نیستند. چراکه امواج صوتی بیشتری را جذب می‌کنند و در این شرایط، در عملکرد سنسورهای التراسونیک، اختلال ایجاد می‌شود.

محدودیت در فضای پوشش دهی

سنسورهای التراسونیک، حداکثر تا دامنه ۱۰ متر را پوشش می‌دهند. این فضا برای خودروهای شخصی کاملا مناسب است؛ اما ممکن است در بعضی موارد جوابگوی کاربردهای خاص نباشد.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب دزدگیر تصویری

اجزای چشمی التراسونیک

آیا نصب چشمی التراسونیک در دزدگیر، یک ضرورت است؟

دزدگیر خودرو آرنا از محصولات شرکت آرشین است که در صورت نیاز مشتریان بقابلیت اتصال به این سنسورها را دارد. افزودن ویژگی های بیشتر به دزدگیر خودرو، در راستای سفارشی‌ساز و درخواست مشتریان امکان پذیر است. چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو به راحتی با میکروکنترلرهای دزدگیر خودرو ارتباط برقرار می‌کنند و به صورت یکپارچه به سیستم نرم افزار دزدگیر آرنا، متصل می‌شود. دزدگیرهای اتومبیل یک ورودی به نام چشم التراسونیک دارند. این پورت، اطلاعات دریافتی از سنسور را به این بخش ارسال می‌کند.چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو، وجود شخص سارق را داخل خودرو شناسایی کرده و پیغام هشدار را به دزدگیر ماشین ارسال می‌کند.

مطلب پیشنهادی: دزدگیر اینترنتی خودرو

چشمی التراسونیک، به عنوان یک آپشن و به صورت جداگانه، قابلیت ثبت سفارش و افزودن به سیستم دزدگیر خودرو آرنا را دارد. چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو، جزء لوازم جانبی دزدگیر خودرو آرنا است؛ که در صورت تمایل صاحب خودرو در هنگام نصب دزدگیر، بر روی سیستم ضد سرقت خودرو پیاده‌سازی می‌شود. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر، همکاران ما در واحد فروش آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد چشمی التراسونیک دزدگیر خودرو می‌‌باشند.

 

برای خرید چشمی التراسونیک روی لینک زیر کلیک کنید:

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه