مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تلماتیک (Telematic) چیست؟

تله‌ماتیک چیست؟

کلمه‌‌ی تلماتیک از ترکیب دو قسمت ساخته شده است. اولی Tele که ریشه در یک یک عبارت یونانی به معنای دور و فاصله هست و دومی informatics می‌باشد که به معنای انجام کارهای اتوماتیک و خودکار است. از ترکیب این دو کلمه می‌توان نتیجه گرفت که به دریافت اطلاعات از راه دور و پردازش آن‌ها به صورت خودکار، تلماتیک گفته می‌شود.

تلماتیک که به صورت تله‌ماتیک هم نوشته می‌شود، تکنولوژی است که برای نظارت بر روی طیف گسترده‌ای از اطلاعات خودروهای شخصی و یا کل خودروهای یک مجموعه از آن استفاده می‌شود. در سالهای گذشته تلماتیک به میزان گسترده‌ای در صنایع تأثیر داشته به طوری که کارکرد آن‌ها را تغییر داده است. تلماتیک در صنایع مختلفی نظیر حمل و نقل، ساخت و ساز و شرکت‌های حفاری تأثیر زیادی داشته است. مدیریت ناوگان خودروها با کمک تلماتیک معنای جدیدی یافته است. تلماتیک، ضمن افزایش سود و بازدهی مدیریت ناوگان حمل و نقل، کنترل خودرو و خدمات مشتری را نیز ارتقا داده است.

تلماتیک چگونه کار می‌کند؟

تلماتیک با کمک جی پی اس (GPS) موجود در ردیاب خودرو و سنسورهای نصب شده در آن، حجم زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری کرده و برای مدیریت ناوگان حمل و نقل ارسال می‌کند. مدیریت ناوگان با استفاده از این اطلاعات می‌تواند خودروهای خود را کنترل کند. اطلاعات تلماتیک توسط یک دستگاه کوچک که در خودروها نصب شده جمع‌آوری می‌شوند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی از داده‌های مرتبط با عملکرد، شرایط و کاربری خودرو را جمع‌آوری، ذخیره و ارسال می‌کند. این داده‌ها یا اطلاعات به سرورهای ناوگان حمل و نقل ارسال می‌شوند و سپس برای تحلیل و گزارش‌گیری آماده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند

تلماتیک چگونه به افزایش بهره‌وری در مدیریت ناوگان حمل و نقل کمک می‌کند؟

براساس جدیدترین تحقیقات، اولین عامل انگیزشی برای مشاغل سرمایه‌گذاری در فنآوری‌های جدید، افزایش بهره‌وری است. با استفاده از جدیدترین فن‌آوری‌ها، شرکت‌ها می‌توانند وظایف مدیریت ناوگان را خودکار کنند و از استخدام زیاد نیروهای انسانی راحت شوند. به این ترتیب بیشتر روی کار اصلی خود تمرکز کنند. در سال‌های اخیر ، تلماتیک به جای اینکه فقط یک نرم‌افزار ردیاب خودرو (GPS) باشد، به عنوان اصلی جدایی ناپذیر برای شرکت‌های حمل و نقل و صنعت ناوگان در حال گسترش است. تلماتیک یک راه حل موثر در مدیریت ناوگان حمل و نقل شناخته می‌شود، که می‌تواند با کاهش دغدغه‌های مدیریت ناوگان، سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری و ساده کردن فرآیند، در راستای افزایش بهره‌وری به کار رود. علاوه بر این، دسترسی به اطلاعات را آسان‌تر می‌کند، که نه تنها برای رانندگان مفید است بلکه در شناسایی مناطق تردد برای بهبود عملکرد نیز ضروری است.

افزایش بهره‌وری سازمان‌ها با تلماتیک

بهترین راهکارهایی که تله‌ماتیک به مدیریت ناوگان حمل و نقل کمک می‌کند:

۱. تلماتیک در کاهش هزینه‌های تعمیرات

هر چیزی که بتواند هزینه‌ی خرابی خودروها در جاده را کاهش دهد، باعث افزایش بهره‌وری ناوگان حمل و نقل می‌شود. با داشتن تلماتیک و ادغام‌های مرتبط با آن، تردد خودروها را می‌توان از راه دور سازماندهی، نظارت و مدیریت کرد. بنابراین در همان بازه زمانی کارهای مهم‌تری در ناوگان حمل و نقل، قابل انجام دادن هستند.

کارهای زیادی هست که می‌توان با اتوماتیک کردن فرایند انجامشان، شرایط را برای ساده‌تر کردن آنها فراهم کرد. به طور مثال بررسی خودروها از نظر فنی و سالم بودن تجهیزات مصرفی مانند تایرها و …، موضوعی است که توسط شرکت‌های حمل و نقل اهمیت زیادی دارد، چرا که بطور مکرر نیاز به چک کردن اوضاع سلامت خودروها دارند. تلماتیک زمان تعویض و چکاپ قطعات را به مدیریت ناوگان اطلاع می‌دهد و کمک می‌کند تا جلوی بسیاری از خرابی‌ها، قبل از وقوع یک اتفاق غیرمنتظره گرفته شود. هزینه‌ای که مدیریت ناوگان برای خرابی‌های خودرو می‌پردازد بسیار بیشتر از چیزی است که به نظر می‌آید. چرا که خرابی خودرو‌ها در جاده باعث می‌شود مأموریت‌های حمل و نقل در زمان تعیین شده انجام نشود؛ در نتیجه رضایت مشتری‌ها کاهش می‌یابد. پس سالم نگه داشتن خودروهای ناوگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تله ماتیک یا روش‌های سنتی؟

جالب است بدانید؛ در حال حاضر ٪۵۱ از شرکت‌های حمل و نقل اروپایی با استفاده از برنامه‌های نرم افزاری مدیریت ناوگان، کار بررسی و نگهداری وسایل نقلیه را انجام می‌دهند. در حالی که روش سنتی فقط ٪۳۵ طرفدار دارد. در روش‌های سنتی نیاز است که راننده‌ها پیوسته به ناوگان مراجعه کنند و گزارش هزینه‌ها را به مدیریت ناوگان ارائه دهند. در این حالت علاوه بر اینکه مدیریت این کاغذها سخت است و گزارش گرفتن از این دست نوشته‌ها کار زمان بر و طاقت فرسایی است؛ رفت و آمد به ناوگان هم افزایش میابد که این هم موضوع ناراحت کننده‌ای است.

مطلب پیشنهادی: کاربرد سامانه AVL در سازمان‌ها چیست؟

۲. بهبود عملیات ناوگان با کمک تلماتیک

مسیریابی و برنامه‌ریزی مبتنی بر اطلاعات ردیاب خودرو و جی پی اس (GPS) خودرو، باعث می‌شود تا با کاهش مسافت طی شده و کوتاه شدن زمان رسیدن به مقصد، راندمان عملیات و کیفیت جابه‌جایی‌ها ارتقا یابد. مسیریابی و برنامه‌ریزی با نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان، با تلماتیک ادغام می‌شود تا بتواند برنامه‌ریزی و مسیریابی پویا را انجام دهند. شرکت‌ها می‌توانند از اطلاعات مربوط به مدت زمان انجام مأموریت‌ها و اطلاعات ترافیکی برای برنامه‌ریزی کارآمدتر در جاده‌ها استفاده کنند. در نتیجه، از ورود خودروها به مسیرهایی که ممکن است در زمان‌های پیک ترافیک، ساعاتی از روز خفقان‌آور باشند؛ جلوگیری می‌کنند. در صورت بروز تاخیر، مدیریت ناوگان حمل و نقل بلافاصله برنامه‌ها را تطبیق می‌دهد و به وسیله پیام یا ایمیل این تأخیر را به اطلاع مشتری می‌رساند.

تلماتیک تمامی اطلاعات هنگام روشن بودن، خاموش کردن و حرکت وسیله نقلیه را ضبط می‌کند. پس مدیریت ناوگان می‌تواند توقف‌های غیر ضروری خودرو را تشخیص دهد. اطلاع از این موضوعات در مورد رفتار راننده به شناسایی فرایند حمل و نقل کمک می‌کند و شرکت‌های حمل و نقل را در درک مناطقی که نیاز به بهبود دارند، یاری می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: ویژگی‌هایی که یک سامانه مدیریت ناوگان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد

۳- تلماتیک و حذف کاغذ بازی‌ها

با معرفی فرایندهای بدون کاغذ، شرکت‌ها توانستند کارهای اداری را هم برای کارمندان و هم برای مراجعه‌کنندگان، بطور قابل توجهی سریع‌تر و ساده‌تر ارائه دهند. با کمک یکپارچه‌سازی بین نرم‌افزار مسیریابی و برنامه‌ریزی حمل و نقل، هزینه‌های مدیریت ناوگان کاهش میابد. نرم‌افرازهایی که با کمک تکنولوژی تلماتیک کار می‌کنند جایگزین برنامه‌ریزی دستی، ارتباطات مبتنی بر کاغذ و متکی به تلفن هستند. تلماتیک امکان مسیریابی، برنامه‌ریزی ناوگان، صدور صورت حساب خودکار و امضای دیجیتال را فراهم آورده است. تلماتیک با افزایش ۲۵ درصدی بهره‌وری و از بین بردن پیچیدگی‌های اداری، به کوتاه شدن ساعات مدیریت ناوگان و کاهش هزینه‌های اضافی کمک کرده است.

مزایای تلماتیک

همه‌ی کسب و کارها در سراسر دنیا که از سیستم‌های مدیریت ناوگان حمل و نقل برای ارتقا و یکپارچه‌سازی اطلاعات شرکت‌ها استفاده کرده‌اند؛ تغییرات زیادی را مشاهده می‌کنند. از شرکت‌های بزرگ جهانی در زمینه‌ی حمل و نقل که با کمک تلماتیک، توانسته‌اند تغییرات بزرگی در کسب و کار خود ایجاد کنند؛ عبارت است از:

• Verizon

• Trimble

• TomTom

• Inseego

• MiX Telematics

مفتخریم که خدمات و محصولات خود را در ردیاب خودرو بهیاب ، با بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا به هموطنان عزیزمان ارائه دهیم. ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس با استفاده از فناوری تلماتیک کار دریافت و تحلیل اطلاعات را انجام می‌دهد و موجب ارتقا کسب و کار شما می‌شود.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ردیاب خودرو بهیاب و سامانه مدیریت ناوگان بهیاب پلاس روی لینک کلیک کنید.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • Custom attributes
  • زمینه های دلخواه
مقایسه